جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

همکاری کامل ایران با آژانس انرژی اتمی

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب: 468700
دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بحث‌هایی بین ایران و گروه ۱+۵ در زمینه‌های مختلف وجود داشت که باعث شد گزارش آژانس با چند روز تأخیر منتشر شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یوکیا آمانو در کنفرانس خبری پس از ارائه رسمی گزارش ایران به شورای حکام در کنفرانس خبری گفت این نهاد بین‌المللی توانست گام‌های بسیار سخت و پیچیده‌ای را در حوزه پایبندی ایران به تعهداتش در مدت زمان محدودی بردارد.
 
وی در ادامه گفت: "آژانس حالا راستی‌آزمایی و نظارت را بر تعهدات ایران آغاز خواهد کرد این بخشی از برجام است."
 
آمانو دیدارهای خود با مقامات ایرانی در طی سفر روز دوشنبه به تهران را "بسیار سازنده و مفید" توصیف کرده و گفت: "تمام این افراد از آژانس به دلیل کمکی که برای پیشبرد برجام کرده تشکر کرده و موافقت کردند که به صورت کامل برجام را پیاده کنند."
 
"آژانس و ایران وارد مرحله جدیدی از روابط شده‌اند و آژانس امیدوار است که این توافق به راحتی انجام شود."
 
وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که برای بار سوم کاندیدای مدیریت بر آژانس خواهد شد.
 
مدیر کل آژانس درباره تأخیر در ارائه گزارش ایران گفت: "تمام تلاش‌مان را کردیم که هر چه زودتر در این زمینه به نتیجه رسیده و تمام اقداماتی را که باید در ایران انجام شود کامل کنیم. اما متوجه شدیم که هنوز بحث‌هایی در زمینه‌های مختلف بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد که آژانس بخشی از آن نیست به همین دلیل انتشار گزارش مقداری تأخیر داشت."
 
وی درباره تصویب نهایی پروتکل الحاقی توسط ایران گفت: "نمی‌توانم زمانبندی خاصی را اعلام کند. ما تازه اجرای توافق و پروتکل‌الحاقی را آغاز کرده‌ایم. اکنون خیلی زود است که زمانی را برای پایان برجام اعلام کنیم. اکنون باید تمرکزمان بر اجرای برجام و پروتکل الحاقی باشد."
 
آمانو گفت: "ایران موافقت کرده که ما بخش‌های بیشتری از برنامه‌های سویچ را مورد بررسی قرار دهیم و اگر لازم باشد سؤالات بیشتری از آنها خواهیم کرد."
 
مدیر کل آژانس در ادامه با اشاره به سفرش به تهران افزود:‌‌ "ایران اعلام کرد که تعهداتش بر اساس برجام را به صورت کامل انجام خواهد داد. ما بحث‌های زیادی درباره همکاری‌های فنی با ایران انجام دادیم."
 
وی گفت که با ورود روابط ایران و آژانس به فصلی جدید "فکر می‌کنیم که همکاری‌های ایران و آژانس به میزان زیادی افزایش یابد؛ بالاخص در زمینه امنیت هسته‌ای که بخش خیلی مهمی برای آژانس است. ما آماده‌ایم به آنها کمک کنیم که در زمینه امنیت هسته‌ای پیشرفت کنند."
 
آمانو در ادامه در تشریح همکاری‌های ایران و آژانس گفت: "اگر این همکاری به صورت کامل نبود نمی‌توانستیم این گزارش را تدوین کنیم. همه کشورها باید با ما همکاری کنند تا اجرای برجام به صورت پایدار به پیش رود."
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *