جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کری: اگر می‌توانید نگذارید اسد پیروز شود

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 469945
وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی که نشان‌دهنده عمق عقب‌نشینی این کشور از خواسته‌های اولیه علیه سوریه یعنی براندازی نظام این کشور و رفتن بشار اسد بود، به هیأتی از معارضان اعلام کرده است که آمریکا بیش از این نمی‌تواند کاری کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ریاض نعسان آغا» سخنگوی هیئت عالی مذاکرات معارضان سوری اذعان کرد، واشنگتن اعلام کرده است که نمی‌تواند اقدامات بیشتری برای این گروه انجام دهد.

نعسان آغا در گفت‌وگو با رادیو «روزنه» اعتراف کرد که واشنگتن پس از اظهارات «جان کری» وزیر خارجه خود بعد از نشست ریاض، هیئت معارضان را «رها کرده و اعلام کرده است که واشنگتن نمی‌تواند [اقدامات] بیشتر [برای معارضان] انجام دهد».

 وی با اشاره به اینکه این اظهارات بیشتر جنبه «تهدید» دارد تأکید کرد: «هیئت [معارضان] احساس می‌کند که این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت».

این معارض همچنین اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا اظهار داشته است که «بشار اسد می‌تواند در انتخابات وارد شود و اگر می‌توانید اجازه ندهید که او پیروز شود».

سخنگوی هیئت عالی مذاکرات معارضان در ادامه اظهارات خود گفت: «معارضان امتیازات بزرگ و دهشتناکی داده‌اند... از شعار کناره‌گیری اسد گرفته تا مرحله باقی ماندن وی در منصبش و بازه زمانی مشخص و پس از آن [فراهم کردن] مقدمات راه حل سیاسی [بحران سوریه]».

نعسان آغا با این ادعا که با توجه به آوارگی مردم سوریه سخنان جان کری «غیر منطقی است» افزود: «معارضان در برابر حمایت از بشار اسد چه ابزاری در دست دارند».

وی با تأکید بر اینکه نقش آمریکا در بحران سوریه «مخرب» است اعلام کرد که واشنگتن در آغاز شعارهایی مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد سر می‌داد «ولی پس از آن درباره نقش وی در انتخابات سخن می‌گوید».

سخنگوی هیئت عالی مذاکرات معارضان درباره انتشار خبرهایی مبنی بر دعوت «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه از «مجلس سوریا الدیمقراطیة» (شورای سوریه دموکراتیک) برای حضور در مذاکرات ژنو با دولت سوریه گفت: «هیئت ریاض نمی‌پذیرد که هیئت دیگری حضور داشته باشد... مشکل در اسامی هیئت مجلس سوریا الدیمقراطیة نیست، بلکه اختلاف در دستور کار و دیدگاه دو هیئت است».

نعسان آغا با اشاره به اینکه هیئت مذاکره کننده معارضان برای انجام تصمیمات اتخاذ شده در وین به ژنو نمی‌رود مدعی شد: «هدف از رفتن به ژنو تشکیل دولت فراگیر با نظام سوریه نیست بلکه هدف انتقال سیاسی است».

وی با این ادعا که هیئت مذاکره کننده‌ای که برآیند نشست‌های ریاض بود مشروعیت دارند درباره موضع واقعی این هیئت اظهار داشت که هیئت عالی مذاکرات دو روز بعد موضع واقعی درباره مشارکت در این نشست را اعلام خواهد کرد؛ البته این مسئله منوط به دعوت دی میستورا خواهد بود.

ریاض نعسان از سیاستمداران سوری در سال 1990 در پارلمان سوریه به عنوان نماینده فعالیت مهم سیاسی خود را آغاز کرد. وی در برهه‌ای رئیس دفتر امور سیاسی ریاست جمهوری سوریه بود. نعسان مدتی نیز به عنوان سفیر سوریه در عمان و امارات عربی متحده فعالیت کرد. وی از سال 2006 تا 2010 به عنوان وزیر فرهنگ سوریه مشغول به کار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *