سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

دسترسی رایگان به آرشیو مجله ذهن

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 468595
فصلنامة ذهن، تنها نشريه تخصصی معرفت‌شناسی ايران است که آرشیو شانزده ساله خود را به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار داده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فصلنامه ذهن پژوهشگاه، کلیه مقالات خود را طی شانزده سال اخیر(۱۳۷۹-۱۳۹۳)   به صورت رایگان در سایت این فصلنامه به نشانی www.zehn.iict.ac.ir جهت استفاده علاقمندان قرار داده است.

فصلنامه ذهن تنها نشريه تخصصي معرفت‌شناسي ايران است كه از سويي با هدف بازپژوهي و بازپيرايي، تعميق و توسعة مباني و مباحث معرفت‌شناسي اسلامي، مطالعة تطبيقي و ارزيابي نحله‌ها و نظريه‌هاي معرفت‌شناسي كلاسيك جديد و معاصر، گسترش زمينة تعاطي آراء و تضارب افكار در قلمرو معرفت‌شناسي همراه با برقراري ارتباط زنده و سازنده ميان صاحبنظران در داخل و خارج و سعي در تبيين نقاط، مباني و لوازم تلاقي آراء و نظريه‌هاي معرفت‌شناختي با انديشة ديني ـ فلسفي اسلامي و پاسخگويي به سؤالات مطرح و منتشر مي‌شود و از سوي ديگر برحسب مناسبت و ضرورت، به مباحث و دانش‌هاي مماس و مجاور با معرفت‌شناسي مانند علوم‌شناختي، علم و الهيات، هرمنوتيك و... مي‌پردازد. ذهن مي‌كوشد تا در هر شماره به موضوعي خاص در حوزة معرفت‌شناسي معطوف شود.

برخي از محورهايي كه در اين نشريه بدان پرداخته شده، عبارت است از:

نظريه‌هاي توجيه، نسبي‌گرايي، شك‌گرايي، نظريه‌هاي صدق، رئاليسم، علم حضوري، عقلانيت، معرفت پيشيني، فلسفه علم، علم ودين، علم ديني، مبناگري، مضاف و دلالت، فلسفه تحليلي، شهود و معرفت شهودي، فلسفه ذهن، معرفت‌شناسي عرفاني، و معرفت‌شناسي اسلامي.

اين مجله موفق به كسب رتبه علمی ـ پژوهشی از شورای عالی حوزه ‌های علمیه شده است.

لازم به ذکر است سامانه ذهن، امکان ارسال مقاله به این فصلنامه را نیز مهیا کرده است و علاقمندان می توانند مقالات و مطالب خود را از طریق سایت مجله ذهن به نشانی www.zehn.iict.ac.ir به مجله ارسال نمایند.

گفتنی است مجله ذهن با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسوولی آیت الله علی اکبر رشاد و همچنین سر دبیری حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی نیا در آخرین شماره خود (۶۰) به مقالاتی به شرح زیر پرداخته است.

گونه­ های تقابل واژگان در کاربست قرآنی/ سیدمهدی میرزابابایی، علیرضا قائمی‌نیا

بررسي ديدگاه الهياتی پوکينگ‌هورن درباره فعل‌الهي/ قاسم اخوان نبوي

 زبان و معنا دلیلی بر نقد معرفت فلسفی و عقلی از دیدگاه مکتب تفکیک/ عصمت‌اله عربان

 نقد هگل بر شک‌انگاری هیوم/ عبدالله نصری، امیرحسین ترکش‌دوز

کرونولوژی وجود- معرفت‌شناختی آثار افلاطون/ محمد‌باقر قمي

واقع‌گرایی و چالش تنگناهای اخلاقی/ سیدمحسن اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *