پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
جهانگیری:

مذاکره سخت‌تر از جنگ سخت است

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۶
کد مطلب: 468964
معاون اول رئیس جمهور از عزل مدیرانی که در اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاهی می‌کنند در آینده خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در همایش سراسری استانداران وزیر کشور را وزیر مقتدر و ارزشمند برای دولت توصیف کرده و به موضوع برجام اشاره و گفت: برجام به فرجام خوبی رسید و این موضوع برای مسئولان اجرایی روشن است که دولت چه دشواری‌هایی در 2 سال و خورده‌ای گذشته طی کرده است.
 
وی افزود: دشمنان به بهانه دروغی به نام بمب هسته‌ای انواع فشارهای را به ملت ایران آوردند، 6 قطعنامه و تحریم‌ها را بر سر راه ملت گذاشتند و همه کشورها سعی کردند بر این تحریم‌ها پایبند باشند. حتی نزدیکترین دوستان ما در منطقه نتوانستند در روزهای سخت‌مان آنگونه که ما انتظار داشتیم کمک کنند. هرچند معذوراتی داشتند و برخی کشورها در کمک به ما خوب عمل کردند و برخی کشورها بسیار بد، و قطعا ما دوستان دوران تحریم خود را فراموش نخواهیم کرد.  
 
جهانگیری لطف خداوند هدایت داهیانه رهبر انقلاب، مدیریت فوق‌العاده رئیس جمهور و همت تیم مذاکره کننده هسته‌ای را از عوامل مهم در به نتیجه رسیدن مذاکرات دانسته و افزود: حقیقتا موفق شدیم تهدیدها در این زمینه را به فرصت تبدیل کنیم و سایه شوم جنگ و فشار و تحریم را از سر کشور دور کنیم.  
 
معاون اول رئیس جمهور پیروزی در میدان مذاکره را سخت‌تر از پیروزی در میدان جنگ توصیف کرد و گفت: قطعا کسانی که در میدان دیپلماسی هستند کارشان سخت‌تر است، از اعتبار و آبروی خود مایه می‌گذارند. فراموش نمی‌کنیم وقتی عرصه در گفتگوها تنگ می‌شد آقای ظریف در عین این که انسانی صبور هستند عصبانیت‌هایی از خودشان در میز مذاکره نشان می دادند که کمتر در این سطح از یک انسان می تواند ببیند، طرف‌هایمان نیز می‌دانستند که ایران قدرتمند است.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که گفتگو و دیپلماسی بسیاری از مسائل را حل و فصل می‌کند اظهار داشت: معتقدم که مسئله سوریه و یمن نیز با گفتگو قابل حل است. به جای این همه بمبی که بر سر مردم بی‌دفاع یمن ریخته می‌شود بنشینند و گفتگو کنند.  
 
جهانگیری پیروزی هسته‌ای را متعلق به  رهبر معظم انقلاب و همه ملت ایران دانست و افزود: اگر اراده رهبری برای به نتیجه رسیدن مذاکره نبود، قطعا به این دستاورد نمی‌رسیدیم. ایشان آنجایی که نیاز بود راهنمایی می‌کردند، آنجایی که نیاز بود ایستادگی می‌کردند و آنجایی که نیاز بود ما را به نرمش قهرمانان سفارش می‌دادند، حقیقتا مثل یک ناخودای کشتی کار را هدایت کردند و به پیش بردند و اگر صبوری و پافشاری‌های رئیس جمهور نیز نبود مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید. در تمام سطوح تصمیم‌گیری از بالا به پایین و همچنین انسجام داخلی و همکاری همه ارکان نظام ما را به این سمت سوق داد. جا دارد همینجا نیز از شخص رئیس مجلس برادر عزیزم آقای لاریجانی که کمک ویژه‌ای کردند، تشکر و قدردان زحمات ایشان در این مسیر باشم.
 
به گفته معاون اول رئیس جمهور پیروزی هسته‌ای متعلق به جناح و جریان سیاسی خاصی نیست و متعلق به همه ملت ایران است. امروز لبخند بر لب دولت و ملت است، اما نمی‌دانم عده‌ای بی‌جهت از خوشحالی دولت و ملت ناراحت هستند. هر ایرانی باید از این موفقیت خوشحال باشد، قطعا دولت به درجه‌ای از بلوغ رسیده که نمی‌گوید که این موفقیت تنها کار دولت بوده می‌گوید همه در این موفقیت سهیم هستند.
 
 وی همزمانی اجرای برجام با انتخابات اسفند ما را یک موضوع جدی برای کشور دانست و افزود: انتخابات یک فرصت ملی دیگری است که از دل این فرصت ملی سرمایه اجتماعی کشور افزایش می‌یابد و سطح اعتبار و اعتماد به نظام بالا می‌رود.
 
«این که می‌گوییم سالی یک بار انتخابات برگزار می‌کنیم مگر نفس برگزاری آن اتفاق مهمی است، که روی آن مانور نشان می‌دهیم؟ وقتی مهم است که دستاوردی در آن نهفته باشد، مردم باید با انتخابات سرمایه‌اجتماعی کشور را بالا ببرند و اعتمادشان افزایش یابد. باید به انتخابات به عنوان موقعیت استثنایی نگاه کنیم تا مهمترین سرمایه اجتماعی کشور ارتقا یابد و به عنوان میراثی به آن نگاه کنیم که آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. »
 
جهانگیری  ارتقای منزلت کشور در سطح بین‌المللی را از دیگر دستاوردهای برگزاری انتخابات دانست و گفت: باید باور کنیم که در شرایط خاصی هستیم، برخی کشورهای اطراف ما دچار اتفاقات عجیب و غریب هستند و برخی کشورهای منطقه دچار یک مدیریت نابالغ هستند که تصمیم‌های عجولانه و ناپخته می‌گیرند و در این بین نیاز است که یکبار دیگر منزلت ایران را به رخ جهانیان آن هم با برگزاری انتخابات شکوهمند به کشانیم.  
 
به گفته معاون اول رئیس جمهور انتخابات فرصتی است که مردم به زبان می‌آیند و حرفشان را با رایشان نشان می‌دهند و عرصه‌ای است که در آن نخبگان به میدان می‌آیند و فرصتی برای گفتگو و مشارکت ملی است.  
 
وی انتخابات اسفند ماه را آزمونی بزرگ برای نظام، دولت و جریان‌های سیاسی دانست و گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا شرایطی به وجود آید که مردم حق خود را اعمال کنند، همه ملتزم به این باشیم که در چارچوب قانون عمل کنیم و همه مراحل انتخابات باید براساس قانون پیش برود.  
 
جهانگیری اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در همین ایام اخیر سه سخنرانی با موضوع انتخابات داشتند، آن مطلبی را که در گذشته در رابطه با حق‌الناس بودن رای مردم داشته‌اند را مجددا تکرار کردند و این اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد، فرمودند: باید از حق‌الناس بودن انتخابات دفاع شود و آن یک تکلیف شرعی است و ما از بعد شرعی به این مسئله توجه کنیم، همانگونه که ایشان فرمودند نباید بی‌جهت کسی تایید شود و نباید کسی نیز بی‌جهت رد شود و این مسئله سرلوحه کارمان باشد.  
 
«رهبر معظم انقلاب به دلیل حساسیت به مسائل داخلی انتخابات پرشکوهی که همه در آن مشارکت کنند را به عنوان یک تکلیف الهی برای همه ما تعیین کردند و ما باید زمینه‌ چینی مشارکت اکثریت مردم را به وجود آوریم و همانگونه که رهبری فرمودند کسانی که دلشان نیز با نظام نیست بخاطر عزت ایران در انتخابات شرکت کنند و ما مدیران موظف هستیم الزامات این امر را فراهم کنیم، که اگر نتوانستیم فراهم کنیم باید پاسخگو باشیم که چرا به این موضوع پر اهمیت توجه نکرده‌ایم.»
 
معاون اول رئیس جمهور بر همین اساس خاطر نشان کرد: انتخابات تا این لحظه بخشی از مسیر خود را طی کرده و شورای نگهبان نیز که براساس قانون ناظر بر انتخابات است به مسئولیت خود رسیدگی می‌کند. دولت از کسانی که در مراحل فعلی تایید نشده‌اند می‌خواهد که حتما مسیر قانونی آن طی شود همه کمک کنیم و اطمینان داشته باشیم که شورای نگهبان با سعه صدر و فرصتی که می‌گذارد طوری عمل می‌کند تا همه جریان‌ها به داخل نظام در انتخابات وارد شوند و قطعا حق انتخابات در چارچوب قانون برای آنان وجود خواهد داشت.  
 
جهانگیری تصریح کرد: ما به عنوان دولت آنچه را که از صندوق رای بیرون می‌آید را قابل احترام می‌شماریم؛ نتیجه شمارش آرا را دولت با خیال راحت و اطمینان به آن احترام می‌گذارد و قطعا با هماهنگی خوبی که بین آقای رحمانی فضلی و شورای نگهبان برقرار است انتخابات باشکوهی در سطح کشور برگزار خواهد شد.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله اقتصاد اشاره کرد و گفت: با چالش‌های جدی در اقتصاد روبرو هستیم، مردم با اجرای برجام انتظاراتی دارند، وضع معیشتی مردم خوب نیست و درآمد سرانه مردم در روستاها 29 درصد و در شهرها 15 درصد کاهش یافته و این در حالی است که درآمد سرانه باید نسبت به سالهای گذشته افزایش یابد.   
 
معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از وضعیت بیکاری در کشور، گفت: کاهش قیمت نفت اثر سوئی بر روی درآمدها می‌گذارد، بیکاران جامعه زیاد شده‌اند و ما در برنامه ششم پیش‌بینی کرده‌ایم که 860 هزار فارغ‌التحصیل در سال از ما کار طلب کند.  
 
جهانگیری با بیان این که تحریم‌ها به شکل سابق آزار دهنده نخواهد بود و ما از طریق بانک می‌توانیم پول‌هایمان را جابه جا کنیم و دیگر دنبال چمدان و غیره برای جابه جا کردن پولهای‌مان نیستیم، گفت: حتی رئیس جمهور هم مانند استانداران اختیار ندارد، اقتصاد مقاومتی فقط برای وضعیت تحریم نیست، باید چراغ روشنی در برنامه‌های‌مان باشد و آن را اجرایی کنیم.  
 
وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم واگذاری طرح‌های نیمه تمام در استانها به بخش خصوصی و مردم تاکید کرد و اظهار داشت: استانداران از طرح‌های نیمه تمام دنبال کسب درآمد نباشند، آنها را واگذار کنند، به مردم بسپارند تا به پایان برسد. راه نجات طرح‌های نیمه تمام واگذار کردن آن به مردم است و قطعا فرماندار و استانداری موفق است که بیشترین دستاوردها را برای دولت کسب کند و طرح‌های نیمه‌تمام را واگذار کند.  
 
معاون اول رئیس جمهور با بیان این مطلب که ما از دل 24 سیاست‌ ابلاغی اقتصاد مقاومتی 11 برنامه ملی را طراحی کرده‌ایم، گفت: رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و بنده بر اجرای اقتصاد مقاومتی جدی هستیم، قطعا موضوع اقتصاد مقاومتی در آینده به برخی تغییرات در سیستم‌ مدیریتی دولت منجر خواهد شد و کسانی که کم‌کاری کنند عزل خواهند شد و در مقابل کسانی که خوب کار کنند تشویق خواهند شد. ما از مدیران خود می‌خواهیم که بر مسئله اقتصاد مقاومتی وقت بگذارند.  
 
جهانگیری اجماع ملی در اجرای اقتصاد مقاومتی را مهمترین مزیت دانست و افزود: مهمترین دستاورد اقتصاد مقاومتی این است که همه قوا پشت سر دولت بر اجرای آن مصمم‌اند و هیچ دستگاهی و قوه‌ای نمی‌تواند در اجرای اقتصاد مقاومتی اخلال ایجاد کند، همه مکلف هستند به دولت کمک کنند. من وقتی به رهبر معظم انقلاب گفتم که اقتصاد مقاومتی تنها از دست دولت بر نمی‌آید ایشان فرمودند که شما جدی باشید حضور داشته باشید من با قدرت حمایت خواهم کرد، حتی در آن نقل قول گفتند که ممکن است در راهتان مخالفت‌هایی بشود اما من از شما حمایت خواهم کرد.  
 
وی در پایان از همه استانداران در جهت پیشبرد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جدی و مصمم باشند تا به دغدغه‌ رهبر معظم انقلاب و عزم دولت در اجرای آن جامه عمل بپوشانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *