جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تغيير فرم در رسانه‌های ديجيتال انقلاب

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 473816
انصاف به همدلی مخاطب با رسانه‌های انقلاب کمک می‌کند، لذا تمرین کنیم که در دایره انقلاب اسلامی، قبیله گرایی، رفیق بازی و باندی عمل کردن جایی ندارد چه اینکه موجب پس زدن مخاطب می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محسن پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران همزمان با ایام گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، در یادداشتی به بررسی تحول رسانه‌ها و تأثیر آن بر روند حرکت انقلاب پرداخته است.

متن این یادداشت که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته به شرح زیر است؛

۱- در فیلم ماندگار «فهرست آرزوها» (THE BUCKET LIST)، جک نیکلسون در دیالوگی با مورگان فری من یک مفهوم کاملا دینی را بیان می‌کند و می‌گوید: «یک روز میاد که تمام  زندگیت از جلو چشمات میگذره، پس کاری کن که ارزش دیدن داشته باشه.» اکنون در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، برترین نکته‌ای که مورد توجه فعالین این عرصه است، پاسخگویی در محضر عدل الهی است. اکنون به هر کلمه‌ای که رسانه او به مخاطب می‌دهد، روزی باید پاسخگو باشد. البته قوانین الهی به گونه ای است که در برخی موارد در همین دنیا جزای کار خیر و شر خود را می‌بینیم. در این میان آبروی مومن که از حرمت کعبه والاتر و ارزشمندتر است بیش از همه مورد توجه رسانه های انقلاب قرار دارد.

۲- گاهی رسانه‌های انقلاب، به دلیل محتوای خوب و مثبت، در استفاده از ادبیات فاخر، دچار غفلت می شوند. توجه نماییم که ادبیات فاخرو بی نیش و کنایه می تواند بیشتر مورد اقبال و پذیرش مخاطب قرار گیرد.

۳- انصاف به همدلی مخاطب با رسانه‌های انقلاب کمک می کند. اگر دولتی را می‌پسندیم در کمال انصاف و شجاعانه نسبت به فساد، کم کاری، بی توجهی به ارزشهای انقلابی و... آن متذکر باشیم تا اگر روزی دولتی روی کار آمد و مورد پسند ما نبود و همین تخلفات را مرتکب شد مخاطب به دلیل انصاف رسانه، بیشتر انتقاد را بپذیرد. لذا تمرین کنیم که در دایره انقلاب اسلامی، قبیله گرایی، رفیق بازی و باندی عمل کردن جایی ندارد چه اینکه موجب پس زدن مخاطب می‌شود.

۴- سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی فرصت مغتنمی است. نفس برگزاری این نمایشگاه دیدار، همدلی و هم افزایی جوانان پرشور و نشاط انقلابی را موجب خواهد شد. در کنار این همراهی ها، ضروری می نماید دغدغه های انقلابی را دائما در خود تقویت کنیم. ولایت پذیری، استکبارستیزی، فسادستیزی، عدالت خواهی، تحول خواهی و... را هر روز تقویت کنیم.

۵- آموزش حرفه ای و یادگیری روش های رسانه، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به طور پیوسته دنبال و یاد بگیریم. رسانه های نوین و دانش استفاده از آن را جدی بگیریم. جوان انقلابی مومن، نباید خود را از فن آوری(تکنولوژی) های نوین محروم کند. اگر با رشد بسیار سریع فن آوری های ارتباطی یک لحظه غفلت کنیم به اندازه یک فرم رسانه ای عقب می مانیم. قبلا روزنامه بود و در مراتب بعدی به سایت و شبکه های اجتماعی و اکنون شبکه های مبتنی بر تلفن همراه رسیدیم. بی تردید چشمی بر هم بزنیم فرمی جدید از رسانه را شاهد خواهیم بود و لذا نباید جوان انقلابی از اینها کناره بگیرد. شاید جوان انقلابی اگر قدری در این عرصه فعالانه تر برخورد نماید فرم و محتوای رسانه آینده را او بتواند عرضه نماید.

۶- خلاقیت و نوآوری و پرهیز از تکرار در فعالیت رسانه ای را در دستور کار همیشگی خود بدانیم. از خود سوال کنیم برنامه جدیدمان برای رسانه در تراز انقلاب چیست؟ توانایی برادران و همکاران خود را شناسایی، بررسی و به کار بگیریم. بدانیم در جریان فرهنگی و رسانه ای نیروهای انقلاب چه اتفاقی در حال وقوع است و چه افراد دیگری وجود دارند؟ این افراد چه توانایی دارند و چه کمکی می توانند به ما و رسانه های انقلاب داشته باشند؟ گاهی مسوول یک سایت از حضور یک کاریکاتوریست و یک طراح پوستر در جریان نیروهای ارزشی، مطلع نیست. مسوول سایت می تواند با شناسایی نیروهای فرهنگی انقلاب در زمینه های مختلف مثلا یک اینفوگرافیست خوب، پیام انقلاب را در قالبی نو و جدید به مخاطب ارایه نماید.

۷- در این میان نبایستی نقش مدیران رسانه های بزرگ و متولیان بالاسری رسانه‌های انقلاب را نادیده گرفت. تربیت فعالان رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی باید اولویت اول مدیران ارشد باشد که اگر این اتفاق نیفتد رسانه های انقلاب با بحران جدی مواجه می‌شود. باید نیروهای جوان و مومن را به کار گرفت و با تربیت عملی آنها و نه صرفا آکادمیک، فعال رسانه‌ای در تراز انقلاب اسلامی را در انتهای کار شاهد باشیم.

    Facebook
    Twitter
    Google+
    ارسال به

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *