پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۴

هشدار جدی هلال احمر/ تهران روی بمب ساعتی است!

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 470339
رئیس جمیعت هلال احمر نسبت به وقوع زلزله که بمب ساعتی برای تهران به حساب می‌آید، هشدار داد.
هشدار جدی هلال احمر/ تهران روی بمب ساعتی است!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای معاونین با اشاره به در پیش بودن انتخابات جمعیت هلال احمر اظهار داشت: اساس کار در هلال‌احمر داوطلبانه است بنابراین در انتخابات جمعیت نیز تا حد امکان انجام امور به شکل داوطلبانه و با کمترین هزینه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد جمعیت هلال احمر در یکسال گذشته و خدمات و طرح های موفقیت آمیز افزود: در یکسال گذشته خدمات خوبی در حوزه های مختلف از جمله امداد و نجات، داوطلبان، جوانان، منابع انسانی و سایر حوزه‌های جمعیت انجام شده است که جای قدردانی دارد.

تهیه گزارش عملکرد براساس تحلیل و شاخص مداری

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تولید آمار و اطلاعات به دلیل ضرورت ارزیابی باید با تحلیل تخصصی همراه باشد افزود: باید موقعیت مطلوب و موجود در گزارش ها مقایسه شده و مسیر توسعه نیز ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه تهیه گزارش عملکرد در جمعیت هلال احمر باید به سمت شاخص مداری پیش برود گفت: آمار اقدامات انجام شده فقط بخشی از یک گزارش عملکرد مطلوب است. گزارش عملکرد مفید و قابل استناد گزارشی است که بتوان از آن شاخص‌های معنی دار و تحلیلی استخراج و براساس آن ارزیابی معنی داری صورت پذیرد.

برنامه ریزی صحیح برای کاهش هزینه های مازاد و جاری

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه لازم است از متخصصین و کارشناسانی که می‌توانند در حوزه تحلیل و تفسیر گزارشات آماری به جمعیت هلال احمر کمک کنند دعوت به عمل آید افزود: فعالیت‌های بسیاری در حوزه تاب آوری جامعه و آموزش همگانی توسط جمعیت هلال احمر انجام شده اما همه آنها بصورت اعداد و رقم خام است در صورتیکه گزارش این فعالیت‌ها باید تبدیل به ارزش ریالی و اعداد معنا دار شود تا مشخص شود چقدر در این حوزه فعالیت موثر انجام شده است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی صحیح برای کاهش هزینه های جاری و مازاد افزود: برگزاری جلسات مدیران و زیر مجموعه به شکل حضوری قطعا بار مالی به دنبال دارد که می توان با برگزاری این جلسات بصورت ویدیو کنفرانس که بستر آن در جمعیت هلال احمر وجود دارد از هزینه های غیرضروری کاست.

ضیائی با تاکید بر حرکت مدیران و کارکنان جمعیت هلال احمر بر مدار سلامت مالی و اخلاقی عنوان کرد: بزرگترین سرمایه و پشتیبان این نهاد مردمی اعتماد و داشتن نام نیک در میان مردم است بنابراین همه خانوداده جمعیت هلال احمر باید در فضائل اخلاقی و رفتاری، الگو، پیشرو و ثابت قدم باشند.

ایجاد یک ترس منطقی برای تحقق یک جامعه ایمن

رئیس جمعیت هلال احمر در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه گزارش قابل تاملی توسط دبیرخانه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر برگرفته از 5 قاره جهان با موضوع "ایجاد چارچوب جامعه ایمن و تاب آور" انجام شده است، افزود: پروفسور «بیپین کومار ورما» از مشاوران سازمان بهداشت‌ جهانی نیز در مدت زمانی که در تهران بود نقطه نظرات جالبی در خصوص "ایجاد جامعه ایمن و  اینکه هر چه واقعیات بیشتری را درباره بلایای طبیعی به مردم بگوییم واکنش بهتری از خود بروز می‌دهند" داشت که قابل تامل است و نشان می‌دهد از کنار این موضوع نباید به سادگی عبور کنیم.

به گزارش هلال احمر، ضیایی با تاکید بر اینکه ما در تهران روی یک بمب ساعتی زندگی می‌کنیم و وقوع یک زلزله شدید که می‌تواند بحران جدی برای کشور باشد این شهر را تهدید می‌کند، افزود: لازمه مقابله و آمادگی با این بحران داشتن یک ترس منطقی داشت تا تاب آوری جامعه در مقابله هر حادثه و بحرانی افزایش یابد.

ایجاد جامعه تاب آور کاری پرهزینه، مستمر و زمان بر است

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه تاب آوری یعنی برگشت به وضعیت اول و  ایجاد یک جامعه ایمن و تاب آور، کاری هزینه بر، مستمر و زمان بر است افزود:  تفاوت بین جوامع توسعه یافته و نیافته میزان آمادگی و آسیب پذیری و در نتیجه میزان تاب آوری آنها در برابر بحران‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ماموریت‌های روزانه ما باید در جهت ایجاد جامعه ایمن و تاب آور باشد افزود: بر این اساس میزان تخصیص بودجه به هلال احمر و همچنین سایر تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات باید بر اساس همین موضوع تعریف و صرف شود.

ضیائی افزود: باید همه هزینه‌های که راستای ایجاد جامعه ای ایمن و تاب آور تا به امروز انجام شده به عدد و رقم تبدیل شود تا مشخص شود اگر جمعیت هلال احمر در این زمینه ورود داشته از چه هزینه‌ها و خسارت‌های سنگین جلوگیری شده است.

ایجاد جامعه ایمن و تاب آور باید جزو حساسیت مسئولان و مطالبه مردم باشد

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه با بودجه فعلی جمعیت هلال احمر رسیدن به جامعه ایمن و تاب آور بسیار مشکل است، افزود: رسیدن به جامعه ای ایمن و تاب آور بالاترین سطح پیشرفت محسوب می‌شود و اگر نتوانیم چنین جامعه ای را ایجاد کنید بالاترین هزینه‌ها را در هنگام وقوع بحران‌ها متحمل خواهیم شد.

وی با تاکید بر ضرورت تهیه پروفایل مخصوص هر کشور راجع به برنامه های کاهش ریسک پذیری و پیشگیری از حوادث افزود: قطعاً این پروفایل برای ایران با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی متفاوت خواهد بود.

به گفته ضیایی  در مسیر ایجاد چارچوب جامعه تاب آور؛ از یک رو باید تعامل بسیار خوبی با دولت داشته باشیم این مسئله باید جزو حساسیت‌های مسئولان باشد و از سوی دیگر ارزیابی و شناسایی خطر، آمادگی مبتنی بر جامعه و حمایت طلبی؛ جزو مطالباتی است مردم باید از سیاست مداران داشته باشند.

افزایش حساسیت منطقی مردم نسبت به بحران ها با گسترش آموزش همگانی

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: نقش آموزش های همگانی از اهمیت بسیاری برخوردار است سابق بر این آموزش همگانی در جمعیت متولی نداشت در حالیکه یکی از وظایف اصلی جمعیت هلال احمر آموزش همگانی بوده و باید افراد متخصص را جمع کند و البته بسیاری از فعالیت‌های دیگر ما نیز باید از پایه آموزش، اعتباربخشی شده باشد.

ضیائی با تاکید بر نقش و وظیفه ویژه هلال احمر در آموزش همگانی جامعه افزود: باید سطح حساسیت مردم به شکل منطقی و درست نسبت به حوادث و بحران های پیش رو افزایش یابند؛ مردم باید بدانند بالاخره زلزله در تهران اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت جامعه نسبت به حوادث باید نهادینه شده و گذرا نباشد، تاکید کرد: هدف ما باید دستیابی به جامعه امن و تاب باشد تا بتوانیم در حواث تعداد بیشتری از  افراد را نجات داده و مجروحان کمتری داشته باشیم تا از این طریق سرمایه ملی کمتری از بین رود.

