پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نکوداشت مقام والای حاج آقا مجتبی تهرانی

جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 470677
همایش ملی فلسفه اخلاق، آئین نکوداشت مقام علمی واخلاقی آیت الله مجتبی تهرانی (ره) عصر پنجشنبه با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید، دانشجویان و دانش پژوهان در قم برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در این همایش که با حضور جمعی از اساتید حوزه و طلاب و فضلاء و پژوهشگران و اعضای هیات علمی پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد پیام تصویری آیت الله جوادی آملی در تبیین فلسفه اخلاق قرائت شد.

همچنین از مقالات برتر با موضوع فلسفه اخلاق و عقلانیت اخلاقی و نظریه‌های اخلاق تجلیل شد و صاحبان آثار برتر، مهم ترین محورهای مقالات خود را ارائه کردند.

در این همایش بخشی از زندگی نامه آیت الله مجتبی تهرانی توسط یکی از نویسندگان برجسته کشور نیز قرائت شد.

دبیر علمی همایش در مورد اهداف همایش ملی فلسفه اخلاق گفت: یکی از مشکلاتی که نظام جهانی با آن مواجه است، مساله اخلاق است و انقلاب اسلامی نیز با هدف اخلاق به پیروزی نشست اگر چه از فاصله ای که میان آرمان ها و اهداف احساس می کنیم رنج آفرین است.

حجت‌الاسلام امیر غنوی با ابراز خرسندی از استقبال پژوهشگران و محققان از این همایش تصریح کرد: اخلاق یکی از ضروریات مهم جامعه است از این رو این همایش با سیاست و اهداف راهبردی در جهت فلسفه اخلاق فراخوان داد البته فراخوان همایش با شیوه های متداول متفاوت بود و ما هر یک از پژوهشگران و صاحبنظران را به ارائه مقاله دعوت کردیم.

وی اظهار کرد: 120 مقاله با موضوع همایش به دبیر خانه همایش ارسال شد که بیش از 100مقاله به همایش راه یافت همچنین در رابطه با محور مقالات، 30 مصاحبه علمی با افراد برجسته منتشر و 9 نشست علمی و تخصصی در حوره علمیه تهران و 4 نشست تخصصی با موضوعات اخلاق در فضای مجازی، فقه و اخلاق و فلسفه اخلاق در کمیسیون انجام شد.

دبیر علمی همایش گفت: در این نشست های تخصصی 40 مقاله مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نهایت تعدادی از آثار برجسته برگزیده شد.

وی عنوان کرد: امید است خروجی این همایش گامی مهم و راهبردی در جهت تبیین اخلاق در جامعه باشد و بتوان به طور عملی نیز موضوع مقالات را ارزیابی کرد.

دو مقاله برتر حجت الاسلام میثم قاسمی و محمد جواد رضایی در قالب یک نشست علمی مورد بررسی قرار گرفت.

آیت الله مجتبی تهرانی استاد برجسته اخلاق و مدرس حوزه های علمیه بود که در سال 1316در تهران به دنیا آمد و در سال 91 در تهران درگذشت.

وی به درخواست استاد خود روح‌الله خمینی(ره) به جمع‌آوری فتاوا و تنظیم صحیح‌ترین نسخه از رسالهٔ عملیه و مناسک حجّ خمینی پرداخت که به چاپ رسید.

مجتبی تهرانی دروس خارج خود را در منزل و سپس به مدرسه مروی ارائه داد.

وی در طول زندگی خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد و آثار ارزشمندی در باب اخلاق بر جای گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *