کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولت‌جلسه با مجلس ر‌ابه‌انتخابات گره نزده است؟

10 بهمن 1394 ساعت 11:44

برگزاری هفتمین نشست مشترک قوای مجریه و مقننه در انتظار میزبانی دولت مانده است.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تعامل و همکاری میان دولت و مجلس به عنوان دو قوه مهم کشور از ضروری‌ترین نکاتی است که مطمئنا در پیشبرد اهداف کلان کشور و تحقق منویات مقام معظم رهبری تاثیر‎گذار خواهد بود.

* اصرار دولت بر تعامل با مجلس

براین اساس حرکت در این مسیر از سوی دو قوه مجریه و مقننه لازم و ضروری است تا جو آرامی در کشور و میان مردم ایجاد شود.

دولت یازدهم از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز تلاش کرده است تا روند رو به مثبتی را با مجلس نهم در پیش بگیرد به نحوی که رئیس‌جمهور بارها در سخنان خود بر ضرورت تعامل میان مجلس و دولت و حفظ جایگاه مجلس تاکید کرده است.

* وقتی میزبان خلف وعده می‌کند


شش نشست مشترک میان دولت و مجلس از سال 92 تاکنون برگزار شده است و براساس توافق صورت گرفته میان این دو قوا میزبانی نشست به ترتیب میان آن‌ها تقسیم شده است.

اولین نشست مشترک میان دولت و مجلس در 9 مهر 1392 به میزبانی روحانی و در مکان نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و روحانی طی این جلسه بر ضرورت همفکری و تعامل میان این دو قوه برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های کشور تاکید کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از مواضع روحانی در سفر به نیویورک اعلام کرد که رییس جمهوری با سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل از منافع ملی ایران دفاع و صیانت کردند.

همچنین دومین نشست مشترک دولت و مجلس به میزبانی مجلس در 9 بهمن ماه 92 برگزار شد و طی آن دولتمردان و وکلای ملت درمورد موضوعات متفاوتی همچون مذکرات هسته‌ای و مسائل اقتصادی صحبت‌های مختلفی انجام دادند و هر دو قوا بار دیگر بر ضرورت همدلی و وحدت قوا طبق نظر رهبری تاکید کردند.

* نشستی با طعم ماه رمضان

سومین نشست مشترک دولت و مجلس در ماه مبارک رمضان سال 93 و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و نمایندگان پس از حضور در این نشست، در ضیافت افطار رئیس‌جمهوری شرکت کردند.

اما چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس در روز ۱۵ مهر 93 با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن بهارستان برگزار شد که طی این جلسه روسای کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی، برنامه و بودجه، انرژی و ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مجلس در این نشست سخنرانی کردند.

در ادامه سلسله نشست‌های مشترک میان دولت و مجلس پنجمین جلسه نیز روز 23 فروردین ماه ۹۴ به میزبانی دولت برگزار شد.

اما آخرین و ششمین نشست مشترک میان دولت یازدهم و مجلس نهم عصر روز یکشنبه 31 خرداد ماه  94 و مصادف با چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار و طی این نشست مسایل مهمی همچون اقتصادی کشور، برنامه ششم توسعه و نیز نحوه تخصیص اعتبار بودجه به بخش‌های مختلف و همچنین موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد.

حال مدت‌ها از موعد زمان برگزاری هفتمین نشست مشترک می‌گذرد و دولت یازدهم که میزبانی این دور از سلسله نشست‌ها را بر عهده دارد تاکنون زمان و روزی را مشخص نکرده است.

* خلف وعده دولت

براین اساس "عبدالرضا مصری" سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از عدم تعیین زمان مشخصی از سوی دولت به منظور برگزاری هفتمین نشست مشترک قوای مقننه و مجریه تاکنون خبر داد.

این نماینده مردم کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: برگزاری این نشست‌های مشترک موضوع دستوری و قانونی نداشته و تنها به منظور نزدیکی و همفکری میان مجلس و دولت قرار داده شده تا هرسه ماه یکبار برگزار شود.

شاید بتوان گفت که تهیه و ارائه لوایح بودجه سال 95، برنامه پنج ساله ششم توسعه و همچنین نامشخص بودن سرانجام برجام از دلایل تاخیر برگزاری این نشست مشترک به میزبانی دولت دانست اما اکنون ضرورت برگزاری این نشست بیش از پیش احساس می‌شود.

بعد از عدم ارائه به موقع لایحه بودجه سال 95 از سوی دولت به مجلس و ایرادهای قانونی برنامه ششم توسعه، مجلسیان ضمن تذکرهای گسترده از دولت خواسته‌اند تا براساس قانون بودجه چند دوازدهمی را هرچه زودتر تقدیم خانه ملت کند اما براساس شواهد و اظهارات دولتمردان تاکنون هیچ استقبالی از این امر نشده است.

و این نشست در حال حاضر می‌تواند به مکانی برای گفتگویی رودرو و حل این مسایل پیش آمده تبدیل شود.


کد مطلب: 470852

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/470852/دولت-جلسه-مجلس-ر-ابه-انتخابات-گره-نزده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com