پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تفنگداران امریکایی بازجویی می شوند

جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 467809
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: وقتی به روز اجرا برسیم به هدف خود یعنی بستن همه راه های منتهی به ساخت بمب اتمی در برنامه هسته ای ایران دست یافته ایم.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در در نشست خبری روزانه خود در خصوص مسائل مختلف مربوط به بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا در خلیج‌فارس با خبرنگاران صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادعایی، اقدام ایران در نشان دادن تصاویر تفنگداران آمریکایی را نامناسب توصیف کرد.

ابتدا سوالات در خصوص احتمال "برخورد بد" ایرانیان با تفنگداران آمریکایی بود، که کربی گفت: این 10 نفر هنوز توسط کارشناسان پنتاگون در قطر در حال بازجویی هستند و هنوز گزارشی از نحوه رفتار ایرانیان با آنها منتشر نشده است.

یکی از خبرنگاران به انتشار فیلم لحظه دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا در تلویزیون ایران اشاره کرد و نظر سخنگو را خواستار شد؛ وی گفت: «دیدن این ویدئو برایم سخت بود؛ کسی دوست ندارد ملوانان آمریکایی را در این حالت ببیند.»


در ویدئویی که توسط خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، دیده می‌شود که تفنگداران دریایی آمریکا پس از محاصره توسط گشتی‌های سپاه پاسداران، زانو زده و دست‌های خود را به نشانه تسلیم و برای پرهیز از حرکات تحریک‌آمیز که می‌توانست سلامت آنها را در معرض خطر جدی قرار دهد، پشت سر گذاشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ضبط این گونه تصاویر از سوی ایرانیان، برای آنها اقدام جدید نیست همانطور که در مورد ملوانان انگلیسی دیدیم.»

خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید که آیا این اقدام ایران، بر خلاف کنوانسیون ژنو - در مورد نحوه رفتار با اسرای جنگی - نیست؟

سخنگو پاسخ داد: «ما که با ایران در حال جنگ نیستیم که این موضوع را با کنوانسیون ژنو بسنجیم؛ البته این اقدام ایرانیان نامناسب و غیرسازنده بود.»

در ادامه سوالات به سمت آزادی سریع نظامیان آمریکایی در نتیجه ارتباطات دیپلماتیک رفت و سخنگو بعنوان مقدمه گفت: «ما البته رفتارهای تحریک‌آمیز ایرانیان و مثلا شلیک موشک در نزدیکی ناو هواپیمابرمان توسط نیروهای ایرانی را فراموش نمی‌کنیم؛ اضافه می‌کنم که هیچ‌کس به خصوص جان کری هم نسبت به تنشی که میان ما و ایران وجود دارد، بی‌توجه نیست.»

جان کربی ادامه داد: «ما با ایران روابط دیپلماتیک نداریم و فعلاً تنها کانال ارتباط ما، کانال دو وزیر خارجه است که فعلاً کارآمدترین کانال موجود است و در قضیه آزادی ملوانان هم موثر واقع شد.»


وی در ادامه مدعی شد: حضور ما در منطقه قدرتمند است و قرار نیست از میان برود. این آمریکاست که نه فقط با داعش درگیر است، بلکه ائتلافی از 65 کشور ایجاد کرده است.



کربی در ادامه ادعاهای خود افزود: شکی نیست که برجام کانال هایی را ایجاد کرده است که توانسته ایم از آن بهره ببریم؛ اما هدف این نبود.

همان طوری که پیشتر نیز گفته ایم اگر توافق ایران باعث تغییر رفتار این کشور و تبدیل آن به عضوی مسئول تر و سازنده تر در منطقه شود، این اتفاق خوبی است و ما نیز آن را دوست داریم. البته ما به هیچ روی نشانی از تغییر در رفتار این کشور در منطقه مشاهده نکرده ایم.
وی در پایان مدعی شد: هدف از گفتگوها با ایران، بستن همه راه های منتهی به ساخت بمب اتمی بوسیله این کشور است، وقتی ما به روز اجرا برسیم که خواهیم رسید، به هدف خود دست یافته ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *