پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دم خروس اقتصاد سوسیالیستی بیرون زد!

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 470438
برخی اقتصاددانان می‌گویند اگر بخواهیم محصولات پتروشیمی را بدون منطق از بورس کالا خارج کنیم، درگیر اقتصاد سوسیالیستی خواهیم شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی قبل در نامه‌ای به قائم مقام خود مجتبی خسرو تاج، اجبار کردن شرکت‌های پتروشیمی به عرضه محصولات خود در بورس کالا را نماد «اقتصاد سوسیالیسم» دانست و نوشت: «جناب آقای خسروتاج، اجبار بخش دولتی به انجام تجارت به یک شیوه مشخص و دیکته شده قطعاً علاوه بر اینکه با آزادی کسب و کار منافات دارد، موجب عدم بهبود رتبه های کشور در آزادی اقتصاد که در بدترین شرایط هستیم و همچنین رتبه کسب و کار که آن هم با کاهش اخیر هنوز رتبه ۱۳۰ از ۱۸۷ است، نمی دانم این تفکر سوسیالیستی و نامشروع چرا باید در جمهوری اسلامی ایران پیاده شود.»

مهدی تقوی استاد کرسی اقتصادکلان دانشگاه علامه طباطبایی در مورد اظهار نظر وزیر صنعت معدن و تجارت در رابطه با بورس کالا و تفکر سوسیالیستی، گفت: از حرف وزیر صنعت خنده ام می گیرد. کسانی که اقتصاد آزاد را با اقتصاد سوسیالیستی یکی می‌دانند و یا فرق بین این دو را نم‌ دانند، یا مطالعات‌شان را بیشتر کنند و یا مشاورشان را عوض کنند، چرا که بورس کالا در تمام دنیا نماد اقتصاد آزاد است و در جامعه سوسیالیستی هدف تولید، نفع کلی اجتماع در نظر گرفته می شود و دولت تعیین کننده قیمت‌هاست در حالی که در بورس کالا قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

تقوی در ادامه به موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اشاره کرد و افزود: در صورتی ما درگیر اقتصاد سوسیالیستی خواهیم شد که بخواهیم محصولات پتروشیمی را بدون منطق از بورس کالا خارج کنیم، وقتی انحصارزدایی و حذف زمینه های رانت از اقتصاد از برنامه های دولت است، خروج محصولات از بازار رقابتی بورس کالا چه منطقی می تواند داشته باشد؟

تقوی افزود: عرضه و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا برای اقتصاد نتایج مثبتی در پی داشته، زیرا سبب ثبات در قیمت‌ها و شکل گیری بازار رقابتی شده است. خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران، بازار رقابتی را تبدیل به بازار انحصاری با بازیگران اندک می کند و به مرور زمان نیز به افزایش قیمت ها دامن می زند.

به گفته استاد کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، انحصاری شدن بازار رقابتی برای اقتصاد، زیان‌های زیادی خواهد داشت و انگیزه کسب رانت‌های کلان با خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا بیشتر شده و همین موضوع سلامت اقتصادی کشور را به خطر می اندازد.

در همین زمینه آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفته های وزیر صنعت را غیر منطقی خواند و گفت: اینکه تلاش می‌شود برخی محصولات پس از سال‌ها معامله در بورس کالا و آزادسازی قیمت‌ها از بورس خارج شوند، موجب تعجب من می‌شود، خروج این محصولات از بورس خود پا فشاری به اقتصاد سوسیالیستی است و در هیج جای دنیا چنین منطقی قابل قبول نیست.

وی همچنین به شفافیت معاملات در بورس کالا اشاره کرد و افزود: بورس‌های کالا با هدف کشف واقعی نرخ ایجاد شده و این روند کاملا با اقتصاد سوسیالیستی متفاوت است، در حقیقت بازاری که بخواهد دولت به آن ورود کند، قیمت در آن بازار دیگر واقعی نیست.

این اقتصاددان تصریح کرد : این بازار معاملاتی شفافیت قیمتی را به بازارها آورده و تا حدود زیادی توانسته از فشار دلالان بکاهد. در این بین، وجود برخی تلاش‌ها برای خروج معاملات مواد پتروشیمی جای تعجب ندارد، چون برخی پتروشیمی‌ها به رانت و دریافت یارانه عادت کرده اند و بورس کالا فعالیت های آنها را شفاف می کند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت نباید اجازه انتقال معاملات محصولات پتروشیمی به بازار غیررسمی با حداقل نظارت‌ها را بدهد، چرا که انتقال معاملات پتروشیمی‌ها به بازار آزاد حاصلی جز بازگشت رانت، رابطه و رواج واسطه گری ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *