شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۹
۲۸

یک اقدام عجولانه دیگر بدون انجام تعهد غرب در برجام

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۰
کد مطلب: 467836
در حالی که امضای قرارداد از سوی طرف‌های غربی برای بازطراحی رآکتور اراک شرط، خارج کردن قلب این رآکتور در برجام و همچنین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، معاون وزیر خارجه اذعان کرد این موضوع به شرکت داخلی محول شده است.
یک اقدام عجولانه دیگر بدون انجام تعهد غرب در برجام
به گزارش جهان، بتون‌ریزی در قلب رآکتور اراک، برخلاف مفاد برجام و شرط رهبر معظم انقلاب انجام گرفت.

در حالی که امضای قرارداد از سوی طرف‌های غربی برای بازطراحی رآکتور اراک شرط، خارج کردن قلب این رآکتور در برجام و همچنین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، معاون وزیر خارجه اذعان کرد این موضوع به شرکت داخلی محول شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنج‌شنبه از پایان کار رآکتور اراک و بتن‌ریزی در قلب آن خبر داد. به گزارش رجانیوز قلب رآکتور اراک در شرایطی توسط دولت با بتن پر شده که رهبر معظم انقلاب در یکی از بندهای فرمان خود درباره اجرای برجام، دولت را ملزم به عقد قرارداد اجرایی مشخص با طرف مقابل برای بازطراحی اراک، پیش از اعمال هرگونه تغییرات در این ساختار کرده بودند: رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

متن برجام نیز از لزوم وجود این قراردادها برای چند بار سخن گفته است: پیش از رسیدن به روز اجرا، یک سند که در آن تعهدات محکم آنها در پروژه مدرن‌سازی اراک بیان شده است را جمع‌بندی خواهند کرد که یک مسیر مطمئن رو به جلو برای مدرن‌سازی رآکتور فراهم نموده و مسئولیت‌های به عهده گرفته شده توسط اعضای 5+1 بویژه در حوزه‌های کلیدی نظیر طراحی، بازبینی طراحی و صحه‌گذاری، ساخت قلب رآکتور، طراحی، ساخت و تأمین سوخت، ایمنی و امنیت، پسمانداری یا پردازش سوخت مصرف شده، همین طور تأمین مواد، تجهیزات و سیستم‌های ابزار دقیق و کنترل و قراردادهایی که متعاقباً منعقد خواهد شد.

با وجود این شروط، ایران و 5+1 سندی سیاسی و کلی را برای بازطراحی رآکتور اراک در آبان ماه گذشته به امضا رساندند و بر اساس آن مقرر شد تا کارگروهی متشکل از چین، ایران و آمریکا قرارداد دقیق و اجرایی این عملیات را منعقد کنند. عباس عراقچی در این باره در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در خصوص اراک، سند رسمی باز طراحی اراک امضا شده است و اکنون در حال امضاء توافق با چین برای مدرنیزه کردن رآکتور اراک هستیم.

جواد ظریف نیز در گفت‌وگویی با سایت خانه ملت درباره لزوم وجود سند موسوم به قرارداد اجرای بازطراحی رآکتور اراک گفت: سند رسمی رآکتور اراک در سه مرحله تهیه می‌شود. در مرحله اول بیانیه و یادداشت اعلام نیت بین صالحی و وزیر انرژی آمریکا و همتای چینی انجام شد و همزمان با روز تصویب توسط کاخ‌سفید، روی سایت آمریکا قرار گرفت. مرحله دوم سند رسمی یا در سطح وزرا یا سطح مناسب دیگری بین ایران و همه اعضای گروه 5+1 امضا خواهد شد. پیش‌نویس آن قطعی شده است و منتظر نهایی شدن و امضا هستیم. مرحله نهایی در واقع در خصوص اسناد و جزئیات هر یک از پروژه‌های مربوط به رآکتور اراک است.

حسن روحانی نیز از نقش دو دولت در بازطراحی اراک خبر داده و در همایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در این باره گفته بود: آنها می‌گفتند رآکتور آب سنگین برای ما قابل قبول نیست و حتی می‌گفتند کلمه آب سنگین را به کار نبرید اما بعد از ماه‌ها مذاکره در نهایت هم آب سنگین را پذیرفتند و هم رآکتور 40 مگاواتی اراک را و هم اینکه نوع رآکتور آب سنگین باشد و توسط خودشان یعنی به کمک دو کشور گروه 5+1 ایران بتواند این رآکتور را مدرنیزه کند. از سوی دیگر معاون علی اکبر صالحی نیز خروج قلب رآکتور اراک بدون وجود این قرارداد را بی‌عقلی دانسته و در روزهای گذشته اعلام کرده بود: در مورد اقدامات ایران بر روی کالندریای اراک باید ابتدا قرارداد بازطراحی رآکتور میان ایران و چین نهایی و امضا شود و بعد از آن کالندریا خارج شده و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. البته یک سری اقدامات اولیه صورت گرفته اما کالندریا برخلاف آنچه در برخی اخبار گفته شده هنوز از قلب رآکتور خارج نشده است زیرا اگر قبل از قرارداد نهایی کالندریا را خارج کنیم بدون تضمین لازم خواهد بود و کار عاقلانه‌ای نیست.
اما عراقچی معاون وزیر خارجه آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که قراردادی با خارجی‌ها در کار نیست و قرارداد بازطراحی رآکتور اراک با یک شرکت ایرانی منعقد شده است: «در زمینه نیروگاه اراک قرارداد اصلی با یک شرکت ایرانی بسته شده و موظف است کار این نیروگاه را به پایان برساند و برای اتمام کار اراک هر کاری که لازم دارد با کشورهای 5+1 قرارداد می‌بندد. اگر به فرض، آنها (5+1) برای تکمیل این کار نیامدند، شرکت ایرانی کار مدرن‌سازی اراک را به پایان می‌رساند. ما توانایی آن را داریم. در مورد اراک هیچ نگرانی وجود ندارد و توانایی ایران محفوظ است».

این در حالی است که براساس برجام و فرمان رهبر معظم انقلاب، لازم بود خروج قلب رآکتور اراک پس از امضاء چند قرارداد با طرف خارجی و تعیین شرح وظایف آنها به صورت ریز و جزئی و همچنین نحوه پرداخت هزینه‌ها باشد که این اتفاق نیفتاده و این سؤال را به وجود آورده است که آیا طرف مقابل نسبت به این تعهد خود سر باز زده است؟
منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
خيانتكارها
ایرونی
مطمئنا این دولت هم مثل دولتهای دیگه ای که حرفها و دستورات مقام معظم رهبری رو اجرا نکردن ضربه خواهد خورد. گذشته به ما اثبات میکنه که پیش بینیها و اخطارهای رهبری معظم همواره بجا و درست بوده. در این مورد هم قطعا اینگونه است. منتظر خسارتهای سنگین اعتماد به دشمن دیرین و مکار باشید...
آنچه از تاریخ می خوانیم اینست که خدای متعال، برای کسانیکه از امام زمان خود اطاعت نکنند، مجازات سخت و بی آبرویی در نظر می گیرد. معمولاً اینجور بوده است.
خدایا به فرزندان و آیندگان این کشور رحم کن
احد
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید(دولت )خون پاک وبه ناحق ریخته شهدای هسته ای گریبان تک تک شماهارادریکجایی خواهدفشرد
مهم رضایت کدخداست به هر قیمتی،بقیه چیزها که اهمیتی ندارد
نتیجه ی سیاست خنده و بزدلی به نابودی زیر ساخت های کشور می انجامد
خیانتی که این ........... کرده از اول انقلاب تابحال نوبره
United States
خدای محمد کند که انها به قولشان عمل کنند وگرنه خود شما را به همین سیمان دفنتان می کنیم
نفرین شهدا
هیچ عقل و وجدان سلیمی از این اتفاقات خوشحال نمی شود چه بسادگی سرمایه های این ملت را که روزی باعث افتخار بود از بین می برند لعنت خدا بر خائنان مردم و کشور
مصطفی
چرا کسی نیست جلوی اینا رو بگیره؟ مردم جان عزیزتون همت کنین این دئلت زودتر تموم بشه نو چهارسال بخدا بشه هشت سال باید دست گدایی دراز کنیم جلوی غرب
مردم را تحریک می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نکنه شما هم جزءحمله کنندگاه به سفارتخانه ها هستید.
آره بر خلاف شما که مردم را می خوابانید، ما مردم را تحریک به بیداری میکنیم.
هدف امثال شما از ربط دادن مسائل بی ربط مثل حمله به سفارت به یک موضوع مهم کشور چیست؟! آیا میخواهید اذهان عمویم را از موضوع اصلی یعنی خیانت به منافع ملی ..منحرف کنید؟!
مردم در قبال حفظ این انقلاب مسئولند. بر خلاف شما طیف مدعی اصلاح طلبی که مردم را فقط موقع کسب رأی میخواهید.
Iran, Islamic Republic of
شما چي ؟؟
حقوق بگير سازمان سيا هستيد ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نفرین بر سیاستی که به خاطر انتخابات بااین شتاب وعجله شیطانی همه چیز را به باد هوا دادند
اساسا صنعت هسته ای عنی سازی هسته ای با توجه به منابع موجود در کشور برای ما جز ضرر هیچی نیست. به فایل صوتی آقای صالحی که در دانشگاه شریف ضبط شده گوش بدید. در مورد ۱۹۰ هزار سو.
جهان می دونم منتشر نمی کنی
اساساً گروه مرعوب غرب، برای اینکه ننگ تسلیم و خیانت خود را پاک کنند، بهانه تراشی میکنند.
اوایل که گوجه فرنگی وارد ایران شد، میگفتند چیز بیخودی است و شیعه حضرت امام علی علیه اسلام از این ماده بیزار است! چراکه میخواستند مردم آن را نخرند و اجناس بنجل خودشان را بخرند.
یک زمان میگفتند نفت عفن و بدبوست تا انگلیس آن را بفروشد و منافعش در جیب انگلیس صغیر بماند.
الان هم میگویند انرژی هسته ای چیز بیخودی است! بعداً معلوم میشود برای چه این حرف احمقانه را می زدند.
من بیسواد یه سؤالی از شما باسوادها دارم:
اگر انرژی هسته ای برای ایران چیزی جز ضرر نیست، جبهه استکبار به سرکردگی آمریکا هم دشمن ایران است. خب بگذارد با این ضرر، ایران از بین برود. چرا اینقدر به ایران فشار می آورند که این صنعت مضر را نداشته باش؟!
مدت هاست این سؤال توی ذهن منه و خسته ام کرده!
آمریکا با اون وسعت و اون همه منابع ،چرا سفت و سخت از انرژی هسته ای استفاده میکند؟! شما برو بهشون یاد بده.
نگران نباشید ای دلواپسان عجول////
Iran, Islamic Republic of
ما نگرانیم. خوش به حال شما که اصلا برات مه نیست چه به سر کشور میاد.
دوستان هر کی گفت شما دلواپس ها نگران نباشید، سریع بگید دلواپسی کشوریم. از بی عاری و بی غیرتی بهتره. مطئن باش میرن که رفته باشن.
رضا
Iran, Islamic Republic of
فقط جواب این دولت رای ندادن به او در انتخابات است
علي
وقتي به دليل ملاحظات انتخاباتي و ساير ملاحظات، دوستان به رفع نيم‌بند ترحيم‌ها راضي باشند، طرف چرا گستاخ‌تر نشود؟
Germany
مردم دارن زیرفشاراقتصادی وتحریم له میشن شمادلت برای راکتوراراک می سوزه
اگه واقعامشکلات اقتصادی با بتون ریزی راکتوراراک حل. میشه نطنزوفوردوهم اضافس.
اوناروهم بتون بریزن
کشوری که توان سیرکردن شکم مردمش رونداره
حیف نیست انرژی هسته ای داشته باشه
قلب راکتور اراک را خارج نکردند بلکه قلب میلیونها انسان را که برای این انقلاب و نظام اسلامی می تپید را از سینه بیرون آوردند ، ایها الناس بهوش باشید که هند جگرخوارها امروز در هر لباسی آمدند تا تیشه بر ریشه اسلام و انقلاب اسلامی بزنند ، مثل همیشه در صحنه باشید و در انتخابات پیش رو رویای شیرینشان را به کابوسی ابدی تبدیل کنید . ان شاء الله