جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۳
۴۱

مردی که طعم «آدامس» روحانی را هم می‌دانست

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 468944
جیسون امریکایی است؛ زاده ۱۵ اسفندماه سال ۵۴. تابعیت دوگانه به خاطر پدر مشهدی‌الاصل و مادر آلمانی‌ او است. شاید به همین خاطر بخوبی با روحیات آریایی‌ها آشنا بود، و برای جاسوسی در ایران مناسب بود.
مردی که طعم «آدامس» روحانی را هم می‌دانست
به گزارش جهان، «آنقدر به رئیس‌جمهور نزدیک شدم که طعم و مارک آدامسی را که می‌جوید، می‌دانستم»، جیسون رضائیان در گزارشی این خبر را به آمریکایی‌ها داد. جیمز باند ایرانی - آمریکایی اگرچه مثل فیلم‌های هالیوودی اهل رد شدن از دیوار و یا آتش‌بازی و کشتار n نفر با یک تیر نبود، اما استاد نفوذ در اعماق قلب‌های رقیق دولتی‌ها و برخی اصحاب رسانه بود. شاید همین حُسن روسیاه او باعث شد در ۳۱ تیرماه ۹۳ به همراه همسرش «یگانه صالحی»، به اتهام جاسوسی بازداشت شود. اما جیسون که بود؟ چه کار کرد و چرا امریکایی‌ها برای آزاد کردنش به هر آب و آتشی زدند؟
 

 
یک شاه‌ماهی دورگه!
از ترس آنکه مبادا به روند مذاکرات تبادل جیسون با زندانیان ایرانی لطمه نخورد، اوباما که در تعطیلات سال نو به سر می‌بُرد، از هاوایی فرمان تعویق اجرای تحریم‌های جدید موشکی را صادر کرد. یانکی‌ها نگران بودند تحریم‌های تازه مانع آزادسازی او شود. اوباما پیشتر نیز در ضیافت شام سالانه با اتحادیه خبرنگاران کاخ سفید، پس از صدور کیفر خواست توسط دادستانی تهران برای جیسون، از کلماتی نظیر «تمام توانم را به کار خواهم بست»، «تا آزادی او از پا نخواهم نشست» و «آرام نمی‌گیرم» استفاده کرد تا نشان دهد این فرد برای دولت آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور تا چه اندازه ارزشمند است.
 
جیسون امریکایی است؛ زاده ۱۵ اسفندماه سال ۵۴ . تابعیت دوگانه ایرانی -آمریکایی به خاطر پدر مشهدی‌الاصل و مادر آلمانی‌ او است. شاید به همین خاطر بخوبی با روحیات آریایی‌ها آشنا بود، لذا برای حضور در ایران گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسید.
 

مادر و همسر جیسون رضاییان
 
نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از دستگیری جیسون گفته بود: «او عنصری حائز اهمیت برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود، به گونه‌ای که برای آزادی وی بسیار تلاش می‌کنند» جیسون رضاییان مأمور اجرای تفکر آن دسته از سناتورهای آمریکایی بود که معتقدند اگر بتواند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، می‌توانند جمهوری اسلامی را به سادگی ساقط کنند. «ج.ف» لینک اطلاعاتی جیسون با موساد و سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل بود؛ او همزمان سرپل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در ایران بوده است. در یکی از مأموریت‌هایش وظیفه داشته تا روی حساسیت جوانان ایرانی نسبت به حمله اسرائیل کار کند، او می‌باید به خوبی می‌سنجید اگر روزی اسرائیل به ایران حمله کند جوانان ایرانی چه عکس‌العملی نشان خواهند داد.
 
پروژه «نفوذ»
جیسون مدت‌ها در ایران بود، هرچند پیشتر از حضور فیزیکی در ایران نیز با بسیاری از سرکردگان شبکه «نفوذ» مانند مسعود بهنود و حسین باستانی در ارتباط بوده است. از جمله عناصر دیگر مرتبط با وی می‌توان به رکسانا صابری، رضا رفیعی فروشانی و مازیار بهاری اشاره کرد. بررسی روند کاری او نشان می‌دهد وی توانسته است تا حد قابل توجهی ماموریت‌های جاسوسی محول شده را انجام دهد و شاید خیلی دیر صید تور نیروهای امنیتی شد. بسیاری از رسانه‌های مطرح امریکایی و روزنامه‌های معروف بعد از اعلام خبر دستگیری‌اش به اعتراض برخاستند و تلاش می‌کردند تا با به راه انداختن پروپوگاندا نیروهای اطلاعاتی را مرعوب ساخته و وی را تبرئه کنند، اما اتهام او «جاسوسی» بود. حساسیت موضوع آنقدر بالا بود که مسئولان سازمان اطلاعات سپاه را به مجلس کشاند تا از جزئیات پرونده به نمایندگان مجلس گزارش دهند.
 
«او تلاش کرده برای جاسوسی بیشتر وارد مراکز هسته‌ای شود و با روش‌های نوین جاسوسی کاملا آشنا بوده و سعی کرده تا اطلاعات بسیار مهمی را در حوز‌ه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جمع‌آوری کند» کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه این اظهارات درباره جیسون، به استناد گفته‌های سربازان گم‌نام سازمان اطلاعات سپاه گفته بود: «رضاییان مدتی مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران بود و از روز بعدی که دستگیر شد آمریکایی‌ها درخواست داشتند که او آزاد شود، به ویژه در پوشش مذاکرات هسته‌ای، جان کری مکرر از وزیر امور خارجه کشورمان درخواست می‌کند که تلاش کنید جیسون آزاد شود. در یکی از جلسات هم ظریف می‌گوید که در تهران او را جاسوس می‌خوانند و جان کری می‌گوید نه! او یک جاسوس نیست بلکه یک خبرنگار است» و در جایی دیگر به ارتباط جیسون با آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا اشاره می‌کند.
 

 
از دیگر اعترافاتش آن‌چنان که کریمی قدوسی گفته، این است که جیسون معتقد بوده باید دماسنج تغییر رفتار نظام اجتماعی در ایران عمل می‌کرده و ماموریت نفوذ به لایه‌های زیرین اجتماعی را داشته است. مثلاً تصاویر شهدایی که در دیوارهای تهران نقش می‌بسته را پاک کرده و به جای آن تصویری از طبیعت می‌گذاشتند و این تغییر رفتار را مستندسازی و به خارج از کشور می‌فرستادند. او همچنین ارتباطات مشکوکی با چهره‌های فعال در حوزه موسیقی زیرزمینی برقرار کرده بود.
 
یک تلاش همه جانبه برای رهایی جیسون
او آن‌چنان ارزشمند بود که دیپلمات‌های ایالات متحده در کنار مذاکرات اتمی، فیلد دیگری از مذاکرات را بنابر ادعای نشریه امریکایی نیویورکر برای رهایی جیسون ترتیب ببینند. مدیران ارشد و سردبیران 25 رسانه‌ آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، سردبیر خبرگزاری رویترز، رئیس‌بخش جهانی سی‌‌ان‌ان و سردبیر روزنامه نیویورک تایمز با نوشتن نامه سرگشاد‌ه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار افزایش تلاش‌ها برای آزادی جیسون رضائیان شدند. همچنین سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل در پیامی در توئیتر نوشت: «ما هم‌چنان از دولت ایران می‌خواهیم جیسون رضاییان روزنامه نگار واشنگتن پست را آزاد کند.  سپری شدن پانصدمین روز زندانی بودن جیسون رضاییان روزنامه نگار واشنگتن پست در ایران رویدادی تاسف بار است!»
 
تلاش‌های بی وقفه و یکپارچه‌ی امریکایی‌ها برای آزادسازی جیسون، غیر از اینکه از بُعد عملیات روانی و بازیهای رسانه ای قابل ارزیابی است، اما از سوی دیگر از دقت و توانمندی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حکایت دارد؛ اقتداری که توانست یک شاه‌جاسوس امریکایی را از بیخ گوش روحانی شناسایی و دستگیر کند. به هر ترتیب محمد جواد ظریف ماه گذشته با اشاره به حکم صادره علیه جاسوس امریکایی، گفته بود: «در خصوص جیسون رضاییان ما همه در حال تلاش هستیم این موضوع را از بُعد بشردوستانه بررسی کنیم! اتهامات وارده به وی بسیار جدی هستند.»
 
به هرترتیب تمام مذاکرات مخفیانه و انواع فشارهای رسانه ای برای آزادسازی جیسون سرآخر جواب داد، و روحانی بازهم در برابر کدخدا کوتاه آمد. بالاخره در روز اجرای برجام آن‌چنان که دادستان تهران گفته با حکم شورای عالی امنیت ملی و آنچه "مصلحت نظام" خوانده شده است، آزاد شد.
منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متاسفم که ازاد شد
United States
ایشان هرکه بود و هر کاری که کرد اما با حکم شورای عالی امنیت ملی و بنا بر مصالح ملی آزاد شد. فکر نمی کنم لازم باشه به شما یادآوری کنم که نهاد بالادست این شورا چه کسی هستند! لطفا در اموری که در سطح شما نیست، دخالت که هیچ، حتی فکر هم نکنید.
منتظر
Romania
فعلا که رئیس جمهورت در تمام امور غیر مرتبط به خاطر افکار بچهگانه و پوسیده شما داره فکر که هیچ دخالت و اعمال نظر میکنه
داغید بعدا میفهمین که چه کلاه گشادی سرتون رفته
موقعی که فکر کردن که هیچ برای عکس العمل هم دیر شده
United States
هرگز کلاه سرمان نخواهد رفت.
کلاه که گشاد باشه آدم احساسش نمی کنه عزیزم
حسین
Netherlands
آن کس که نداند که نداند...
United States
آخه کم خرد !!
این یک تصمیم در سطح شورای امنیت ملی بوده .
آزادی اینها مربوط به قوه قضاییست و قوه قضاییه اینها رو آراد کرده ! به دولت چ مربوط؟!
Romania
شما هم در مسائلي كه عقلتان قد نمي دهد مجبور نيستيد رهنمود بدهيد!
United States
پس میخوای بریزیم شورای عالی امنیت ملی را آتش بزنیم، نظرت چیست؟
salman
همان طور که عده ای عقیده دارند دغدغه داشتن در مورد رد صلاحیت ها مهم است، در مورد مذاکرات و جاسوسان و... هم باید دغدغه داشت و باید متوجه شد که این معاملات چه هزینه هایی برای نظام داشته است.
امیر
Spain
عزیزم چرا میخواهی نظر بدی به همه توهین میکنی راحت نظرت رو بده و آنقدر به دیگران سرکوفت نزن
مرگ بر ضد ولایت فقیه. هرکی با مصلحت سنجی های آقامون مقابله کنه ما باهش در ستیزیم
Behnam
Iran, Islamic Republic of
خوب از جاسوس ها حمایت می کنی . جیسون باید سالها در زندان می ماند.
تبریک به دولت تدبیر و امید و شخص آقای روحانی!
فرید
اینکه رفت یادممون نگه میداریم اما یک سوال، آمریکا یا اسراییل و انگلیس و... نفر دیگه ای را برای جاسوسی در هر سطحی به ایران نمی فرستند؟؟؟؟؟
ماندنش هزينه بر بود
Iran, Islamic Republic of
سوژه رو فیلمنامه کنید و بدید برادر مسعود از محل منابع آزاد شده یک فیلم بسازد و برای دیدن فیلم بلیط مجانی توزیع کنید . موفق باشید
Romania
فعلا كه جنابعالي را در روز روشن فيلم كرده و مي كنند و بخاطر مشرب وسيعتان حتي احساس هم نمي فرماييد!
سرور
شما همه فیلم هستید.اشالله مثل سریال بشوید!
با وجود حبس های موقت 7 ماهه یه جاسوس فقط 7 ماه زندانی و آزاد شد!
اتفاقا این سوژه خوبی برای شما روشنفکرنما ها و اداهاتون است.بدید پیمان جون و خانواده و دارو دسته 7 رنگ ها براتون بسازن!
اسم فیلمتون را بزارید "ما چقدر خوبیم" یا " سلام دنیا"
احمد
Iran, Islamic Republic of
تا کور شود هر انکه نتواند دید.
United States
اینکه حکومت آمریکا تلاش زیادی برای آزادیش کرده دلیل میشه جاسوس باشه؟!
فکر کردی دولت آمریکا مثل کشور ماست که برای شهروندان زندانیش در کشورهای دیگه اهمیت قائل نشه. تو هرجان دنیا یه امریکایی ربوده یا زندانی یا کشته بسه میسه تیتر اول رسانه هاشون
پس این اعترافاتش بادهواست؟!
نازک بین
وقتی از آمریکا صحبت می کنی میگی دولت آمریکا ولی در مورد ایران میگی کشور ایران! چرا دولت آمریکا رو با دولت ایران مقایسه نمی کنی؟ مثلا چرا نمیگی دولت روحانی مثل دولت اوباما نیست و به شهروندانش اهمیت نمیده؟
نه عاشق موهای پرپشتش بوده
مطمئن باش برای آمریکاییها ارزشی ویژه داشته وگرنه الکی خودشون رو به آب و آتیش نمی زدند...
بعد ش شما هنوز تو خوابی ...
پاره ای از اعترافاتش رو نخوندی که به وسیله ی دستگاه های امنیتی در مجلس منتشر شده...
همکار
از کدوم ایالت امریکا کامنت میزاری ؟ خوب میشناسیش نکنه همکار هستید شیطون بلا
آرمان آراسته
تكبيييييييييير
يه كلمه هم از مادر عرووووس
ای آدم ساده آمریکا شاید برای تبلیغات و سیاه کردن مردمش قیل قال راه بندازه ولی هیچ وقت حاضر نیست برای یک نفر دو میلیون دلار بپردازه در حالی که برای ایشون دو میلیارد دلار پیاده شده یعنی باج داده که از بعد تبلیغاتی خیلیم بیشتر هزینشه
United States
به عنوان یک ایرانی امریکایی می‌نویسم:
دوست عزیز، نکنه باورت شده برای دولت امریکا همه‌ی امریکایی به یک اندازه با ارزشند؟

برادر من برو ببین فلینت توی میشیگان (چون اکثرا کارگرند و سیاه پوستند) دو ساله دارند سرب می‌خورند توی آبشون، ولی کَکِ دولت هم ‌نمی‌گزد.
Romania
شهروندان سیاه پوست که با گلوله پلیس آمریکا در حال قدم زدن کشته می شن و پلیس ضارب تبرئه می شه در این حقوق شهروندی جاشون کجاست؟؟؟
Romania
جاسوس می دیم؛ ی چندتا دیگه م روش تاجر می گیریم
البته به غیر از خود آمریکا!
Iran, Islamic Republic of
من که گفتم نگران نباشید.
اگر صحبتهای آقای رسایی در مورد این افراد درست باشد، مطمئن باشید که از دست جزای الهی نمیتوانند در بروند.
کاش مسئولین یک نگاه بشردوستانه ای هم به ملت ایران بکنند !!!!!!!!!!!!!
از نفوذی های دفتر رئیس جمهور سابق (طبق گفته اقای مصلحی)چه خبر/
Iran, Islamic Republic of
دولت صلاح میدونست آزاد کرد و به هیچ کس ربط نداره بهتره بجای این اراجیف و دخالت در امور دیگران هرکس به وظیفه خود عمل کنه .
فقط طعم و اسانس آدامس!؟
شاهد
... چنین عنصری اونقد به رئیس اش نزدیک شده اصلا ...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
ماموریت نفوذ به لایه‌های زیرین اجتماعی را داشته است. مثلاً تصاویر شهدایی که در دیوارهای تهران نقش می‌بسته را پاک کرده و به جای آن تصویری از طبیعت می‌گذاشتند... این ماموریتهاغالبا برنامه هایی بلند مدت را دنبال میکنند وقرار نیست در دوره ریاست جمهوری ها نتیجه دهد -اگر در فلان دانشگاه امریکایی پوشیدن ساپورت ممنوع میشود اینجا میشود الگوی پوشش - خوب همین جریان پوشش طی دهه اخیر رو ببینید از کجا به کجا رسیده وحالا که پوشش کم شده در قالب ازادی های یواشکی کلا به دنبال برداشتن همان حداقل هستند
بابک
مگه روحانی آدامس می جوه؟!