پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

تغییرات ایران طی ۳۰سال از دید یک لبنانی

چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب: 467336
«سرکیس نعوم» روزنامه نگار سرشناس لبنانی پس از بازگشت از ایران، مشاهدات خود را در روزنامه «النهار» به رشته تحریر درآورد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، «سرکیس نعوم» روزنامه نگار سرشناس لبنانی اخیرا به ایران سفر کرده و بعد از بازگشت به کشورش، چندین مقاله و مطلب در مورد جمهوری اسلامی ایران به نوشته تحریر درآورده که یکی از این مطالب تحت عنوان «ايران اینک کشور بزرگ و در آینده نیز پیشرفته خواهد بود» در روزنامه «النهار» منتشر شد.
 
متن کامل مقاله وی در ادامه می آید:
 
چهار بار به تهران سفر کردم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در سال ۱۹۷۹ و بار دوم چند سال بعد از آن، مرحله سوم قبل از تجاوز اسرائیل در سال ۲۰۰۶ به جنوب لبنان رخ داد و سفر چهارم نیز شنبه و چهارشنبه گذشته بود.
 
در سفر اول فکر نمی کردم که بتوانم با مسئولان دیدار کنم، قصد نداشتم تنها گفتگوهای مطبوعاتی داشته باشم که در مورد تحولات ایران و کشورهای منطقه و جهان محدود می شود. این با وجود رابطه خوبی بود که که با نمایندگان ایران و متحدان آن در بیروت داشتم. وقتی که برای دومین بار به ایران دعوت شدم خواستم برنامه ای ترتیب داده شود که بتوانم کارم را آن طور که دوست دارم انجام دهم.
 
گفتم من تمایل ندارم با شخصیت های مهم دیدار کنم البته به چنین چیزی افتخار می کنم و آن را دوست دارم. اما واقعیت این است که دیدار رسمی باعث می شود که موضع گیری های حکومت خود را تکرار کنیم و مانع از این می شود که از پشت پرده ها - به ویژه بعد از اینکه ایران به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است- آگاهی پیدا کنیم. قبل از پایان دیدار به بیروت برگشتم و آنچه رخ داده بود را با ایجاز، صداقت وواقع بینانه برای شبکه النهار شرح دادم. بعد از آن نیز برای سفر به ایران از من دعوت شد  اما آن را رد کردم و دلیل خود را نیز توضیح دادم.
 
دیدار سوم را را با وعده های مشابه ای که داده بودند، پذیرفتم. به سرعت فهیمدم که اجرای آن سخت است پس اصرار کردم و به کمک دوست ایرانی خود که ۲۶ سال است با هم رابطه داریم و یک شخصیت آکادمیک نیز هست و لبنان و چهره های آن و دو فقید غسان و توینی و میشال ابو جوده را نیز به خوبی می شناسد، توانستم با شخصیت مهمی در قضیه هسته ای دیدار کنم. سپس با دوستان لبنانی و دیپلمات های عربی و چهره های رسانه ای و دانشگاهی ایران ملاقات داشتم ونتایج خوبی حاصل آمد.
 
اما دیدار اخیرم به دعوت موسی النعیمی سردبیر روزنامه «الوفاق» ایرانی که به زبان عربی صادر می شود، صورت گرفت.  وی این پیشنهاد را به وزارت خارجه ایران ارائه داد و دکتر جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با آن موافقت کرد. این دعوت وجه رسمی یا شبه رسمی پیدا کرد و «النهار» حوادث و جزئیات آن را پخش خواهد کرد.
 
هدف از این مقدمه طولانی فخر فروشی و شخصیت بخشی به خودم نیست که این دو ویژگی همواره از من دور بوده اند. می دانیم که ایران و به همراه آن منطقه و جهان هنوز در آغاز راه هستند. هدف این است که می خواهم نشان دهم تغییراتی در جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است و ایران به کشور بزرگی در منطقه تبدیل شده است و توانست یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مشکلات خود در زمینه هسته ای را حل کند. بنابراین من از تغییری صحبت می کنم که به عینه آن را دیدم و درک کردم. با اینکه می دانیم دشمنان ایران در منطقه هنوز معتقدند که زمان برای نتیجه گیری های نهایی زود است.
 
نخستین نشانه های تغییر در این کشور «برخورد رسانه ای» در آن است که به شکل متمدن و تا حدی شبیه کشورهای جهان اول یا پیشرفته صورت می گیرد. مصاحبه با مسئولان بزرگ و مصاحبه های مطبوعاتی امکان پذیر است و فضا در این زمینه باز است. کسانی که با ایران به طور کلی یا جزئی اختلاف دارند کاملا این حق را دارند که نظر خود را مطرح کنند. مسئولان نیز در جواب دادن به سوالات با تنگنا مواجه نمی شوند.
 
این طرز برخورد در ایران در کشورهای منطقه ای که دشمن ایران هستند، دیده نمی شود در حالی که این کشورها یا بخشی از دنیای آزاد دموکراتیک هستند یا اینکه در دنیای استبدادی به سر می برند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *