کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رضا غلامی:

پیوستن به WTO فعلا به زیان کشور است

4 بهمن 1394 ساعت 3:08

حجت الاسلام رضا غلامی، نویسنده کتاب اسلام و جهانی شدن گفت: مادامی که یک کشور در شرایط اقتصادی ضعیف و انفعالی قرار دارد، با عضویت در سازمان تجارت جهانی، به یک عضو «بهره ده» تبدیل خواهد شد.


به گزارش جهان، حجت الاسلام دکتر رضا غلامی، نویسنده کتاب اسلام و جهانی شدن در گفتگو با مهر با بیان این نکته که عضویت در سازمان تجارت جهانی نیازمند بررسی همه جانبه مجامع نخبگانی اعم از دانشگاهی و حوزوی در کشور است تصریح کرد، اصولا WTO در جهت گسترش منافع اقتصادی کشورهای به اصطلاح توسعه یافته طراحی شده و مادامی که یک کشور در شرایط اقتصادی ضعیف و انفعالی قرار دارد، با عضویت در سازمان تجارت جهانی، به یک عضو «بهره ده» تبدیل خواهد شد و نه «بهره بردار»، و این چیزی نیست که قابل انکار باشد.
 
غلامی افزود، به اذعان شمار کثیری از اقتصاددان های برجسته و البته منتقد غربی مانند دکتر جوزف استیگلیتز که خود در سازمان تجارت جهانی مسئولیت کلیدی داشته و برنده جایزه اقتصادی نوبل نیز هست، سازمان تجارت جهانی در تاریخ خود، هیچگاه فرصت رقابت عادلانه میان اعضاء خود را فراهم نکرده و برندگان رقابت در محیط WTO از قبل تعیین شده اند.
 
رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با این بیان که اقتصادی که مولد نیست و نتوانسته ارتقاء کیفی محصولات خود را در بر مبنای استانداردهای جهانی تضمین کند، در سازمان تجارت جهانی تماشاگری بیش نیست، افزود، زمانی ما می توانیم در WTO در مقام بازیگر فعال ظاهر شویم که تولید دولتی و غیردولتی را از شرایط وخیم فعلی خارج نموده و رویکرد مونتاژ را به نفع نوآوری و خلاقیت برای همیشه کنار بگذاریم. حجت الاسلام غلامی تاکید کرد، در شرایط کنونی، پیوستن به سازمان تجارت جهانی، ایران را به بازار بی برو برگشت کالاهای غربی تبدیل نموده و فرصت بازسازی اقتصاد ایران را در جهت تقویت تولید و صادرات برای یک دوره طولانی از کشور سلب خواهد کرد.
 
نویسنده کتاب اسلام و جهانی شدن ادامه داد، ارتقاء کیفیت و فراهم شدن قدرت رقابت در بازارهای بین المللی، فقط با فشار عضویت در WTO حاصل نخواهد شد بلکه بیش از این، به برنامه ریزی عالمانه و قوی دولت برای حمایت حساب شده از زیرساخت های تولید، درمان بیماری های مزمن اقتصادی کشور و تقویت حقیقی بخش خصوصی احتیاج دارد.
 
رئیس مرکز پژوهش های صدرا یادآور شد، صرف نظر از تبعات منفی پیوستن دائمی به سازمان تجارت جهانی از جهات اقتصادی، گرفتاری اصلی را باید در حوزه های فرهنگی جستجو کرد؛ در واقع، عضویتی که بعضی ها امروز با ولع دنبال می کنند، درهای نیمه باز ورود سبک زندگی منحط غربی به ایران را چارطاق باز خواهد کرد چیزی که بسیاری از کشورهای غیرغربی مانند کشورهای آسیای جنوب شرقی آن را تجربه کرده اند.
 
غلامی در پایان تصریح کرد، این عرصه مهم و سرنوشت ساز یعنی پیوستن به WTO، از جمله مهم ترین عرصه هایی است که باید با نخبگان متعهد و دلسوز از طیف های گوناگون به مشورت جدی گذاشته شود لکن معلوم نیست چرا مسئولین ترجیح می دهند تکلیف این موضوعات را در اتاق های دربسته روشن کنند.


کد مطلب: 469507

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/469507/پیوستن-wto-فعلا-زیان-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com