پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

تهران کم کم بلعیده می شود!

يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 468146
وزیر نیرو با هشدار نسبت به فرونشست دشت‌های کشور و اینکه تهران سالیانه ۳۶ سانتیمتر فرونشست می‌کند، گفت: در پشت برخی سدها هیچ آبی وجود ندارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حمید چیت‌چیان عصر امروز در نشست اعضای کمیسیون رسیدگی به آبهای زیرزمینی که با حضور قضات دیوان عدالت اداری برگزار شد، گفت: مسائل آب امروز از یک مشکل معمولی فراتر رفته و به یک بحران تمام عیار تبدیل شده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: حل این بحران از یک دستگاه ساخته نیست و این بحران گسترده می‌رود تا تمام شئون اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

چیت‌چیان با اشاره به حل مشکل رودخانه کشف‌رود در مشهد مقدس، گفت: اوضاع این رودخانه ۴۹ کیلومتری به نحوی بود که به صورت یک جریان بزرگ فاضلاب درآمده و تمام فاضلاب صنعتی آن منطقه به این رودخانه وارد می‌شود و آبیاری سبزیجات نیز با فاضلاب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای حل این مشکل، دادستانی، استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، پلیس، جهاد، محیط زیست و شهرداری با وزارت نیرو بسیج شده‌اند و در طول شش‌ماه توانستند بستر این رودخانه را پاکسازی و آن را از بحران خارج کنند، گفت: در حال حاضر تمام تاسیسات غیرقانونی بستر و حریم این رودخانه نابود شده است.

وزیر نیرو با اشاره به نشست امروز قضات دیوان عدالت با وزارت نیرو اظهار داشت: این نشست برای تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز است. متاسفانه هم‌اکنون در کشور تعداد قابل توجهی از تالاب‌ها و دریاچه‌ها مانند بختگان، گاوخونی و دریاچه ارومیه نابود شده و این یک علامت بزرگ از بحران آب در دشت‌ها است که به دلیل برداشت اضافه از آب‌های زیرزمینی، دشت‌ها دچار فرونشست و شکاف می‌شوند.

چیت‌چیان با هشدار نسبت به نابودی تاسیسات پایتخت، تصریح کرد: تهران سالیانه ۳۶ سانتیمتر فرونشست می‌کند که اگر برای این مشکل چاره‌ای نیندیشیم، تمام ساختمان‌ها، مترو، راه‌آهن، خیابان‌ها، پل‌ها و سایر تاسیسات دچار مشکل خواهند شد و باید گفت در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به سدسازی‌ها بیان داشت: شرایط به نحوی است که آبی در پشت برخی سدها نیست و یا بسیار کم است که به دلیل کاهش بارش‌ها و برداشت‌های بی‌رویه در بالادست رودخانه‌ها ایجاد شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: بارندگی‌ها در چند سال اخیر ۲۰ درصد کمتر شده و با تغییر شرایط اقلیمی و اینکه بارش‌های برف به صورت باران درآمده است، تبخیر نیز افزایش یافته و چیزی به ذخایر آب اضافه نمی‌شود و همه این دلایل با افزایش جمعیت باعث بروز بحران می‌شود.

چیت‌چیان از استفاده ۱۱۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر استاتیک آب کشور خبر داد و گفت: ۵.۷ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور انجام می‌شود که باید در طی یک دوره ۲۰ ساله این وضعیت را به حالت تعادل برسانیم تا بتوان از شوری آب و کاهش شدید ذخایر جلوگیری کرد.

وی به لزوم بسته شدن چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد و بیان داشت: ایجاد گشت‌های نظارت و بازرسی، تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند و استفاده از تجهیزات مدرن اندازه‌گیری آب در این راستا ضروری است.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش اعتبارات سدسازی و افزایش ۱۴ برابری منابع مورد نیاز برای احیای ذخایر زیرزمینی آب کشور گفت: اگر موفق به مهار مصرف آب و نجات ذخایر زیرزمینی نشویم دشت‌ها دیگر توان آب‌دهی نخواهند داشت و از این رو کشاورزی نابود شده و آینده کشور تهدید می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حفر چاه‌هاي غير مجاز همچنان به سهولت در بسياري از مناطق كشور از جمله ساوه، دماوند و ... صورت مي‌گيرد به نحويكه بسياري از ويلاهاي غيرمجازي كه در اين منطقه احداث شده‌اند چاه حفر كرده‌اند و يا در حال احداث چاه هستند.