جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

انتقاد قالیباف از طرح زوج‌ و‌ فرد از درب منزل

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 467239
شهردار تهران با انتقاد از اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در مواقع افزایش آلودگی هوا گفت:باید به ماشینی که آلودگی ایجاد می‌کند، اجازه خروج ندهیم نه اینکه تمامی خودروها را مشمول این طرح کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف در حاشیه چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان برای فرهنگسازی مردم حاضر هستند یک روز بدون خودرو در شهر تردد کنند، گفت: به نظر من طرح نیاوردن خودرو از منزل شاید به صورت نمادین و برای فرهنگ سازی جالب باشد، اما آیا می توانیم هر روز به مردم بگوییم خودروی خود را از خانه خارج نکنند، در حالی که سرویس حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود ندارد؟

شهردار تهران افزود: ۸۰ درصد از آلایندگی در تهران مربوط به وسایل متحرک است و ۴۰ درصد از این میزان برای کمتر از ۱۰ درصد از خودروهاست. تمام تلاش ما این است که مصوبات مجلس و هیات دولت اجرایی شود تا ۱۰ درصد از خودروهایی که ۵۰ درصد آلودگی شهر را ایجاد می کنند وارد شهر نشوند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا را می توان به شکل بومی و در داخل کشور حل کرد، خاطرنشان کرد: در سال ۸۱ تصمیم بر این شد تا موضوع CO که یک زمانی بزرگترین چالش شهر بود حل شود، امروز می بینیم که در این خصوص به حد استاندارد رسیده ایم.

قالیباف با انتقاد از اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل به هنگام افزایش آلودگی هوا گفت: شهروندان صبح قبل از آنکه از خانه بیرون بیایند متوجه می شوند که نمی توانند خودروی خود را به سطح شهر بیاورند. در این میان حقوق شهروندی چه می شود؟ درست این است که ما به ماشینی که آلودگی ایجاد می کند، اجازه خروج ندهیم نه اینکه تمامی خودروها را مشمول این طرح کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر استفاده از تجربه سایر کلانشهرها در بحث کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: ما از تجربه توکیو، پاریس و مکزیکوسیتی استفاده کردیم، اما سعی می کنیم بیشتر از شهرهایی که از نظر جغرافیایی شبیه ما هستند استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه منابع تولیدکننده آلاینده ها کاملا مشخص هستند، گفت: موضوع را به طور کامل می شناسیم و مصوبه های لازم را هم داریم، فقط نباید کارها را پاس کاری کنیم. در شرایطی که هر موتور کاربراتوری درهر کیلومتر ۱۵ گرم آلاینده تولید می کند و هر خودروی استاندارد یک ۱.۱۸ گرم آلاینده، به یک موتور اجازه تردد می دهیم اما به خودروی استاندارد اجازه تردد نمی دهیم. به عقیده من این نه کارشناسی است و نه عدالت.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص طرح مدون شهرداری تهران برای حل مشکل آلودگی هوا گفت: این مسئولیت را همه با هم باید اجرا کنیم، البته در طرحی که مدیریت شهری دارد این امکان وجود دارد که در هر شش ماه کنترل و پایش دقیق صورت گیرد و امیدواریم ظرف ۵ تا ۶ سال به نقطه مطلوب برسیم.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص طرح جامع تهران تصریح کرد: طرح جامع، تفصیلی و منظر در حال حاضر در پایتخت در حال اجراست.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص استفاده کارمندان شهرداری از حمل ونقل عمومی و توصیه شهردار به این امر نیز توضیح داد: حتما این توصیه را به همکارانم می کنم و همانطور که همگان شاهد هستند، امروز اتوبوس های ما در همه ساعات در پیک است. مردم فرهنگ استفاده از حمل ونقل عمومی را دارند اما این وسایل به نسبت جمعیت کم است. تهران امروز باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد اما تنها ۶ هزار اتوبوس در تهران فعال هستند.

به گفته شهردار تهران، ۸۲ درصد از هزینه خرید اتوبوس هم باید توسط دولت انجام شودکه طی ۶ سال گذشته هیچ هزینه ای پرداخت نشده است.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی درتعلل در اجرای پروژه های ترافیکی در شهر تهران طی ۹ ماهه گذشته و اجرای حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پروژه نصب فلیتر دوده گفت: در این مورد هیچ تعللی نداشتیم و درخصوص نصب فیلتر دوده اقدامات لازم را انجام می دهیم اما بحث ما این است که چرا اتوبوسی که از کارخانه خارج می شود مجهز به فیلتر دوده نیست.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: در دهمین ماه سال قرار داریم و پیشرفت ۶۰ درصدی برای یک پروژه دراین مدت افتخار بزرگی است. درست است که ما کمبود بودجه داریم اما کار را پیش می بریم . در همین بازه زمانی اگر به پروژه های غیر شهرداری نگاه کنیم می ببنید که شاید دو درصد هم پیشرفت نداشته اند و پیشرفت ۶۰ درصدی برای آنها شاید در فرایند ۵ ساله اتفاق بیفتد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *