پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۶
نود و دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه؛

بنرهای‌خلاف قانون‌ستادهاشمی‌در حال‌بررسی‌است/ بازداشت موقت‌بقایی هریک‌ماه یکبارتمدید شده

يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 474038
سخنگوی قوه قضاییه گفت: طبق آنچه که به من اطلاع دادند و اکنون در حال بررسی است، یک وانت را پر از بنر کرده بودند و این بنرها ابعاد مشخص با محتوای خلاف قانون داشت و می‌خواستند توزیع کنند که نیروی انتظامی جلوی آن را گرفته است.
بنرهای‌خلاف قانون‌ستادهاشمی‌در حال‌بررسی‌است/ بازداشت موقت‌بقایی هریک‌ماه یکبارتمدید شده
گروه جامعه جهان نيوز ـ  حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نود و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) و تبریک روز پرستار با اشاره به راهپیمایی 22 بهمن گفت: مردم کشورمان با حضور خود در راهپیمایی 22 بهمن برگ زرین دیگری را بر افتخارات خود افزودند وبار دیگر با ولایت و ارزش‌های اسلامی تجدید پیمان کردند.

قرار بازداشت موقت بقایی هر یک ماه یکبار تمدید شده است/ تشکیل پرونده برای حادثه کارواش سعادت آباد/ پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان همچنان در دادسرا است/ رسیدگی تخصصی به جرایم محیط زیستی

وی ادامه داد: حضور مردم بار دیگر به دشمن فهماند با وجود تبلیغات سویی که در طول این مدت داشتند مردم نسبت به اسلام و ارزش‌های اسلامی شان کوتاه نیامده‌‎اند و یاوه‌های دشمنان در فکر و قلب آنها بی تاثیر خواهد بود.

قرار بازداشت موقت بقایی هر یک ماه یکبار تمدید شده است

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده بقایی گفت: در ارتباط با این پرونده بنده گفته بودم که چند نوبت قرار بازداشت موقت تمدید شده بود، ظاهرا گفته بودم هر دو ماه یکبار حدود سه بار این قرار تمدید شده است.

وی افزود: وکیل آقای بقایی بیان کردند که این قرار بازداشت موقت 6 بار تمدید شده است،  بنده با پرس و جو از بازپرس متوجه صحت این مطلب شدم و بازپرس بیان کرد که نوع اتهام وی به گونه ای بوده که براساس ماده 242 آیین دادرسی کیفری و ذیل ماده 302 قرار بازداشت موقت بقایی هر یک ماه یکبار تمدید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: اتهامات افراد طبق ماده 242 و ذیل ماده 302 آیین دادرسی کیفری دو قسمت در مواردی هر دو ماه یکبار قاضی موظف به تمدید قرار بازداشت موقت است و در مواردی هر یک ماه یکبار این اتفاق صورت می گیرد که اتهامات بقایی مشمول مواردی بوده که هر یک ماه یکبار باید تمدید می شد.
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون روند پیگیری قضایی حادثه کارواش سعادت آباد اظهار کرد: معمولا در این گونه موارد که شاکی خصوصی وجود داشته باشد پرونده تشکیل می شود و رسیدگی قضایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در حادثه مزبور تاکنون 7 نفر شکایت کرده اند و در رابطه با آنها پرونده تشکیل شده است  و از شهرداری، مأموران شهرداری و از  مسئولان آن منطقه شهرداری درخواست شده برای ادای توضیحات مراجعه کنند.

حجت الاسلام و المسلین محسنی اژه ای تصریح کرد: در این پرونده کسی بازداشت نشده است اما افرادی برای تحقیقات احضار شده اند.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع را تأیید می کنید که فردی به نام (ه) اموال  بابک زنجانی در امارات را به نام خود کرده است، گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم اما به وی در همان هفته های اول گوشزد شد که چنانچه در رابطه با اموالی که در داخل و خارج کشور داشته و دارد همکاری کند و هر چه سریعتر اموال را برگرداند به نفع خود اوست و هرچقدر پرونده طولانی تر شود ممکن است افرادی به صورت قانونمند یا غیر قانونی تعرضاتی را به اموال او داشته باشند.

وی ادامه داد: وی برای بخشی از اموالش نماینده و وکیل معرفی کرده و من اطلاعی ندارم که آن نماینده یا وکیل حقش را ادا کرده یا اینکه خیانت کرده است.

حجت الاسلام وا لمسلین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین پیگیری ها در رابطه با ماجرای حمله به سفارت عربستان و اینکه آیا پرونده متهمان این  حادثه با قرار مجرمیت به دادگاه فرستاده شده است یا خیر؟ بیان داشت: این پرونده همچنان در دادسرا در حال رسیدگی است و هنوز کیفرخواستی برای آن صادر نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی پیرامون  گزارش کمیسیون اصل 90 در مورد فساد در فوتبال و اینکه آیا امکان دارد افرادی از قوه قضائیه که در فدراسیون فوتبال هم هستند در رابطه با این گزارش سنگ اندازی کنند، اظهار کرد: گزارشاتی که از مجلس به قوه قضائیه ارسال می شود دونوع است؛ نخست آن دسته از گزارشاتی که در صحن علنی مجلس قرائت می شود و نمایندگان تشخیص می دهند که آن را به قوه قضائیه ارسال کنند و نوع دوم گزارشاتی است که در کمیسیون اصل 90 تدوین می شود و به قوه قضائیه ارسال می گردد.

وی ادامه داد: در هر دو نوع، دستگاه قضائی تمام اقدامات لازم را انجام خواهد داد واگر فردی از طرف قوه قضائیه در دستگاهی مشغول به فعالیت باشد نمی تواند در روند رسیدگی قضائی به پرونده هایی که مرتبط با آن دستگاه است دخالتی کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون جمع آوری بنرهای تبلغاتی یکی از نامزدهای مجلس خبرگان  از سوی نیروهای خودسر و بازداشت تعدادی از اعضای ستاد تبلیغاتی این نامزد در روز 22 بهمن، تصریح کرد: اگر یک جرم مشهود اتفاق افتاد دستگاه انتظامی می تواند اقدامات لازم را در رابطه با آن آغاز کند و در زمینه فوق الذکر نیز در قانون انتخابات تعداد بنرهای تبلیغاتی، ابعاد بنرها و محل نصب آنها پیش بینی شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اگر فردی قبل از شروع رسمی تبلیغات، به تبلیغات اقدام کند مرتکب عمل خلاف شده است و همچنین اگر در زمان تبلیغات نیز ستاد یک نامزد انتخاباتی یا خود او اقداماتی را خارج از چارچوب قانون انجام دهد قطعاَ برخورد لازم صورت می گیرد و احتیاجی به عمل نیروهای خودسر ندارد.

وی تصریح کرد: آنطور که به من اطلاع داده اند در روز 22 بهمن عده ای  قصد داشتند بنرهایی با محتوای خلاف قانون را که در یک وانت قرار داشت توزیع کنند، اگر این موضوع صحت داشته باشد برخورد صورت گرفته درست بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با هجمه های اخیر به شورای نگهبان و امکان ورود قوه قضائیه به این موضوع گفت: توهین به هر فردی جرم محسوب می شود اما اگر چنانچه به حسب انجام وظیفه قانونی به فردی توهین شود مدعی العموم می تواند توهین کننده را تحت تعقیب قرار دهد اما اگر چنانچه توهین صورت گرفته به فردی هنگام انجام وظیفه قانونی نبوده، در زمره شکایت خصوصی محسوب می شود.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به ضرورت تمییز قائل شدن میان نقد و توهین افزود: اگر کسی به صورت مستدل نقدی را به فرد یا نهادی وارد کند ما باید استقبال کنیم و این امر اشکالی ندارد اما اگر توهین و افترا و تحریف صورت گیرد بر اساس قانون جرم محسوب می شود و باید تحت تعقیب قرار گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزارشی بر مبنای اظهارات اخیر رئیس جمهور از سوی دولت در رابطه با نقش یکی از دستگاه ها در قاچاق کالا ، به قوه قضائیه ارسال شده است یا خیر؟ اظهار کرد: اینکه از ناحیه مسئولان عالی به صورت مبهم و کلی سخنی گفته شود هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ قانونی کار صحیحی نیست و اگر این امر در حد تشویش اذهان عمومی باشد طبق قانون جرم محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس جمهور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و اگر اطلاعی از قاچاق کالا وارز توسط فرد یا گروهی دارد می تواند پیگیری کند و از طرف دیگر وزارت اطلاعات جزئی از دولت است و باید در این زمینه پیگیری کند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: هر مسئولی اگر اطلاعاتی در رابطه با تخلفی داشته باشد و آن را اعلام نکند مرتکب خلاف شده است و یک مسئول در رابطه با تخلفات اگر جزو وظایفش است باید اقدام کند واگر  جزو وظایفش نیست باید اطلاع دهد.

وی بیان داشت: در دوره های قبل هم عده ای می گفتند لیست مفسدین در جیب من است؛ خب این امر که فایده ندارد بلکه باید پیگیری می کردند و اگر وی ( رئیس جمهور) از تخلفی در جای خاصی اطلاع دارد باید بر حسب وظیفه قانونی و اخلاقی خود پیگیری کند و اجازه ندهد انگشت اشاره به جاهای مختلفی رود و سایر دستگاه های دیگر در مظان اتهام قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به میزان مبنی بر آخرین وضعیت پرونده یکی از مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت که چندی پیش دستگیر شده است، گفت: اجمالا مسئله مالی است، پرونده تشکیل شده و در مرحله تحقیقات است.

وی در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده شیخ استخاره گفت: این پرونده مربوط به دادگاه ویژه روحانیت است، تا زمانی که در جریانم حکم اعدام صادر شده بود که اعتراض کرده بودند و برای تجدید نظر رفته بود از حکم نهایی اطلاعی ندارم.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای تصریح کرد: بدهی دولت به بانکها افزایش پیدا کرده است، علت را باید برطرف کنیم وگرنه این روال ادامه می‌یابد.


خبر در حال تکمیل است...
منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
گرچه مخالف هاشمي هستيم .
همیشه هاشمی یه قدم جلوتره اینجوری خیلی به نفعش شد اگه اون بنرا رو یه عده ای میخواستن ببینن الان همه دیدن
این کجاش گفته ستاد هاشمی
مراد
..دريافت كردي؟!
Iran, Islamic Republic of
عناد با هاشمی علنی می شود!!
"بدخواهان بدانند هاشمی زنده است تا نهضتزنده است. امام خمینی"
محمد آبادانی
ملاک حال افراد است.