سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

پیگیری آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم از پاریس

سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 471518
رئیس مرکز اموربین الملل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقدام به موقع و پیگیری های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حین انجام ماموریت در پاریس، از بروز یک فاجعه بزرگ محیط زیستی در کشور جلوگیری کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مجید شفیع پور دستیار ویژه رئیس سازمان در همکاری های بین المللی و رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اعلام خبر آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم در محدوده ای به وسعت ۳ هزار هکتار توسط اداره حفاظت محیط زیست هویزه، گفت: با توجه به احتمال تهدید بخش ایرانی تالاب با گسترش آتش سوزی که از عصر ۶ بهمن ماه آغاز شده بود، همچنین تاثیر منفی این اتفاق بر کیفیت هوای خوزستان، دستور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای پیگیری و اقدام سریع در این زمینه بود.

شفیع پور افزود: با توجه به اینکه گزارش ها حاکی از تداوم آتش سوزی و حرکت خاکستر و دوده ناشی از آن به سمت حمیدیه، سوسنگرد و رفیع در استان خوزستان داشت، همچنین احتمال خطری که منطقه ایرانی را به واسطه گاز متان متصاعد شده از هورالعظیم تهدید می کرد، اقدامات لازم به فوریت انجام شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همکاری های بین المللی ضمن یادآوری همراهی ابتکار با رئیس جمهور در سفر فرانسه طی روزهای ۷ و ۸ بهمن ماه، خاطرنشان کرد: به رغم این سفر و به دلیل اهمیت بسیار بالای موضوع، پیگیری ها از طریق تماس با امیر عبدالهیان معاون عربی _ آفریقایی وزارت امورخارجه ج.ا.ایران برای برقرای ارتباط با مقام های مرتبط عراقی و استاندار خوزستان به منظور تشریک مساعی دیپلماتیک و یاری رساندن جهت اطفاء حریق انجام شد.

رئیس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: عبدالهیان پس از پیگیری های لازم، گزارشی از روند اقدامات و پیگیری های انجام شده ارائه داد که بیانگر تلاش مستمر برای جلوگیری از ورود آتش به منطقه ایرانی هورالعظیم، همچنین کمک در مهار آتش در بخش عراقی تالاب بود.

وی با اعلام این خبر که آتش به صورت کامل مهار شده است، گفت: اقدام به موقع و پیگیری های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حین انجام ماموریت در پاریس، همچنین تلاش بسیار خوب وزارت امور خارجه و مقامات محلی همچون استاندار خوزستان از بروز یک فاجعه بزرگ محیط زیستی در منطقه و میان دو کشور جلوگیری کرد.

آتش در هورالعظیم اطفاء شد/ ۳ هزار هکتار از اراضی تالاب هورالعظیم در آتش سوخت

بنابراین گزارش، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اعلام خبر مهار آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، گفت: بخش عراقی تالاب هورالعظیم ۶ بهمن ماه برای دومین بار طی سالجاری دچارحریق شد و طبق رصدهای ماهواری طی چهار روز، آتش سوزی که ابتدا با حریق در ۵۰۰ هکتار از اراضی هورالعظیم آغاز شده بود، حدود ۳ هزار هکتار از اراضی را طعمه خود کرده است.

وی درباره نقش خشکی و گرما در وقوع این آتش سوزی، اظهار کرد: امسال در بی سابقه ترین گزارش ها، دمای اهواز به ۱ درجه سانتی گراد رسید و حتی دما در دزفول به زیر صفر درجه هم رسید، همچنین بخش های زیادی از تالاب دارای رطوبت است، بنابراین گرما و کمبود رطوبت نمی تواند علت آتش سوزی باشد.

لاهیجان زاده ادامه داد: بنابراین علت آتش سوزی به احتمال زیاد بی احتیاطی ماهیگیران و افراد بومی است زیرا زمانی که آتشی در نیزار برپا شود و بعد به خوبی خاموش نشود، در صورت وزش اندک باد هم پخش و غیر قابل مهار می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تابستان سالجاری ۸ هزار هکتار از وسعت تالاب در بخش عراقی آن در آتش سوخت.

وی تاکید کرد: تالاب هورالعظیم یکی از تالاب های با ارزش جهانی است و زیستگاه گونه های پرندگان مهاجر کمیاب یا در خطر انقراض است که برای زمستان گذرانی وارد این تالاب می شوند، از این رو حفاظت از این حوضه آبی بسیار اهمیت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *