پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رحیم‌پور در دیدار با همتای ترک:

منطقه بیش از این گنجايش بحران ندارد

پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۲
کد مطلب: 473379
معاون آسيا ومشترک‌المنافع وزارت خارجه با اشاره به بحران یمن، سوریه، عراق و توسعه تروریسم در منطقه گفت: در شرایط کنونی منطقه بیش از این گنجايش توسعه بحران و ایجاد تنش های بیشتر را ندارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ابراهيم رحيم پور معاون آسيا و مشترک المنافعوزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در دیداری صمیمانه با همتای ترک خود اميت يالچين، درمحل وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه در آنكارا گفتگو کرد.
 
در این ملاقات وجوه مختلف روابط و مهمترین موضوعات مورد علاقه دو کشور به ویژه روند همکاری مشترک سياسي، اقتصادي، تجاري، امنيتي، كنسولي و فرهنگي در سال ١٣٩٤ مرور شد.
 
طرفین در این گفتگوها موضوع نقشه راه روابط و برنامه همکاری های سیاسی آقتصادی و فرهنگی دو کشور در سال ۱۳۹۵ را نیز مورد تبادل نظر قرار دادند.
 
امیت يالچين معاون وزارت امور خارجه ترکیه در این دیدار اظهار داشت: روابط دو كشور همواره از كانال هاي معتبر، رسمی و فعال برخوردار بوده و علي رغم وجود تفاوتدیدگاه در خصوص پاره ای از مسائل منطقه اي، مناسبات دو جانبه، روابط استوار و پیوند های سیاسی فرهنگی و اقتصادی دو كشور در سالهاي اخير در کلیه سطوح ارتقاء و گسترش يافته است.
 
وی افزود: امیدواریم در فضای پسا تحریم نیز شاهد توسعه هرچه بیشتر این مناسبات و همکاری های سازنده میان دو کشور ودر کلیه سطوح باشیم.
 
رحيم پور معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با اشاره به وجود پیوند های مستحکم تاریخی، سیاسی، فرهنگی و مردمی میان دو کشور گفت: فرصت هاي جديدی براي توسعه و تحکیم روابط فی مابین ایران و ترکیه خصوصا در دوران پسا برجام فراهم شده است. این امر ایجاب می کند مقامات سیاسی تلاش های بیشتری برای تحکیم مودت، دوستی ها و افزایش مراودات و همکاری های سطوح مختلف فراهم کنند.
 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامیایران در این زمینه همواره برای جمهوری ترکیه الویت قائل است و امیدواریم از این فرصت از طریق تحکیم روابط صمیمانه بیش از گذشته استفاده کنیم.
 
معاون وزير امور خارجه ایران با اشاره به بحران یمن، سوریه عراق و توسعه تروریسم و اهمیت برقرای صلح و ثبات و آرامش در منطقه تصريح کرد: در شرایط کنونی منطقه بیش از این گنجايش توسعه بحران و ایجاد تنش هاي بيشتر را ندارد. در این زمینه ايران وترکیه به عنوان همکار مشترک با هم افزایی می توانند با مشارکت خیر خواهان در مسير بازگرداندن صلح و امنیت، ایجاد روند سیاسی و ثبات در سوریه یمن، عراق و مبارزه با تروریسم و تسکین دردهایمردم منطقه و خصوصا پایان دادن به رنج ملت سوریه نقش كليدي ايفا کنند.
 
طرفین با تاکید بر دیدگاه مشترک ایران و ترکیه برای برقرای صلح و ثبات در منطقه نسبت به ضرورت ادامه گفتگو های سازنده سیاسی میان مقامات عالیرتبه دو کشور تاکید کردند. در این ارتباط موضوع انجام سفر های رسمی مقامات دو کشوردر کلیه سطوح، دیدار وزاری امورخارجه دو کشور، سفر نخست وزیر ترکیه به ایران، تشکیل شورای عالی روابط راهبردی میان دو کشور هم زمان با انجام سفر روسای جمهور م مورد تبادل نظر قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *