شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۸
مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی تشریح کرد

جزئیات لغو تحریم‌های بانکی پسابرجام

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 468048
مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهای کلان اجرای برجام در بانکداری ایران از لغو تحریم‌های بانکی اروپا و تحریم‌های ثانویه آمریکا خبر داد و گفت: اجرای برجام باعث کاهش هزینه عملیات ارزی و به‌تبع آن کاهش هزینه کالاهای وارداتی می‌شود.
جزئیات لغو تحریم‌های بانکی پسابرجام
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، حسین یعقوبی میاب با اشاره به ازسرگیری حمایت‌های مالی از جمله کمک مالی و وامهای ترجیحی به دولت ایران گفت: کمک مالی و وامهای ترجیحی به این صورت است که مؤسسات بین المللی می‌توانند نسبت به ارایه وامهای توسعه‌ای برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی کشور در چارچوب ضوابط متعارف بین‌المللی اقدام کنند.
 
وی افزود: با اجرایی شدن برجام  تمام تحریم‌‌های مالی از جانب اتحادیه اروپا لغو‌ و دسترسی به منابع ارزی ایران در تمام کشورها و امکان نقل و انتقال آنها میسر خواهد شد؛ ضمن آنکه تمام منابع مالی و اقتصادی متعلق به اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها از جمله بانک‌ها و مؤسسات مالی ایرانی، بانک مرکزی و افرادی که از لیست‌های تحریم خارج شده‌اند، آزاد می‌شود و در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
 
مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی، با بیان اینکه در شرایط بعد از اجرای برجام نقل و انتقال منابع بین اشخاص حقیقی، حقوقی خارجی و ایرانی مجاز می‌شود، اضافه کرد: مشارکت و روابط کارگزاری بانکی فی‌مابین بانک‌های ایرانی و خارجی گسترش می‌یابد و فعالیت‌های متعارف بانکی همچون گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانت‌نامه بانکی انجام می‌شود.
 
وی از جمله دستاوردهای شرایط بعد از اجرای برجام را کاهش هزینه عملیات ارزی و به‌تبع آن کاهش هزینه کالاهای وارداتی دانست و تأکید کرد: شعب بانکی، شرکت‌های تابعه یا دفاتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور امکان افتتاح خواهند داشت و بانک‌های خارجی در منطقه اصلی و مناطق آزاد ایران نیز متقابلاً مجاز به این نوع فعالیت‌ها می‌شوند.
 
مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی مجاز شدن ارایه خدمات پیام‌رسانی مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله سویفت را از دستاوردهای مهم بعد از برجام برای نظام بانکی عنوان کرد و گفت: بر این اساس تمام خدمات مرتبط امور مالی و بانکی شامل کمک‌های فنی، آموزشی، بیمه، بیمه اتکایی، حمل‌ونقل، واسطه‌گری و هرگونه خدماتی که به‌طور متعارف برای انجام این فعالیت‌ها لازم است، برای نظام بانکی مهیا خواهد شد.
 
یعقوبی با بیان اینکه تحریم‌‌های مرتبط با خرید، پذیره‌نویسی یا تسهیل انتشار دیون حاکمیتی ایران، شامل اوراق قرضه دولتی لغو می‌شود، افزود: همچنین تحریم‌های مرتبط با طلا و دیگر فلزات گرانبها و خدمات مرتبط با آنها لغو خواهد شد.
 
این مسئول بانک مرکزی‌ لغو تحریم‌های ثانویه آمریکا  و آزاد شدن خرید و فروش اسکناس این کشور به دولت ایران را با اجرایی شدن برجام امکان‌پذیر خواند و تصریح کرد: ‌البته باید یادآور شد که با رفع یا تعلیق تحریم‌های آمریکا بعد از اجرای برجام، اشخاص و مؤسسات مالی آمریکایی نمی‌توانند با اشخاص ایرانی همکاری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ببینیمو تعریف کنیم
رضـــــــــــــــــــــــــــــا
Romania
تحریم های مربوط به هسنه ای !!!!!!!!! پس تحریم های حقوق بشری و موشکی چی؟؟؟؟؟؟؟؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
افتخار مي كنم به اين دولت
خدا رو شكر كه تموم شد
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
من موندم برجامی تغییری تو هیچ چیز نداشته باشه به درد چی میخوره . منظورم تو زندگی مردم عادی جامعه است نه مرفهین بی درد
Germany
از همه فعالین اقتصادی خواهش می کنیم با فرض تداوم تحریمها به فعالیت ادامه دهند چون بی شک مردم عزیز ایران اجازه تداوم اجرای برجام را نخواهند داد
Germany
مردم چنین اجازه ای را به مسئولین نخواهند داد و اروپایی ها باید خواب رابطه بانکی باغ ایران را ببینند
Germany
مردم ایران نیازی به لغو این تحریمها ندارند و با غرور و افتخار به سمت اقتدار هسته ای باز خواهند گشت و جلوی اقدامات دولت را خواهند گرفت