ضرورت افزایش مناسبات و ارتباطات هلال احمر ایران با سازمان های بین المللی

به گفته ضیایی در ایجاد چارچوب جامعه امن یکی از فعالیت ها ارزیابی میزان ریسک و ظرفیت آسیب پذیری است؛ همچنین تقویت جامعه برای عمل، مدیریت اطلاعات و توسعه آن برای پاسخ به موقع به ریسک، توجه به تغییرات اقلیمی و مخاطرات مرتبط با آن، حمایت طلبی برای تاثیر جامعه، ایجاد بانک های اطلاعاتی برای برنامه‌های اصلی و توسعه ارتباطات برای افزایش ظرفیت سازی از جمله موضوعاتی است که در اولویت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر جایگاه جمعیت هلال احمر ایران  در میان جمعیت‌های ملی بر افزایش مناسبات و ارتباطات با سازمان‌های بین المللی افزود: باید استراتژی‌های فعال و موثرتری برای جوانان و ارتباط قوی و ساختارمندی را با دولت‌ها داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر، اشراف به نقاط قوت و ضعف جوامع خود، توانایی استفاده موثر از تجارب جامعه، برنامه های موثر برای کاهش ریسک و بهبود آسیب پذیری جامعه، قدرت تبادل تجربیات و مهارت های خود با برگزاری کنگره، همایش و نشان دادن به دیگران، درک قویتری از سیاست‌های کشور و مسائل قانونی و تقویت پاسخ های بشردوستانه، مهارت های خود را توسعه دهیم از جمله توانایی‌های ضروری هر جمعیت ملی دانست.

وی عنوان کرد: جمعیت های ملی توانمند باید در راستای مشارکت های موثرتر، تقویت فنی بیشتر و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای آموزش و یادگیری گام بردارند که در جهت تحقق و گسترش هر چه بیشتر این موارد منابع مالی و انسانی زیادی را ایجاد کرده و تقویت بیشتری برای پاسخگویی بیشتر داشته باشیم.

هلال احمر مدافع حقوق مردم در ایجاد جامعه تاب آور و کاهش خطر پذیری

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اجرای برنامه آمادگی مبتنی بر جامعه برای کاهش خطر پذیری افزود: در این زمینه باید  اولویتها براساس میزان آسیب پذیری، توسعه جامعه در سطح خانوارها، تقویت زیرساخت های جامعه (در قانون لحاظ شده و از بابت آن حتی عوارض نیز کسب شود)، برنامه موثر سیستماتیک داخلی و بین بخشی تعیین شود.

وی افزود: در اجرای برنامه آمادگی مبتنی بر جامعه؛ موضوعات مهمی چون تاثیر سازمان های جمعیتی تا سطح شعب، افزایش مهارت ها، شناسایی گروه‌های هدف مانند مدارس، مادران و ...، افراد مرجع و مورد توجه مانند ائمه جمعه، روحانیون و ...، آموزش و تبادل تجربیات، ایجاد ظرفیت برای کارمندان، داوطلبان و پرسنل هلال احمر باید مورد توجه قرار بگیرد.

ضیائی با تاکید بر اینکه باید سطح مطالبات مردم نسبت به این موضوع افزایش یابد، خاطرنشان کرد: هلال احمر باید مدافع حقوق مردم باشد، نهادسازی کرده و روش ارائه دهد و صد البته پاسخ بدهد که چه خروجی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شروین
جایی رو که با نقطه قرمر علامت زده الان دقیقا من نشستم براتون کامنت میزارم. برای شادی روحم صلوات بفرستید
me
Romania
تهرونیا برین حال کنید... اون از هوای مطبوع مدیترانه ای بالای سرتون...اینم از زمین زیر پاتون...
Romania
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از آلوده بودن هوای شهر تهران، گفت: متاسفانه 30 درصد نوزادان متولد شده در تهران به بیماری‌های گوارشی و آسم مبتلا هستند که این زنگ خطری جدی برای کشور به شمار می‌رود.
Canada
احتمال زمین لرزه در تهران صد در صد و احتمال نیامدن زمین لرزه در تهران هم 100 در صد است. نگران نباشیم. فقط زیر ساختها را برای روز مبادا آماده کنیم.