جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چند نکته کاربردی درباره دو نوع‌ گل‌گاو زبان

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 468875
مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چند نکتۀ کاربردی دربارۀ گل گاوزبان را تشریح کرد.
چند نکته کاربردی درباره دو نوع‌ گل‌گاو زبان
به گزارش جهان به نقل از تسنیم, مجید انوشیروانی دربارۀ گل گاوزبان اظهار داشت: گاوزبان مورد استفاده در ایران، با گاوزبان مشهور در منابع گیاه‌درمانی نوین متفاوت است.

به‌گفته وی گاوزبان مفرح, مقوی ارواح و حرارت غریزی و اعضای رییسه (مثل قلب، مغز و کبد) و حواس است.

هر دو جنس و گونۀ گاوزبان کاربردهای مشابهی دارند ولی برخی عوارض در گاوزبان اروپایی (ناشی از آلکالوئیدهای پیرازولیدن) مصرف آن را به‌خصوص در بیماران کبدی و در زنان باردار محدود می‌کند.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: گاوزبان موجود در ایران طبیعت گرم و تر در درجۀ اوّل دارد و به همین دلیل ایمن شمرده می‌شود.

انوشیروانی ادامه داد: کیفیت گرم و تر گاوزبان مصرف آن را در فصل پاییز و فصول سرد مناسبتر می‌کند به‌خصوص برای کسانی که به هر دلیل دچار استرس‌های جسمی, فکری و عاطفی زیادی باشند.

وی اضافه کرد: جوشاندۀ گل گاوزبان برای تقویت قلب و سیستم عصبی، پاکسازی بدن و قلب از برخی مواد تباه سودمند است. مقدار لازم در یک فرد بالغ عبارت است از 5 گرم در حجم حدود 250 سی‌سی آب جوش، که باید آرام و ملایم تا حد رسیدن به 150 سی‌سی جوشانده و سپس با اندکی لیموعمانی یا آب‌لیموی تازه و تنها اندکی عسل یا نبات مصرف شود.

مدیر گروه آموزشی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: مصرف گل گاوزبان به‌تنهایی در افرادی که فشارخون بالا دارند, می‌تواند به‌شدت مخاطره انگیز باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *