جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
مصباحی مقدم مطرح کرد؛

دولت برنامه ششم را به مقاله تبدیل کرد!

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب: 470472
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس گفت: اگر الزامات لایحه برنامه ششم در اسناد پشتیبان بیاید، دیگر قانون نیست و کسی به اسناد پشتیبان مراجعه نمی‌کند، چون مقاله است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، غلامرضا مصباحی مقدم در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اعلام دولت مبنی بر تهیه اسناد پشتیبان برای احکام برنامه  ششم توسعه، گفت: در اسناد پشتیبان دست‌های مجلس بسته است و نمی تواند وارد آن شود.
 
وی با بیان اینکه دولت باید اسناد پشتیبان را برای تصویب در مجلس به برنامه تبدیل کند، افزود: با توجه به شرایط کنونی ناگزیر هستیم برنامه پنجم توسعه را یکسال تمدید کنیم.
 
مصباحی مقدم اظهارداشت: اکنون مشخص نیست که در کدام برنامه با توجه به اسناد اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز می‌خواهیم بودجه را از نفت جدا کنیم.
 
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس گفت: اینکه  دولت می‌گوید احکام دائمی را از برنامه ششم توسعه کم کرده است، برای مجلس مهم نیست بلکه در کتابچه ای که با عنوان لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شده، نرخ سرمایه گذاری، تورم، بیکاری، بهره وری و شاخص های کلان در حوزه های مختلف پیش بینی نشده است.
 
وی تصریح کرد: براساس قانون، برنامه  شامل اهداف، الزامات، راهکارها، شاخص ها و مجموعه ای از موضوعات هدف گذاری ۵ ساله کشور است که دولت می خواهد آن را انجام دهد. با توجه به کتابچه ای که دولت برای برنامه ششم به مجلس ارائه کرده است، اکنون مجلس شورای اسلامی می‌تواند شخصا برنامه را تهیه و در قالب طرح به صحن علنی ارائه کند.
 
مصباحی مقدم ادامه داد: البته می‌توانیم گروه مشترک کاری با دولت ایجاد و فصول و مواد را از آنچه که  دولت به عنوان اسناد پشتیبان ارائه می‌کند استخراج کنیم، ضمن اینکه با توجه به تاخیر در ارائه سند برنامه ششم توسعه، بودجه  ۹۵ بدون برنامه  بالادستی است، زیرا برنامه‌های ۵ ساله به بودجه جهت می دهند.
 
وی گفت: دولت باید هر سال درباره اجرای برنامه توسعه گزارش دهد اما اکنون چیزی مشخص نشده است که دولت بخواهد درباره آن گزارش دهد. اولویت‌های سرمایه گذاری در لایحه برنامه ششم توسعه مشخص نیست و سرمایه گذار نمی‌داند در کدام حوزه باید سرمایه گذاری کند.
 
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس اظهارداشت: اگر الزامات لایحه برنامه ششم توسعه در اسناد پشتیبان بیاید، دیگر قانون نیست و کسی به اسناد پشتیبان مراجعه نمی‌کند، چون مقاله است.
 
امیر باقری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در این برنامه گفت: تدوین برنامه ششم توسعه از فروردین ۹۳ آغاز شد  اما جمع بندی و سیاست‌های کلی آن حدود یکسال زمان برد و در تیر امسال ابلاغ شد.
 
وی افزود: لزومی برای تکرار برخی احکام دائمی و برنامه های توسعه در برنامه ششم وجود نداشت و آنها را در کتابچه لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه حذف شد.
 
باقری تصریح کرد: اسناد پشتیبان برنامه ششم در قالب ۱۲۰۰ صفحه شامل ۳ جلد کتاب به زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود. وی گفت: اگر کسی بخواهد فعالیت اقتصادی کند، در اسناد پشتیبان برنامه ششم راهکار برای وی مشخص شده است.
 
 رئیس امور اقتصاد کلان  سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در برنامه نخست و سوم نیز اسناد پشتیبان این برنامه ها تهیه شد و ارائه احکام برنامه ششم توسعه بدعت نیست. بسیاری از قوانین مانند قانون رفع موانع تولید تصویب شده است و نیازی به ارائه دوباره لوایح مشابه این قوانین وجود ندارد.
 
باقری افزود: اینکه مجلس می خواهد اسناد پشتیبان برنامه  ششم توسعه را به مواد قانونی تبدیل کند، مختار است اما اگر انبوهی از مطالب را در قالب یک کتابچه بیاوریم و تصویب شود، سازگاری احکام از بین می رود. این مسئله در برنامه توسعه چهارم و پنجم اتفاق افتاد.
 
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در مقایسه با برنامه پنجم تدوین برنامه ششم با دقت بیشتری انجام شده است، ضمن اینکه برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز توسعه نیازمند رشد  اقتصادی  ۱۲ درصدی سالانه هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *