جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

رحیم‌پور: هنرمند انقلابی به جهان عرضه‌کنید

يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 472482
حسن رحیم‌پور ازغدی عصر امروز - 17 بهمن - در نشستی با عنوان «هنر و انقلاب» که به مناسبت دهه فجر در موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی با حضور خانواده ابراهیم هادی برگزار شد، سخنانی را در موضوع هنر دینی و انقلابی مطرح کرد.
به گزارش جهان به نقل از آوینی فیلم، وی در ابتدای این نشست گفت: در باب هنر انقلابی سخنان بسیاری مطرح شده ولی ما باید به چند مطلب تاکید بیشتر کنیم و آنها را مورد بازاندیشی مجدد قرار دهیم. این موضوعات آثار عملی دارند که در حوزه رفتاری ما تاثیرگذار است.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: انقلاب اسلامی به لحاظ تئوریک مسأله تاثیر رسانه و هنر را زود متوجه شد ولی به لحاظ عملی دیر عمل کرد که البته بخشی از آن طبیعی بود؛ انقلابی که با کل فضای گفتمانی جهان در افتاد، چراکه قبل از سال 57 مفهومی به اسم انقلاب دینی در دنیا وجود نداشت. آنها معتقد بودند که دین متعلق به عالم سنت است و سنت و دین اساساً به تغییر جهان نمی‌اندیشد، در حالیکه انقلاب یک مفهوم مدرن است و تغییر جهان محصول مدرنیته بوده است.

او ادامه داد: از مشکلات ما در علوم سیاسی، اجتماعی و هنر همین تعبیرات نادرست است. این مفاهیم همیشه وجود داشته که در نهایت برای ما افسوس گذشته خوردن و تاسف برای آینده است، چراکه از نظر آنها هنر و رسانه به صورت خاص جولانگاه افراد مذهبی و انقلابی نیست. آنها می‌گویند که یا به این حوزه‌ها وارد نشوید یا در آنها خودتان را نشان ندهید، پس انقلاب هم از این نظر تعریف ناشناخته‌ای است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: این پیش‌فرض‌ها اشتباه هستند که به نیروهای انقلابی فرصت اندیشه کردن به وظایفشان را نمی‌دهند. انقلاب اسلامی اهمیت رسانه را بسیار زود متوجه شد ولی در حلقه دوم که در سطح دانشگاهی و مدیریتی بود به قدر کافی نیرو نداشت و این یک مشکل بود، چراکه در عرصه عمل هم فرصتی برای آموزش و تربیت افرادی را که روح انقلابی و ذوق هنری داشته باشند، نداشت ولی امروز در دهه چهارم پس از انقلاب ما چنین نیروهایی را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه "خوشبختانه ما از جهت استفاده از ابزارهای روز جهان عقب نیستیم و به سرعت می‌توانیم به استانداردهای دنیا برسیم"، افزود: این یک فرصت طلایی برای ما است و باید از آن استفاده کنیم. امروزه دوره اشرافیت و فئودالی هنر تمام شده است و اگر ما در همین فرصت 10 ساله بتوانیم یک نسل هنرمند با روح انقلابی را وارد عرصه جهانی کنیم می‌توانیم معادلات جهان را به‌یک‌باره تغییر دهیم.

رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: امروزه معیار برنده و بازنده در دنیا میزان قدرت و مهارتشان در استفاده از رسانه است و این یک جنگ تن به تن نیست بلکه جنگ تن به تانک است که البته به زودی جنگ تانک به تانک می‌شود.

او خاطرنشان کرد: همیشه بین اینکه مخاطب هنر و رسانه یک شیء منفعل است یا یک شخص فاعل، بحث بوده است اما در این بین نظر دیگری هم است که می‌گوید باید بین فرستنده و گیرنده بررسی کرد که کدامیک قوی‌تر هستند و کدامیک متاثر و کدامیک موثر.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: ما در این خصوص باید به یک تعامل و تعادل برسیم که هم موثر باشیم و هم متاثر. همچنین در حوزه زیباشناسی هم از بیرون و هم از درون انسان این شناخت پیدا می‌شود، پس اگر به هنر انقلاب اسلامی می‌اندیشیم باید بر روی زیباشناسی هم از بیرون و هم از درون کار کنیم. به عبارت دیگر این رابطه متقابل بین هنر و رسانه و بین انسان و هنر، تابعی است از قدرت طرفین در این رابطه.

او در پایان گفت: انقلاب اسلامی احتیاج به هنرمندانی دارد که هم بتوانند خوب حرف بزنند و هم حرف خوب را بزنند. هنر دینی آن چیزی است که بتواند عقاید و احکام اسلامی را در جامعه دینی به خوبی ترویج و تبلیغ کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
من جنابعالی را به عنوان هنرمند پیشنهاد میکنم