پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۵
روزهای سیاه بازار نفت؛

جزئیات تازه از سقوط آزاد درآمد نفت/ نفت ایران ۲۰ دلاری شد!

يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 471080
قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در حالی در آخرین معاملات بازار به بشکه‌ای حدود ۲۰ دلار کاهش یافته که درآمد نفتی کشور از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نصف مدت مشابه سال قبل شده است.
جزئیات تازه از سقوط آزاد درآمد نفت/ نفت ایران ۲۰ دلاری شد!
به گزارش جهان به نقل از مهر، در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، در معاملات منتهی به ۲۲ ژانویه بهای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران بیشترین میزان کاهش در بین کل شاخص‌های معتبر نفت جهان را داشته است.

بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با کاهشی حدود ۲ دلار و ۵۷ سنتی به بشکه‌ای ۲۳ دلار و ۲۲ سنت کاهش یافت. علاوه بر این، بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با کاهش ۲ دلار و ۷۰ سنتی، بشکه‌ای ۲۰ دلار و ۱۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است.
از سوی دیگر، متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود ۲۶ دلار و ۱۴ سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۲۳ دلار و ۱۴ سنت بوده است.

این در حالی است که متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران در طول سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۰ دلار بوده است که نشان می‌دهد در نخستین ماه سال جدید میلادی قیمت هر بشکه نفت ایران در مقایسه با سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

همچنین در معاملات منتهی به ۲۲ ژانویه قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش یک دلار و ۹۹ سنتی به بشکه‌ای ۲۳ دلار و ۶۶ سنت، بهای هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس آمریکا با کاهش یک دلار و ۸۲ سنتی بشکه‌ای ۲۸ دلار و ۷۷ سنت، و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با کاهش یک دلار و ۱۴ سنتی بشکه‌ای ۲۷ دلار و ۸۸ سنت در بازار جهانی معامله شده است.

در این مدت بهای هر بشکه نفت خام عمان هم با کاهشی حدود دو دلار و ۴ سنتی بشکه‌ای ۲۴ دلار و ۷۸ سنت شده، این در حالی است که قیمت شاخص نفت دبی هم با کاهش ۲ دلار و ۶۱ سنتی بشکه‌ای ۲۳ دلار و ۸۰ سنت در بازار جهانی معامله شده است.

بر اساس گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت، هم‌اکنون به استثنای دو نفت خام وست‌تگزاس آمریکا و برنت دریای شمال، متوسط قیمت تمامی شاخص‌های نفتی معتبر جهان شامل سبد نفتی اوپک، دبی و عمان از ابتدای سال جاری تاکنون بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار در بازار معامله شده است.

همزمان با سقوط آزاد قیمت نفت در بازار، تعداد دکل‌های حفاری هم در نقاط مختلف جهان در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی با کاهش مواجه شده است.

بر این اساس، تعداد دکل‌های حفاری آمریکا با کاهشی ۹۹۶ دستگاهی تا ۲۲ ژانویه به ۶۳۷ دستگاه دکل حفاری، تعداد دکل‌های حفاری در سایر نقاط جهان با کاهش ۲۸۰ دستگاهی به یک هزار و ۹۵ دکل و تعداد دکل‌های حفاری در کانادا با کاهش ۱۸۲ دستگاهی به ۲۵۰ دستگاه دکل حفاری کاهش یافته است.

از سوی دیگر، کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به سقوط آزاد قیمت نفت و تحمیل فشارهای اقتصادی به کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی، قطر، امارات و کویت، به زودی با انجام مذاکراتی بین کشورهای اوپک و نانو اوپک روند کاهش شدید قیمت طلای سیاه در بازار متوقف خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یکی از این اندیشکده های امریکایی بعد توافق ژنو گفته بود نفت میشه زیر 20 دلار و دیدید که شد! حالا اقایون دلگشاد برن منتظر پول تو جیبی کدخدا و قرارداد با پژو باشن...
برجام پس چی شد
ارزان شدن نفت در اثر سیاستهای غلط و دیپلماسیه غلطه دولته. با این سقوط نفت و قراردادهای میلیاردری ایران با غرب فقط غربیها شکوفا و ما بدبخت میشیم
یا الان باید سهم خودمان را به هر قیمتی شده از بازار بدست آوریم و یا هیچوقت.
شخصا جنگ اقتصادی با عربستان را به جنگ نظامی با این کشور ترجیح می دهم.
United States
با انرژی هسته ای اب تصفیه میکردیم و اونو صادر می نمودیم وضعیت اقتصاد به مراتب بهتر بود