پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

وقتی دولت خود‌،مشکل اقتصاد است

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 472253
مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ با بیان اینکه حرکت اصیل و ماندگار در حوزه اقتصاد با تمرکز به ظرفیت‌های درونی امکان‌پذیر است، گفت: عارض شدن سبقه سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی گریبان‌گیر دولت شده است.
وقتی دولت خود‌،مشکل اقتصاد است
به گزارش جهان به نقل از فارس، رضا روستا آزاد مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ اظهار داشت:‌ در ابتدای امسال مقام معظم رهبری از دو دیدگاه در رابطه با سیاست‌های اقتصادی صحبت کردند.

وی افزود: یک دیدگاه این است که ما با تکیه بر ظرفیت‌های درونی و البته با نگاه بیرونی بتوانیم در حوزه اقتصاد فعالیت داشته باشیم. حرکت در این مسیر با زحمات زیادی همراه خواهد بود اما کار اصیل در حوزه اقتصاد همین است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: مشکلات زیادی در کشور برای بهبود وضعیت اقتصادی وجود دارد اما با قاعده بیست هشتادی وجود دارد که می‌گوید 80 درصد مشکلات با 20 درصد آنچه به زبان می‌آید قابل حل است.

روستا آزاد خاطرنشان کرد: شاید افراد و مسئولان مشکلات مختلف موجود از جمله نقدینگی، تحریم، ضعف مقررات و نبود تکنولوژی را عنوان کنند. اما در قالب طرح بیست هشتاد مشخص شده است که ضعف مدیریت دولتی بزرگترین مشکل است و بسیاری اوقات خود دولت مشکل است و این است که هزینه تولید را بالا می‌برد.

افراد کارآفرین را زمین‌گیر می‌کند و یا فراری می‌دهد.

مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ با بیان اینکه دیدگاه دیگر در حوزه اقتصاد متمرکز بر ظرفیت‌های بیرونی است، گفت: در دیدگاه دوم افراد حوصله زحمت برای کارهای اقتصادی را ندارند و یا نیت این کار در آنان وجود ندارد و مانند دوره رژیم شاه مجموعه شرکت‌های خارجی را برای سرمایه‌گذاری در داخل دعوت می‌کند.

وی افزود: افراد در این دیدگاه به دنبال این هستند که نفت را بفروشند و با پول آن بتوانند نیازهای کشور را در حوزه مصرفی جبران کنند.

این مدل به دلایل مختلف برای کشور ما جوابگو نیست. خط فکری که دولت در حال حاضر دارد این است که خارجی‌ها نفت ما را اکتشاف کنند و ببرند، به جای آن به ما کالا بدهند تا مردم را راضی نگه داریم.

روستا آزاد با بیان اینکه متاسفانه دولتمردان منافع کوتاه مدت جناحی خود را در حوزه اقتصادی در نظر می‌گیرند، گفت: برای مثال انتخاباتی که می‌شود دولت‌ها دغدغه این را دارند که اقدامی انجام دهند تا در انتخابات رای دهند. این در حالی است که باید اهداف درازمدت ملی را در نظر بگیریم.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: متاسفانه همه اصرار دارند اقدامات را تنها به نام خودشان انجام دهند و تنها خودشان رُبان‌ها را قیچی کنند.

برای مثال در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی استخرهای پرورش ماهی و میگو افتتاح شد اما امروز بعد از 20 سال تنها یک تابلوی افتتاح دیده می‌شود و این یعنی غالب شدن سیاست بر مسائل اقتصادی.

مسئول بسیج اساتید تهران بزرگ در پایان با بیان اینکه عارض شدن سبقه سیاسی بر فعالیت‌های اقتصادی گریبانگیر دولت‌های ما بوده است، گفت: متاسفانه این آسیب هم به دولت‌ها هم به مردم ضربه می‌زند.

بهتر است مسئولان با نیت الهی و به دور از هر گونه شائبه سیاسی به فکر خدمت‌رسانی درازمدت به مردم باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *