پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱۵
آغاز برجام...

ایران‌به‌وعده‌های‌خودعمل‌کرد،حالا‌نوبت‌"راستی‌آزمایی" غرب‌است/از"غیرقابل‌اعتمادبودن‌دشمن"غافل‌نشوید!

يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 468124
سیمان که به قلب رآکتور اراک تزریق شد؛ آخرین حلقه از زنجیره تعهدات ایران برای عقب نشینی هسته ای تاریخی تکمیل شد.
ایران‌به‌وعده‌های‌خودعمل‌کرد،حالا‌نوبت‌"راستی‌آزمایی" غرب‌است/از"غیرقابل‌اعتمادبودن‌دشمن"غافل‌نشوید!
گروه سیاست جهان نيوزـ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته با حضور در تاسیسات آب سنگین اراک، از نزدیک در جریان اجرای این تعهد ایران قرار گرفتند. بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته میان طرفین، این آخرین حلقه از زنجیره تعهداتی بود که ایران قبل از اجرای تعهدات طرف مقابل باید انجام می داد. اگرچه قرار بر این بوده که روز شنبه، 26 دی ماه به عنوان روز آغاز اجرای برجام اعلام شود اما این ایران بوده است که از شهریور ماه فرآیند اجرای تعهدات خود در برجام را آغاز کرد.

جمع آوری سانتریفیوژها در نطنز و فردو، انتقال نزدیک به 11 تن اورانیوم غنی شده به روسیه و قزاقستان و در مرحله آخر، تخریب رآکتور اراک و از کار انداختن قلب این رآکتور آب سنگین؛ اقدامات کلی ایران بود که نهایتا اواخر هفته گذشته به اتمام رسید.

صبح دیروز، شنبه نیز هیات‌های ایرانی، آمریکایی و نیز هیاتی به نمایندگی از اروپا به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در هتل کوبورگ وین دور هم جمع شدند تا خبر آغاز اجرای تعهدات 1+5 را اعلام کنند. اعلام این خبر البته منوط به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در تایید اجرای تعهدات ایران بوده است.

ظریف صبح دیروز در بدو ورود به هتل کوبورگ خبر داد که تحریم ها امروز (شنبه) لغو خواهند شد. البته در حالی که همه تصور می‌کردند بعدازظهر دیروز، زمان اعلام آغاز اجرای برجام از سوی 1+5 است اما تا شامگاه دیروز این موضوع به تاخیر افتاد و برخی خبرگزاری‌های خارجی از چانه‌زنی‌های آمریکایی ها در ساعات آخر مذاکرات خبر دادند.

بر اساس گزارش منابع خبری خارجی، آمریکایی‌ها تا ساعات پایانی مذاکرات، همچنان درباره نحوه تخفیف در تحریم‌های ایران چانه‌زنی کردند. البته با توجه به آنکه در ایران به قول بهروز کمالوندی، کار برنامه هسته ای تمام شده بود؛ این چانه‌زنی‌ها از سوی طرف آمریکایی کاملا قابل پیش‌بینی بود و آنها حتی در لحظات آخر نیز دست از امتیاز گرفتن از ایران بر نداشتند.

ظریف البته شامگاه دیروز که اعلام خبر آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل به تاخیر افتاده بود؛ در توئیتر خود نوشت که طرف مقابل راهی جز دیپلماسی ندارد. او نوشت:«ما در حال رسیدن به روز اجرای برجام هستیم. مشکل جدی‌ای نیست. دیپلماسی نیازمند صبر است اما همه ما می‌دانیم که جایگزین بهتری وجود ندارد.»

به هر حال موعد اجرای تعهدات طرف مقابل درباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران فرا رسید. البته موضوع لغو تحریم‌ها در اصل و بر اساس مفاد قانونی، همان «تعلیق» تحریم‌ها است. بر اساس برجام، بخشی از تحریم های ایران تعلیق خواهند شد و زمینه برای بازگشت آنها و به‌کار گرفتن این قبیل تحریم‌ها علیه ملت ایران برای دولتمردان آمریکایی همچنان فراهم خواهد بود.

به هر حال اکنون، نوبت اجرای تعهدات طرف مقابل یا به عبارتی نوبت طرف مقابل است تا به وعده‌های خود در برجام عمل کند. در واقع اکنون نوبت راستی‌آزمایی وعده‌های طرف مقابل در برجام است. ایران پس از امضای متن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی تعهدات خود را با نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده است. بر اساس برجام اکنون، نوبت برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران است و این در حالی است که همین دیروز که آخرین ثانیه‌های مذاکرات و هماهنگی‌ها برای اعلام خبر تعلیق بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران سپری می شد؛ روی میز باراک اوباما، یک تحریم جدید موشکی علیه ایران قرار داشت.

به گزارش جهان نيوز، قطعا هیچ فرد، گروه و جناح سیاسی از افزایش مشکلات اقتصادی کشور خوشحال نیست و نخواهد بود و چنانچه لغو تحریم‌ها به صورت کامل اتفاق بیفتد و منجر به بهبود شرایط گردد، موجب افتخار خواهد بود اما نکته ای که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی نباید هرگز از آن غافل شوند، بحث"غیرقابل اعتماد بودن" طرف‌های غربی است. بر همین اساس نیاز است که زین پس قدم به قدم اجرای تعهدات از سوی غرب مورد رصد قرار گیرد و هرجا که خلاف مفاد برجام عمل شد، از کیان ملت ایران دفاع شایسته صورت گیرد.

منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من میگم ازالان بشینیم صد روز بشماریم...
من میگم بشین تا زیر پات علف سبز شه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه آدمهای ساده لوح زیاد داریم این ابزاریست برای دشمنان برای نابودی کشور، میلیاردها دلار خسارت در اراک تحت الشعاع شادی سازی برداشت تحریم، غافل از اینکه در بهانه دیگر دشمنان، بردهای موشکی و کلاهک هسته ای ابزاری دیگر برای برگشت تحریم های هسته ای است.
Iran, Islamic Republic of
بوی سوختن میاد!!!!!!
یک ایرانی
جالبه!
اجرای هدفمند برجام:
هدیه اوباما به روحانی تا شب انتخابات!
بعدش تضمینی نیست!
دلار هم که بالاتر میرود ظاهرا...

معنای جدید تعامل بین المللی را فهمیدیم!؟
تعامل انتخاباتی به بهای همه چیز!
مردم فریب نمیخورند!
تمام
Germany
مردم انقلابی و مسلمان ایران عزیز اسلامی اجازه نخواهند داد این سند پر از ایراد اجرایش ادامه پیدا کند و به زودی غربی با چهره ی اشکبار شکست کامل برجام را اعلام خواهند کرد
اجرایی شدن برجام خیلی اتفاق خوبی هست اما متاسفانه تا یک سال دیگر و سرکار آمدن دولت جدید در آمریکا همه ی تحریم ها با عناوین دیگر و شدت بیشتر بازخواهند گشت.
جوجه هارو آخر پاییز میشمرن حلا ببینید غربی ها پدردر میارن تا به وعده هاشون عمل کنن حالا ببینین
Canada
بابا این زبون مو در آورد، قبلاً هم دولت تدبیر و امید فرموده بودند که تمام تلاششون رو میکنن، اگر طرف مقابل بدقولی کرد، دیگه تلاششون رو کردن و پشیمون نیستند. الانم دستاورد ۸ ساله هسته ای چند صد کیلو اورانیوم غنی شده تولید شده رو سه سوته اکسید کردند و سانتریفیوژها رو هم محدود کردن، فضایی و موشکی هم رو تعطیل کردیم، نفتم از ۱۰۵ دلار فعلاً به ۲۷ دلار رسوندن که کدخدا راضی باشه!

دیگه اگه کدخدا بدقولی کرد و تا کمر کلاه سرمون گذاشت، تقصیر دولت تدبیر و امید چیه؟! مهم سعی و تلاش بود که کردن، و توافق هم برامون گرفتن، بالاخره داشتن یک توافق ولو اینکه تا کمر کلاه سرمون گذاشته باشند، بهتر از هیچیه!


الانم مردم سماق بمکن تا ببینیم کدخدا چه تصمیمی میگیره!!!
طلبه
شنیده شده دلیل به تاخیر انداختن بیانیه محدود کردن سامانه موشکی بوده و ایران هم قبول کرده می شه تحقیق کنید؟
اینا میخوان بودجه 95 رو با فرض رفع تحریم ببندن. یه سی بهم میگه با این اقدام، خودشون را میندازن تو دره و تمام.
روسياهي بر اصول گرايان افراطي ماند.
افساد طلبان که خیلی وقته روسیاه هستند و صد البته افراطی در حد ایجاد تحریم برای ایران
محمد
Iran, Islamic Republic of
تشکر بابت دیپلماسی قوی و پایان تحریمها
تشکراز روحانی ظریف و همه دست اندرکاران
هی...