جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

لشگرکشی بازرسان آژانس به ایران

پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 467639
پیگیری های «ایران هسته ای» نشان می دهد ده ها بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی (عمدتا غربی) ظرف یک هفته گذشته وارد ایران شده اند تا جزئیات اجرای تعهدات کلیدی هسته ای ایران طبق برجام را راستی آزمایی کنند.
 به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، حامد علوی، منابع مرتبط با پرونده هسته ای تایید می کنند لشگری از بازرسان آژانس وارد ایران شده است.

پیگیری های «ایران هسته ای» نشان می دهد ده ها بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی (عمدتا غربی) ظرف یک هفته گذشته وارد ایران شده اند تا جزئیات اجرای تعهدات کلیدی هسته ای ایران طبق برجام را راستی آزمایی کنند.

این روند که تا روز جمعه به پایان خواهد رسید، شرط ضروری رسیدن ایران و 1+5 به روز اجرای برجام است.

این بازرسان باید تایید کنند قلب راکتور اراک منهدم شده است، تاسیسات فردو از هرگونه مواد هسته ای تهی شده است، در نطنز و فردو تعداد ماشین ها به زیر 5000 عدد رسیده است، ذخیره کلی مواد هسته ای در ایران به کمتر از 300 کیلو کاهش یافته و همچنین مقدمات برای اجرای پروتکل الحاقی آماده شده است.

این موارد باید به روشنی در گزارشی از سوی یوکیا آمانو مدیر کل آژانس منعکس شود که احتمالا تا روز جمعه منتشر خواهد شد.

معنی حضور گسترده و بی سابقه بازرسان در ایران این است که روند راستی آزمایی اجرای برجام  پیوندی عمیق با حجم فوق العاده ای از تردد بازرسان به ایران دارد که می تواند تبعات حاد اطلاعاتی و امنیتی برای ایران داشته باشد.

علاوه بر این، این حضور گسترده نشان دهنده این است که ایران اجرای تمامی تعهدات فنی خود طبق برجام را کامل کرده است.

اجرای برخی از این تعهدات از جمله صدور آب سنگین ایران به عمان بدون در سکوت کامل انجام شده است.

اجرای برخی دیگر مانند خارج سازی و انهدام قلب راکتور اراک نیز بدون آنکه شروط مصوبه شورای عالی امنیت ملی تحقق یافته باشد، صورت گرفته است.

در مورد برخی تعهدات دیگر مانند برچیدن ماشین ها عجله چنان زیاد بوده است که کارشناسان مستقل می گویند بخش بزرگی از ماشین ها در فرآیند نقل و انتقال آسیب دیده و قابل استفاده مجدد نیست.

با این وصف، همانطور که «ایران هسته ای» پیش تر گزارش داده بود روز شنبه 26 دی روز اجرای برجام خواهد بود.

منبع:
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *