جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نگرانی اسراییل از افزایش قدرت ایران

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 468756
دومین روز از کنفرانس سالانه «موسسه مطالعات امنیتی» رژیم صهیونیستی با تمرکز بر چالش‌های امنیتی این رژیم در سال 2016 میلادی برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مؤسسه مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی نهمین کنفرانس سالانه خود را با موضوع «چالش‌های امنیتی قرن 21» در تاریخ هجدهم و نوزدهم ماه جاری میلادی (ژانویه) در تل‌آویو برگزار کرد.

در این نشست که با هدف بررسی راهبرد امنیتی و استراتژیک رژیم صهیونیستی در سال 2016 برگزار شد، مقامات سیاسی و نظامی ارشد این رژیم حضور یافتند تا راه‌های مقابله با تهدیدات و خطرات پیش‌روی این رژیم را بررسی کنند.

در نخستین روز این کنفرانس سالانه «عاموس یدلین» رئیس موسسه، «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی، «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، «جان آلن» نماینده ویژه پیشین آمریکا در ائتلاف ضدداعش، «دانیل شاپیرو» سفیر آمریکا در تل‌آویو و «نفتالی بنت» رهبر حزب «بیت یهودی» سخنرانی کردند. (جزئیات بیشتر)

نکته مشترک در دو روز این نشست ابراز نگرانی مقامات اسرائیلی نسبت به وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی و همچنین افزایش روز افزون قدرت ایران در منطقه بود. اغلب سخنرانان خواستار همکاری بیشتر با واشنگتن برای مقابله با تهران شدند و ایران و حزب‌الله را اصلی‌ترین تهدیدها برای اسرائیل دانستند.

«گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل حزب‌الله را دشمن اصلی در کوتاه مدت و ایران را دشمن بلند مدت اسرائیل دانست. در مقابل، «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل در اظهاراتی که از سردرگمی ساختار امنیتی اسرائیل حکایت دارد، گفت کسانی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، دیدگاه اشتباهی دارند، چراکه اسرائیل یک دشمن اصلی دارد و آن ایران است.

سخنرانان روز دوم این کنفرانس، «یوسی بیلین» وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی، «موشه آرنس» از مقامات سابق وزارت جنگ و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، «گیلعاد شئار» حقوقدان و از مقامات اسرائیلی نزدیک به «ایهود باراک»، «هیبا حسینی» حقوقدان ارشد مستقر در کرانه باختری و «دیوید ماکوفسکی» از مدیران اندیشکده سیاست خاورنزدیک واشنگتن بودند.

در ادامه مروری داریم بر مهمترین نکات مطرح‌شده در این نشست:

*پنل درگیری‌های اسرائیلی‌ها و فلسطینی

«موشه آرنس» گفت: «اسرائیل نیازمند آن است تا بر ارتقاء سطح زندگی فلسطینیان تمرکز کند و بهتر است این کار از شرق بیت‌المقدس آغاز شود. به نظر من احتمال دستیابی به راه حل تشکیل دو کشور که بتواند به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان پایان دهد، وجود ندارد. چرا که هیچ حزبی از جانب طرف فلسطینی نمی‌تواند این مسئولیت را عهده‌دار شود.»

وی افزود: «به اعتقاد من دو راه بیشتر وجود ندارد، یا اردن بخشی از مسئولیت را عهده‌دار شود که البته بسیار بعید است و یا اینکه دولت فلسطینی جمعیت یهودی ساکن در کرانه باختری را بپذیرد.»

«گیلعاد شئر» در این باره گفت: «اسرائیل بیش از هر چیز تا کنون نقش یک کنش‌گر را داشته تا طرفی که آغازگر رویدادها باشد و باید این روند را پیش از گسترش هر چه بیشتر افراط گرایی در سراسر جهان تغییر دهد.»

«دیوید ماکوفسکی» نیز در اظهاراتش تأکید کرد: «هیچ راه‌حلی جز اجرای سیاست تشکیل دو کشور وجود ندارد. ما باید مسائل امنیتی را از مسائل ایدئولوژیک مجزا کنیم.»

«هیبا حسینی» حقوقدان ارشد مستقر در کرانه باختری نیز گفت: «نمی‌توانیم به راه‌حل سه دولته اسرائیل، غزه و کرانه باختری برسیم. هدف نهایی تشکیل یک دولت واحد است. ایده ماندن تعداد کمی از شهرک‌نشینان یهودی در فلسطین یک طرح غیرواقع‌گرایانه است اما شاید در آینده ممکن شود.»

«یوسی بیلین» وزیر سابق دادگستری رژیم صهیونیستی نیز گفت: «سابق بر این تصور من این بود که دو دولت مستقل می‌توانند در نهایت به همکاری بیانجامد اما هم‌اکنون تحقق چنین امری را دشوار می‌بینم. در دنیای امروز ما با چالشی به نام داعش مواجهیم و البته خلع سلاح فلسطین پیش از آنکه مسئله پیچیده‌تر گردد.»

وی افزود: «بزرگترین اشتباه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا این بود که سعی کرد تا تشکیل یک دولت کامل را محقق سازد. او با این کار می‌خواست با این بی‌تحرکی و رکود بوجود آمده مقابله کند پیش از آنکه شرایط حاکم به گسترش افراط گرایی بیانجامد، اما سخت در اشتباه بود.»

پس از این پنل، «نفتالی بنت» سخنرانی خود را آغاز کرد. وی گفت: «اصلی ترین‌ تهدید برای اسرائیل، شکست در ذهن‌هایمان است. دشمنان ما در حال ظهور هستند:‌ حزب‌الله هم‌اکنون یک ارتش نیمه متعارف است. اردن و مصر مشغول مبارزه با داعش هستند. دشمنان ما می‌دانند که نمی‌توانند با نیروهای ما مقابله کنند به همین دلیل روی موشک‌ها و راکت‌ها و مشروعیت‌زدایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

وی ادامه داد: «در دنیای امروز، شرکت‌ها شکست‌ می‌خورند چرا که نمی‌توانند فرای چارچوب تعریف‌شده خود بیاندیشند و خلاقیت به خرج دهند. این مسئله در دنیای سیاست و امنیت نیز گریبان ما را گرفته است. مشکل اصلی اسرائیل تسلیحات، تاکتیک و یا نیروی انسانی نیست. مشکل اصلی ما چهارچوب‌های ذهنی است.»

این مقام صهیونیست در ادامه گفت: «برای من عجیب است که چگونه اسرائیل در سال 2006 از حزب‌الله شکست خورد. اسرائیل از آن زمان تا کنون منابع انسانی خود را تقویت کرده اما هنوز در این بخش و نیز در کیفیت راهبردها شکاف وجود دارد. در نبردهای اخیر با غزه شاهد این بودیم که چطور فرضیات ذهنی ما مبنی بر اینکه حماس از تونل‌ها استفاده نخواهد کرد، اشتباه بود. اینکه ما چقدر مهمات روی سر مردم در غزه رها کنیم دستاورد مهمی نیست،‌ مهم این است که دریابیم تسلیحات و مهمات باقیمانده آنها چقدر است. ما باید در کنار مسائل نظامی به ابعاد ایدئولوژیک و استراتژیک نیز اهمیت دهیم و روی آنها تمرکز کنیم.»

از جمله دیگر مقاماتی که در اجلاس امروز سخنرانی کردند، «یئیر لپید» وزیر دارایی سابق رژیم صهیونیستی بود. وی در اظهاراتش طی این نشست گفت: «به دیپلماسی باید به منزله بازوی اصلی سیاست امنیت داخلی نگریسته شود. دشمن ما بیش از آنکه یک حزب سیاسی خاص باشد، تروریسم است. این دشمنی جهانی است که هیچ مرزی نمی‌شناسد.»

این مقام صهیونیست ادامه داد: «اسرائیل نیازمند تقویت وزارت خارجه خود است. ما باید سیاست و راهبردی مشخص بر اساس قدرت هوشمند داشته باشیم. ما باید راهبردی داشته باشیم تا همه جهان اسرائیل را به چشم یک دموکراسی قدرتمند بنگرند. جایگاه بین‌المللی اسرائیل تا کنون تا به این اندازه ضعیف نبوده و دولت سعی دارد تا وخامت اوضاع را کمتر از آنچه واقعیت است جلوه دهد.»

وی همچنین گفت: «در آینده اسرائیل باید روابط خود با جهان را به گونه‌ای بسازد که تضمین شود تمام کشورها به امنیت ما پایبند هستند.»

«زیپی لیونی» نیز از دیگر سخنرانان نشست امروز بود. وی در اظهاراتش گفت: «مسائل امروز به گونه‌ای پیش می‌رود که گویا هرچه درگیری و اختلافات بشتر بر ما اثر می‌گذارد، ما بیش از پیش وانمود می‌کنیم که این درگیری‌ها و اختلافات مسئله مهمی نیستند. ما در حال مدیریت درگیری‌ها نیستیم. این درگیری‌ها و اختلافات هستند که ما را هدایت می‌کنند.»

وی افزود: «اسرائیل نیازمند وجود مرزی است که بتواند از آن دفاع کند. روابط اسرائیل و آمریکا اساس و مبنای اصلی امنیت داخلی در اسرائیل است.»

«یوآو گلنت» از مقامات وزارت جنگ اسرائیل دیگر سخنران این نشست بود. وی در اظهاراتش به موضوع توافق اخیر با ایران اشاره کرد و عنوان داشت: «ایران سعی دارد زمان بخرد و قابلیت‌های خود را گسترش دهد. پذیرش ایران توسط اسرائیل یک چالش دردسر ساز است. و مسئله هسته‌ای فقط مربوط به ایران نمی‌شود. به طور کلی ما باید با نزدیکی بیشتر میان جهان و ایران یا حزب الله مقابله کنیم. در این میان سنی‌های میانه‌رو به عنوان متحدان ما می‌توانند نقش مهمی را در مقابله با این تهدیدات در مقابل ایران ایفا کنند.»

این نظامی صهیونیست در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع داعش اشاره کرد و گفت: «درگیری حال حاضر در سطح جهان، حضور بخش گسترده‌تری از کشورهای جهان در مقابل داعش است. عمق داعش بسیار کم است و جهان قادر است آن را در هم کوبد. ما باید با تروریسم مقابله کنیم اما در عین حال باید شرایط زندگی فلسطینیان را نیز ارتقاء بخشیم.»

*پنل «نظم نوین منطقه‌ای»

در این پنل به نقش مهم بازیگران غیردولتی اشاره شد و به عنوان مثال، توان بالقوه کردها در منطقه به عنوان نیرویی برای حفظ و برقراری امنیت در منطقه مورد تأکید قرار گرفت.

«جیمز جفری» دیپلمات سابق آمریکایی و از اعضای اندیشکده سیاست خاورنزدیک واشنگتن گفت: «امنیت، قلب نظم به حساب می‌آید و بدون تمایل برای استفاده از قدرت نظامی محقق نخواهد شد. باید با محور مقاومت به رهبری ایران مقابله کرد به ویژه در سوریه.»

وی در ادامه داعش را یکی از تهدیدات مهم امنیتی دانست و گفت: «باید با داعش همین‌حالا مقابله کرد. نمی‌توان صبر کرد تا بلکه روزی به راه‌حلی دست یافت.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *