جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گردشگری معنوی یا گردشگری مذهبی؟

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 469855
دبیر نخستین کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت» با اشاره به نگاه‌های مخالفی که نسبت به گردشگری وجود دارد، گفت: ما به دنبال خلق معنویت در گردشگری نیستیم، بلکه دنبال کشف آن هستیم. باید به جایی برسیم که تا حرف از گردشگری می‌شود، دیگر نگویند آن‌ها یک‌ سری آدم لااوبالی هستند، بلکه باید گردشگری را به پدیده‌ای آسمانی ارتقاء دهیم.
گردشگری معنوی یا گردشگری مذهبی؟
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محمدحسن ایمانی‌خوشخو در نشست خبری که در آستانه برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه گردشگری معنوی صرفا رویکرد مذهبی ندارد، تاکید کرد: اگر در گردشگری رویکرد معنوی در نظر گرفته نشود، گردشگری روی ریل کاملا صنعتی استوار می‌شود که هرچند دستاورد خوب اقتصادی خواهد داشت، اما در این مسیر، توجه صرف به بُعد مادی گردشگری خواهد بود و تنها نیمی از انسان دیده می‌شود.

وی یادآور شد: در گردشگری علاوه‌بر نگاه مادی نیاز است نگاه غیرمادی نیز حاکم شود. اگر بخواهیم گردشگری را با محوریت انسان دنبال کنیم، باید علاوه‌بر جسم و روح به آرامش آن نیز بپردازیم. در گردشگری این تعریف در قالب معنویت قرار می‌گیرد، یعنی انسان در سفر علاوه‌بر آسایش جسم، به آرامش روح هم باید برسد.

او برای درک بیشتر این موضوع به سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: هزینه زیادی بابت سفرهای نوروزی می‌شود، اما دست آخر همه خسته از این سفرها برمی‌گردند.

خوراک و خواب آن‌ها که فراهم بوده، پس چرا آن آرامش حاصل نشده است؟ چون ما فکر می‌کردیم هتل و غذا را فقط باید برای مسافر آماده کنیم.

* هند، ویتنام و آمریکا هم با این گردشگری، مذهبی برخورد کردند

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه سابقه پرداختن به گردشگری معنوی در جهان طولانی نیست، افزود: کنفرانس‌هایی که در ویتنام، هند و آمریکا با موضوع گردشگری و معنویت برگزار شده در نهایت به گردشگری مذهبی رسیده‌ و از این حیطه فراتر نرفته؛ در حالیکه این، گونه‌ای از گردشگری معنوی است.

شاید به خاطر وجود همین خلأ وقتی موضوع گردشگری و معنویت در مجامع علمی بین‌المللی مطرح شد، با استقبال زیادی همراه شد.

در این رویکرد جدید قرار است نگاه‌های محدود رفع شود و هم‌ُافزایی دانش در ادبیات جدید گردشگری اتفاق افتاده و صنعت گردشگری در داخل ارتقاء یابد.

وی بیان کرد: ما امیدواریم به سرنوشت کنفرانس‌های قبلی گردشگری و معنویت که فقط به گونه‌ای از گردشگری مذهبی پرداختند، دچار نشویم.

ایمانی‌خوشخو در ادامه با اشاره به نگاه‌های مخالفی که نسبت به گردشگری وجود دارد، اظهار کرد: امروزه مخالفان گردشگری کم نیستند، کسانی که معتقدند گردشگران ساختار جوامع را به هم می‌ریزند.

این نگاه ناشی از برخورد تک‌بُعدی به مقوله گردشگری است،‌ در حالیکه اگر به جنبه‌های معنویت گردشگری پرداخته شود، نگاه‌ها فراتر از این خواهد رفت.

* نگاه‌های رسوب‌یافته‌ از قبل همچنان بر گردشگری حاکم است

وی درباره اهدافی که گردشگریِ معنوی در داخل کشور دنبال آن است، توضیح داد: ما بعضا با نگاه‌های رسوب‌یافته‌ از قبل به گردشگری مواجهیم که مثبت هم نیستند، شاید بقایایی از نگاه پیش از انقلاب به گردشگری هنوز حاکم باشد، اما وقتی از زاویه معنویت به موضوع گردشگری نگاه کنیم، جایگاه آن را از صنعت صرف به پدیده‌ای مقدس و آسمانی ارتقاء داد‌ه‌ایم.

البته ملزومات مادی سفر را رد نمی‌کنیم، اما این رویکرد ذهنیت داخلی را نسبت به گردشگری ارتقاء خواهد داد.

ایمانی‌خوشخو همچنین ارائه اطلاعات از سوی راهنمایان گردشگری را در ترویج این رویکرد موثر دانست و افزود: اگر بخواهیم گردشگری معنوی در کشور تقویت شود باید نیروهای مرتبط با آن را نیز آموزش دهیم.

ایران می‌تواند پایلوتی هدفمند در ترویج گردشگری معنوی باشد.

او در عین حال تأکید کرد: ما به دنبال خلق معنویت در گردشگری نیستیم، بلکه دنبال کشف آن هستیم، اما این کشف باید دیده شود. باید به جایی برسیم که تا حرف از گردشگری می‌شود، دیگر نگویند آن‌ها یکسری آدم لااوبالی هستند، بلکه باید گردشگری را به پدیده‌ای آسمانی ارتقاء دهیم.

* رویکرد گردشگری معنوی،‌ مذهبی نیست

دبیر کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در پاسخ به این سوال که با توجه به نگاه غالب رهبران مذهبی به موضوع گردشگری، پررنگ بودن مقاصد گردشگری مذهبی در ایران و جمعیت زیاد زائران خارجی که در صدر آمار گردشگران ورودی به کشور قرار گرفته‌اند، چگونه گردشگری معنویت گرفتار گونه‌ای از گردشگری که همان مذهبی است، نخواهد شد؟ گفت: این یک کنفرانس بین‌المللی است.

سطح آن داخلی نیست. ما کاری نداریم که بیشتر گردشگران ورودی به ایران مذهبی هستند و یا سیاست‌گذاری‌ها در همین راستا است.

بحث ما در گردشگری و معنویت فراتر از این حرف‌ها است.

حتی در پیش‌همایشی که در قم برگزار شد تأکید بسیاری بر رویکرد بودن این گردشگری صورت گرفت.

در این رویکرد، گردشگری را صرفا مذهبی نمی‌دانیم.

این استاد دانشگاه گفت: اگر این رویکرد وجود نداشته باشد، یعنی نیمی از انسان را ندیده‌ایم و توجه‌مان بیشتر به رفع نیازهای مادی انسان در سفر بوده است، در حالیکه با بسط رویکرد معنوی گردشگری به نحو اکمل برای انسان، برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری برای مشارکت تمامی دستگاه‌ها به منظور تحقق این رویکرد در ادبیات گردشگری ایران آن هم در شرایطی که قیمت نفت با افت مواجه شده است، بیان کرد: گردشگری عامل توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور است که می‌تواند ضمن ایجاد مدیریت مقاصد، دستاورد اقتصادی پایدار را نیز به دنبال داشته باشد.

ایمانی‌خوشخو  در پاسخ به نگرانی‌هایی که نسبت به دستاوردهای این کنفرانس بین‌المللی که از سوی جامعه دانشگاهی برگزار می‌شود، اظهار کرد:‌ وظیفه دانشگاه ارائه یافته‌های علمی است، اما برای آنکه دستاوردهای این کنفرانس عملی شود از همان ابتدا با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارتباط برقرار و ریاست شورای سیاست‌گذاری به رییس این سازمان واگذار شد.

این کنفرانس بیانیه‌ای خواهد داشت و دبیرخانه دائمی آن در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی می‌شود.

متعاقبا نشست‌های علمی نیز برگزار می‌شود. پس از آن باید از متولیان این سوال پرسیده شود که دستاورد کنفرانس گردشگری و معنویت چه شد.

وی اضافه کرد: ما همه کارشناسان و مدیران استان‌ها را دعوت کرده‌ایم، حتی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کرده‌ایم مدیران استانی را دو روز موظف کنند در این کنفرانس حضور داشته باشند.

با توجه به حضور اساتید خارجی برجسته‌، این سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که باید بسیج شود تا استفاده لازم را ببرد.

* می‌توانستیم همایش پر سر و صدایی را در برج میلاد برگزار کنیم

دبیر کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت افزود: نمی‌توان نشست و مدام گفت نمی‌شود و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی فایده ندارد.

ما معتقدیم اگر همایشی قرار است برگزار شود، باید نتیجه‌بخش باشد؛ وگرنه ما هم می‌توانستیم با سروصدا همایشی را در برج میلاد برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه پیشینه این کنفرانس به دو سال پیش برمی‌گردد، اظهار کرد: در این فاصله با چندین دانشگاه خارجی تماس برقرار شد و همه بر این نظر بودند که گردشگری محتاج چنین نگاهی است.

اگر این نگاه عمق پیدا کند و ریشه‌دار شود تضمینی برای رسیدن به گردشگری پایدار و توسعه همه جانبه است.

به گفته او، نتیجه مطالعات و تحقیقات اندیشمندان داخلی و خارجی طی دو روز در این کنفرانس که از سوی وزارت علوم به عنوان فعالیت رسمی پژوهشی و در تقویم سازمان جهانی جهانگردی ثبت شده است، ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: 115 مقاله در چهار محور فلسفه و دین، روانشناسی و اخلاق، فرهنگ و جامعه، مدیریت و اقتصاد به دبیرخانه رسید که 68 چکیده مقاله در کمیته داوران تصویب و سرانجام 41 مقاله در داوری نهایی پذیرفته شد که در سه بخش شفاهی، کتاب و پوستر ارائه می‌شود.

ایمانی‌خوشخو گفت: این کنفرانس با حضور پنج استاد از دانشگاه‌های آمریکا، استرالیا، انگلیس، مالزی و مالایا که از میان 21 استاد داوطلب بین‌المللی انتخاب شده‌اند، روزهای هفتم و هشتم بهمن‌ماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *