پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آلودگی پشت آلودگی، بازهم نفس خوزستان گرفت

جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 470706
در حالی که ساکنان کلانشهرهای کشور امسال را در آلودگی‌های مستمر گذرانده‌اند و هنوز از این پدیده در آزار هستند، گردوغبارها نیز در جنوب کشور مهمان مردم آن منطقه شد و در ساعت‌های گذشته میزان آن حتی تا ۲۱ برابر بیش از حد استاندارد رسید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، گردو غبار بسیار شدید که روز گذشته (پنجشنبه) سراسر استان خوزستان را فراگرفت موجب نگرانی بسیاری از هموطنان شد و شرایط را  تا چند ساعت قبل  در جنوب کشور مختل کرد.

این گردوغبار شدید که هرازگاهی مهمان خوزستانی‌ها و یا ساکانان برخی از مناطق کشور می‌شود این بار 21 برابر حد مجاز شد و پس از چند ساعت خودنمایی از از منطقه خارج شد.

احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران در همین باره اظهارداشت: منشاء این گردوغبار ورود تندباد از کشور عراق بود که به ناگاه هوای پاک استان را دچار اختلال کرد و تمام منطقه در طی ساعتی لبریز از گردوغبار شد.

وی ادامه داد: این گرد و غبار از بستان و جنوب عراق وارد کشور شد و خوشبختانه منشاء آن کانون‌های داخلی نیست چرا که کانون‌های داخلی به سبب بارش‌ها وضعیت بهتری را نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: منشاء این گردوغبار که که 21 برابر استاندارد میزان بود ناشی از تندباد وارد شده از کشور عراق بود که خوشبختانه بعد از چند ساعت رفع شد.

کیومرث بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز روز گذشته با اشاره به وقوع گرد و غبار شدید در استان خوزستان کاهش دید افقی در شهرهای بستان و سوسنگرد را تا 50 متر عنوان کرده بود .

وی افزود: غول بیابان‌های عراق اکنون بیدار شده و در ماه های آینده با طوفان‌های متعدد گرد و غبار درگیر خواهیم بود که این موضوع باید مورد اهتمام قرار گیرد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه منشاء گرد و غبار امروز از بیابان های عراق است افزود: تحقیقات نشان داده که گرد و غبارهایی که از عراق وارد کشور می شود بسیار آلوده و حاوی انواع میکروب ها و فلزات سنگین است.

بهادری همچنین تصریح کرد: قرار بود سامانه‌های پیش‌بینی هواشناسی تجهیز شود تا بتوانیم پیش از رسیدن گرد و غبار به استان آن را پیش‌بینی کنیم؛ همه کشورهایی که با گرد و غبار درگیرند این تجهیزات را نصب می‌کنند تا به محض خیزش توده‌های گرد و غبار بتوانند اطلاع‌رسانی کنند؛ اگر اعتبارات درختکاری به هواشناسی اختصاص می‌یافت تاثیر بیشتری در زندگی مردم داشت.

اکنون مردم و مسئولان ذیربط انتظار دارند که با رایزنی بیشتر میان همسایگان و کارهای کاشناسی جلوی گردوغبارهای بیماری زا گرفته شود  و چنین پدیده‌ای مهمان کشورمان نشود.

میتوان برای بهبود وضعیت گردوغبارها که منشأ مشخصی نیز دارند به دیدار همسایگان رفت و با تبادل نظر بیشتر مانع چنین پدیده‌هایی شد.

مردم تهران و کلانشهرهایی همچون اهواز، اراک، اصفهان و ...انتظار دارند تا مشکلاتی نظیر آلودگی هوا یا پدیده ورود گردو غبار ها به کشور کنترل شود چرا که یکی از علل بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی آلودگی‌های زیست محیطی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *