کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرر هنگفت با صدارت زنگنه در نفت

29 دی 1394 ساعت 7:55

دبیرکل جمعیت خدمتگذاران انقلاب اسلامی با اشاره به ضررهایی که قرارداد کرسنت به کشور وارد کرد به ضرر 50 هزار میلیارد تومانی از رهگذر صدارت زنگنه در نفت اشاره کرد.


به گزارش جهان، احمد خورشیدی‌آزاد امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پیگیری قرارداد کرسنت از سوی تعدادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این قرارداد در زمان دولت اصلاحات و در دوره وزارت آقای زنگنه بر وزارت نفت اتفاق افتاد و مفاد قرارداد ننگین این‌گونه است که گاز یکی از حوزه‌های عسلویه به مدت 25 سال در اختیار شرکت اماراتی کرسنت قرار می‌گرفت.
 
دبیرکل جمعیت خدمت‌گذاران انقلاب اسلامی بیان کرد: قیمتی که در آن سال برای این قرارداد در نظر گرفته شد برابر با یک شانزدهم قیمت جهانی در همان سال بود و مقرر شده بود که روزی 170 میلیون متر مکعب گاز به شرکت اماراتی در 7 سال اول داده شود.
 
وی بیان کرد: بعد از 7 سال اول مطابق با قرارداد، این گاز از 170 میلیون مترمکعب در روز به 50 میلیون مترمکعب افزاییش داده می‌شد که مدت آن 25 سال بود.
 
خورشیدی‌آزاد اضافه کرد: در همان زمان کارشناسان و دلسوزان کشور نسبت به غیرعادلانه بودن آن اعتراضات زیادی کردند که متأسفانه در دولت اصلاحات با اصرار این قرارداد را منعقد کردند.
 
وی گفت: در این قرارداد علاوه بر زنگنه تعدادی از مدیرانش هم دست داشتند که تخلف آن‌ها محرز بود و تبدیل به یک پرونده شد.
 
دبیرکل جمعیت خدمت‌گذاران انقلاب اسلامی متذکر شد: در همان زمان هم آقای روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود گفته بود که این قرارداد مشکلاتی دارد و برای آینده کشور هم مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.
 
خورشیدی‌آزاد تصریح کرد: بعد از دولت اصلاحات که دولت نهم بر سر کار آمد، احمدی‌نژاد این قرارداد را لغو کرد و به همین خاطر طرف مقابل‌ آن را تبدیل به یک شکایت در دادگاه لاهه کرد اما در آن دولت ایرانی‌ها اجازه ندادند که حکمی علیه کشورمان صادر شود.
 
وی یادآور شد: بعد از پایان دولت دهم و روی کار آمدن این دولت، متأسفانه آقای رئیس‌جمهور در یک اقدام عجیب زنگنه را به عنوان وزیر نفت معرفی کرد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به اینکه دولت قبلی برای ملغی کردن قرارداد برای لاهه استدلال کرده بود که در آن توسط مدیران ایرانی تخلف صورت گرفته، اما زنگنه به عنوان یکی از متخلفان بر مسند وزارت نفت نشست، دادگاه لاهه نیز استدلال کرد شما ایرانی‌ها که می‌گفتید این مدیران تخلف کرده‌اند چطور آن‌ها را وزیر نفت کرده‌اید؟.
 
خورشیدی‌آزاد تبیین کرد: آن‌ها با این استدلال که شما ایرانی‌ها ادعای درستی ندارید در نتیجه با همین استدلال و منطق، ایران را محکوم و جریمه سنگینی کردند که جنتی وزیر ارشاد رسماً اعلام کرد 14 میلیارد دلار ضرر و زیان برای ایران در نظر گرفته‌اند که رقم 18 میلیارد دلار هم گفته شد و در هر صورت با این انتصاب 50 هزار میلیارد تومان زیان به کشور وارد شد.
 
وی توضیح داد: اما در خصوص اینکه اگر قرارداد اجرا می‌شد چه زیان‌هایی می‌رسید باید گفت زمانی که آن‌ها قرارداد را بستند قیمت هر مترمکعب گاز 40 سنت بود و اگر حساب کنید روزی 500 میلیون مترمکعب گاز با قیمت یک شانزدهم قیمت واقعی فروخته می‌شد، چه ضرر و زیانی عاید کشور می‌گردید.
 
خورشیدی‌آزاد در پایان تشریح کرد: در طول 25 سال چقدر به کشور ضربه وارد می‌شد که این موضوع در کرسنت اتفاق افتاد و وقتی زنگنه در دولت فعلی به عنوان وزیر نفت پیشنهاد شد، زاکانی به این مطلب اعتراض کرد و علت مخالفت این بود که اگر زنگنه وزیر شود در پرونده کرسنت ما را متهم می‌کنند و متأسفانه در مجلس به این نکته توجه نشد.


کد مطلب: 468525

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/468525/ضرر-هنگفت-صدارت-زنگنه-نفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com