جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سنا: فشارها به ایران حفظ شود

پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 469011
کارشناسان حاضر در نشست روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا خواستار حفظ فشارها بر ایران در دوران پس از توافق هسته‌ای با این کشور شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز چهارشنبه در نشستی با حضور دو کارشناس به بررسی راهبردهای برای ادامه تعامل با ایران در دوران پسابرجام پرداخت.

«برایان کاتلیوس»، کارشناس ارشد «مرکز مطالعاتی پیشرفت آمریکا» در این نشست شکاف‌های منطقه‌ای و رقابت با ایران و همچنین مشکلات داخلی را دو چالش پیش روی حاکمان عربستان دانست.

این تحلیل‌‌گر مسائل بین‌المللی استدلال کرد که اقدامات پادشاه جدید عربستان فعلاً به ایجاد بحران عمیق منجر نمی‌شود، اما در آینده، احتمالات و بلاتکلیفی‌های زیادی در این کشور ایجاد خواهد شد.

«مایکل سینگ» مدیرعامل موسسه مطالعاتی واشنگتن دیگر میهمان این نشست بود. او علی‌رغم بیان اینکه آمریکا ممکن است در برخی مسائل با عربستان مشکل داشته باشد از رویکردهای دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال متحدان منطقه‌ایش انتقاد کرد.

«سینگ» گفت که متحدان آمریکا این سوال را مطرح خواهند کرد که آمریکا کجای تحولات منطقه ایستاده است.

منتقدان دولت آقای اوباما در ماه‌های گذشته مدعی شده‌اند توافق هسته‌ای با ایران موجب ایجاد احساس انزوا و کنار گذاشته شدن در میان برخی از متحدان منطقه‌ای واشنگتن، به ویژه عربستان سعودی شده است. کاخ سفید این اتهام را رد می‌کند. 

«سینگ» در بخش دیگری از اظهاراتش در نشست کمیته سنا مدعی شد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با وعده کاستن از هزینه اقدامات ایران به رأی‌دهندگان در انتخابات دو سال پیش ایران پیروز شده است.

او بر همین اساس استدلال کرد دولت آمریکا بایستی کماکان فشارها بر تهران را حفظ کند تا این کشور احساس کند هنوز به خاطر رفتارهایش هزینه می‌دهد.

«کاتلیوس»، در بخش دیگری از این نشست، موضوع آزمایش موشکی ایران که در ماه‌های گذشته همواره موضوع بحث منتقدان و طرفداران دولت آمریکا بوده را مطرح کرد و خواستار توسل واشنگتن به نمایش قدرت برای پاسخ به آن شد.

اظهارات این کارشناس مسائل بین‌المللی در حالی مطرح می‌شد که وزارت خزانه داری آمریکا شنبه‌شب در بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌ها به علت برنامه موشکی ایران خبر داده بود. این تحریم‌ها به بهانه آزمایش موشک عماد توسط ایران در مهرماه سال جاری اعمال می‌شدند.

«کاتلیوس» با خاطرنشان کردن اینکه واشنگتن برای نشان دادن توان خود، کارهای مختلفی از جمله مانورهای دریایی مشترک با متحدان منطقه‌ای برگزار می‌کند، از دولت آمریکا خواست در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران هم به نوعی حضور خود را نشان دهد.

او علی‌رغم این تأکید کرد که منظور از این اظهارات ورود به جنگ نظامی متعارف با ایران نیست.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی در پایان تصریح کرد ائتلاف ایران، روسیه و حزب‌الله می تواند در آینده برای متحدان منطقه‌ای آمریکا از جمله اسرائیل و اردن، مشکلات پیچیده‌ای ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *