جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

توضیحات کاخ سفید درباره طلب ایران

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 468748
سخنگوی کاخ سفید گفت: پرداخت پول به دولت ایران براساس شکایت این کشور در دیوان لاهه صورت گرفت.
به گزارش جهان، صدا وسیما به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید خبر داد:خبرنگاری پرسید ما در روز یکشنبه متوجه شدیم آمریکا یک میلیارد وهفتصد میلیون دلار به دولت ایران پرداخت کرده است.آیا این مرتبط با توافق برای آزادی زندانیان آمریکایی بود؟

جاش ارنست گفت:این دقیقا نتیجه روند طولانی رسیدگی به ادعا در دیوان لاهه بود. در سال 1979 انقلاب ایران روی داد که  موجب تیره شدن روابط ما گردید. قبل از این انقلاب،دولت آمریکا با دولت وقت ایران به توافق رسیده بود حدود چهارصد میلیون دلار تجهیزات نظامی به دولت ایران بدهد.زمانی که انقلاب روی داد این تجهیزات به ایران داده نشد و ما پول ایران را نیز پس ندادیم. این پول در حساب توقیف شده قرار گرفت و ایرانی ها بیش از سی سال است که این ادعا را در لاهه مطرح کردند تا این چهارصد میلیون دلار را بدست آورند.

وی گفت:  این راه حل که ما با آن موافقت کردیم به این صورت بود که چهارصد میلیون دلار را پس دهیم و همچنین یک میلیارد دلار به عنوان سود آن را پرداخت کنیم.علت این که این توافق بسیار خوبی برای مالیات دهندگان است این است که پرداخت سود پول می توانست بسیار بیشتر از این باشد. ایرانی ها بدنبال  پرداخت هفت تا هشت میلیارد دلار برای سود بودند و این نشان دهنده آن است که چگونه منافع مالیات دهندگان (آمریکایی) به خوبی با رسیدن به این توافق تامین شد.

خبرنگای پرسید وزارت امور خارجه آمریکا از پرداخت این پول به دولت ایران درست قبل از ترک هواپیمای حامل زندانیان آزاد شده آمریکایی خبر داد.آیا این کاملا اتفاقی بود؟

جاش ارنست گفت:‌ ما به وضوح گفتیم این کاملا اتفاقی نبود.حقیقت این است فرصت های دیپلماتیک به وجود آمد.

خبرنگار گفت: پال رایان (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا )گفته است این به نوعی باج دادن برای آزادی زندانیان بوده است.

جاش ارنست گفت: او اشتباه می گوید.حل موفقیت آمیز نگرانی های ما درباره برنامه هسته ای ایران فرصت های متعدد دیپلماتیک به وجود آورد که آمریکا از آنها استفاده کرد. ما از این گشایش و تعامل بیشتر دیپلماتیک استفاده کردیم تا آزادی پنج شهروند آمریکایی را بدست آوریم که به صورت ناعادلانه در ایران در بازداشت بودند.ما از این گشایش دیپلماتیک استفاده کردیم تا ادعای طولانی مدت مالی ایران علیه آمریکا را حل کنیم طوری که درنهایت میلیاردها دلار، شش تا هفت میلیارد دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی صرفه جویی شده است. بنابراین دولت دیپلماسی اصولی سختی را دنبال کرد که منجر به امنیت بیشتر برای مردم آمریکا و پیشبرد موثرترمنافع آمریکا به نسبت اقدام نظامی شد.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *