جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کاهش جمعیت روستایی کشور

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۲
کد مطلب: 469755
معاون توسعه روستايی و مناطق محروم رياست جمهوری گفت: از سال ۱۳۸۳ تا كنون حدود ۲۰۰ كشور دنيا را مورد بررسی قرار داديم كه در اين ميان ايران و تركيه با سير نزولی جمعيت روستايی مواجه اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید ابوالفضل رضوی در مراسم تقدیر از دستگاه های اجرایی نمونه در برگزاری نمایشگاه ملی روستا و عشایر با اشاره به اینكه دولت یازدهم در اقدامات خود برای محرومان جامعه شعارگونه رفتار نمی كند، گفت: ‌۷۰ درصد افراد تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) از روستاییان هستند و این قشر از فقیرترین افراد جامعه اند اما توجهی كه دولت دكتر روحانی تاكنون به روستاییان داشته در هیچ دولت دیگری دیده نشده است.
 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاكید بر اینكه پیش از دولت یازدهم از اقدامات توان افزایی اقتصادی و فرهنگی روستاییان غافل ماندیم، گفت: دولت دكتر روحانی برنامه جامعی برای افزایش توان فرهنگی و اقتصادی روستاییان آغاز كرده است.
 
وی با اشاره به سیر نزولی افزایش جمعیت روستایی در یازده سال اخیر در كشور گفت:‌ از سال ۱۳۸۳ تا كنون حدود ۲۰۰ كشور دنیا را مورد بررسی قرار دادیم كه در این میان ایران و تركیه با سیر نزولی جمعیت روستایی مواجه اند.
 
به گفته رضوی، در سال ۱۳۸۳ جمعیت روستایی بدون عشایر ایران ۳۳ درصد بود كه در حال حاضر ۲۷ درصد است. كشور اتریش هم در سال ۱۳۸۳ ،۳۴ درصد جمعیت روستایی داشته كه اكنون نیز این درصد ثابت مانده است.
 
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی یادآور شد:‌ بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب، قوای كشور بی درنگ با زمان بندی مشخص، مردم را در فعالیت های اقتصادی وارد كنند همچنین ‌در اصل سوم و بند هشتم قانون اساسی به برنامه ریزی دولت برای نقش آفرینی مردم در فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره شده است.
 
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) نیز پس از پذیرش قطعنامه فرمودند: مردم به خصوص مستضعفان را در فعالیت های سازندگی و بازسازی وارد كنید.
 
وی به موضوع آلودگی هوای تهران و كاهش روزهای آلوده پایتخت نسبت به سال های گذشته اشاره كرد و افزود: یكی از راه های كاهش آلودگی هوا ایجاد توقفگاه هایی بیرون از شهر و در روستاها  است.
 
معاون توسعه روستایی ریاست جمهور تصریح كرد: در بند ۲۰ برنامه ششم توسعه به تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معكوس اشاره شده كه به عنوان یكی از سیاست های كلان مورد تاكید است.
 
وی در ادامه با بیان اینكه موضوع حاشیه نشینی یكی از بزرگترین مشكلات تهران است گفت: ۶۰ درصد كارتن خواب های پایتخت روستایی هستند و برای جلوگیری از رشد این معضل سیاسی و اجتماعی لازم است با ایجاد انگیزه،روستاییان را در روستاها نگه داشت.
 
به گفته رضوی: هیچ روستانشینی حاضر نیست فضای تنفسی مطلوب را بر هوای آلوده ترجیح دهد، مگر آنكه فضای كسب و كار بر فضای تنفس ترجیح داده شود.
 
وی با تاكید براینكه حضور مردم در توسعه نیازمند اعتماد سازی است افزود:‌امروز دانشگاه های مهم دنیا به این نتیجه رسیده اند كه زمانی توسعه رخ می دهد كه مردم به این باور برسند كه در توسعه مشاركت دارند و اثرگذارند .
 
معاون توسعه روستایی ریاست جمهور با اشاره به مصوبه ایجاد شركت های مشاركتی در روستاها گفت:‌ اگر ۲۵ خانوار با هم شركتی تشكیل دهند تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان به نسبت ۴۰ درصد از سوی روستاییان و ۶۰ درصد  از سوی دولت، وام در یافت می كنند.
 
وی ادامه داد: برای  ۵۰ خانوار تا سقف یک میلیارد تومان به نسبت ۳۵ درصد آنها و ۶۵ درصد از سوی دولت وام تعلق می گیرد.
 
رضوی به  اعطای وام دو میلیارد تومانی برای مشاركت ۱۰۰ خانوار به نسبت ۳۰ به ۷۰ اشاره كرد و گفت: این رقم برای مشاركت ۱۵۰ خانوار تا سقف ۳ میلیارد تومان به نسبت ۲۵ درصد روستاییان و ۷۵ درصد از سوی دولت افزایش می یابد.
 
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری  افزود: برای  ۲۰۰ خانوار به بالا به نسبت ۲۰ درصد آنها و۸۰ درصد از سوی دولت به تناسب آورده ، وام تعلق می گیرد.
 
رضوی، كارمزد وام مشاركت روستاییان را ۳ درصد برای روستاییان غیر مرزی و صفر درصد برای روستاهای مرزی برشمرد و تصریح كرد:‌ برای بازپرداخت این وام ها در دو سال اول معافند و به نسبت تعداد خانوارها از سال سوم بازپرداخت ها تا ۷ سال به طول می انجامد.
 
وی تاكید كرد: برای دریافت وام مشاركتی روستاییان سند خانه و ملك نیاز نیست و كارت ملی و هویت افراد به عنوان وثیقه است.
 
رضوی با اشاره به اینكه با جلب اعتماد،مردم برای سرمایه گذاری اقدام می كنند گفت:  براساس آمار روستاییان تهرانی ثروتمندترین روستاییان هستند و روستاییان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به ترتیب در ردیف فقیرترین روستاییان كشور هستند.
 
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری به نقش فرمانداران در اعتمادسازی و ترغیب روستاییان برای مشاركت تاكید كرد و گفت: لازم است فرمانداران وارد شده و روستاها را آباد كنند قبل از آنكه محل سرمایه گذاری شهرداری ها شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *