جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

کُندی اعطای تسهیلات مسکن روستایی

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 468531
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه اعطای تسهیلات 15 میلیون تومانی مسکن روستایی کُند است، گفت: برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره 25 میلیون تومان از حساب 100 امام اختصاص یافت که چهار میلیون تومان آن تسهیلات بلاعوض است.
به گزارش جهان، عزیزالله مهدیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه برخی بانک‌های عامل همکاری لازم را در اختصاص تسهیلات ساخت مسکن انجام نمی‌دهند،‌ گفت: روند پرداخت تسهیلات 15 میلیون تومانی مسکن روستایی نسبت به سال گذشته کندتر شده است.

*دولت ضمانت وام مسکن روستایی را قطع کرد

مهدیان با تأکید بر اینکه نوبخت قول حل این مشکل را داده است،‌ گفت: تا سال گذشته دولت برای اصل و بازپرداخت سود تسهیلات مسکن روستایی ضمانتش را به بانک‌ها ارائه می‌کرد، اما امسال دولت این تضمین را ارائه نمی‌کند که همین موضوع باعث شده تا بانک‌ها از مردم در قبال پرداخت تسهیلات تضمین و ضمانت‌نامه بگیرند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اضافه کرد: امسال بانک‌های عامل به این دلیل که دولت تسهیلات 15 میلیونی را تضمین نمی‌کند، از متقاضیان تسهیلات ساخت مسکن درخواست ضامن رسمی می‌کنند که همین موضوع باعث کند شدن پرداخت تسهیلات شده است.

مهدیان اضافه کرد: تا سال گذشته متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی سفته زنجیره‌ای به بانک‌های عامل ارائه می‌کردند و 3 متقاضی همزمان ضامن یکدیگر می‌شدند و بانک‌ها نیز به راحتی اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کردند.

به گفته وی، علاوه بر سفته‌ زنجیره‌ای بانک‌های عامل ارائه سند واحد مسکونی و حساب یارانه‌ای روستائیان را نیز برای ضمانت پرداخت تسهیلات مسکن روستایی می‌پذیرفتند.

*سهمیه سال 94 از سوی دولت ابلاغ نشده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سهمیه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سال 94 آغاز شده است، گفت: هنوز سهمیه سال 94 از سوی دولت ابلاغ نشده است، اما از سهمیه سال 93 که بر اساس مصوبه باید به 200 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شود، تاکنون 68 هزار و 840 واحد مسکونی عقد قرارداد شده است.

به گفته وی، نرخ سود تسهیلات 15 میلیون تومانی مسکن روستایی 5 درصد است.

مهدیان در پاسخ به این سؤال که آیا سقف تسهیلات مسکن روستایی قرار است سال آینده نیز افزایش یابد، گفت: بر اساس مصوبه دولت سالانه 15 درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی باید اضافه شود، اما امسال به دلیل اینکه قیمت عمده مصالح ساختمانی نه تنها افزایش نیافت، بلکه کاهش نیز پیدا کرد، بنابراین هنوز مشخص نیست که سقف تسهیلات مسکن روستایی سال آینده افزایش یابد.

وی همچنین از اقدام جدید برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه‌تمام خبر داد و گفت: از محل حساب 100 امام (ره) 25 میلیارد تومان اعتبار تاکنون تخصیص یافته که به 6 هزار واحد مسکونی نیمه‌تمام چهار میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شود.

مهدیان ادامه داد: در حال حاضر 39 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم هستند و قرار است این رقم تا سال 1405 با پرداخت تسهیلات نوسازی، به 70 درصد برسد.

به گفته وی، از ابتدای سال 84 تاکنون یک میلیارد و 511 هزار واحد مسکونی از طریق اعطای تسهیلات تکمیل و نوسازی شده‌‌اند.

مهدیان همچنین از همکاری با پست بانک برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به روستائیان و نیازمندان خبر داد و گفت: با همکاری که با پست بانک صورت گرفته است، بنیاد مسکن 5 میلیارد تومان در حسابی مشخص در همین بانک سپرده گذاری کرده‌‌اند، تا به نیازمندان روستایی وام 5 میلیون تومانی قرض‌الحسنه پرداخت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *