پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تکلیف اتوبسهای فرسوده را معلوم شد

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 467214
شهردار تهران با بیان اینکه برای حل مشکل آلودگی هوا طرح مدون و روشن داریم، گفت: در کمتر از دو دهه می‌توانیم بر آن مسلط شویم و در ۵ تا ۶ سال می‌توانیم به شرایط قابل قبول برسیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف امروز در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به اینکه آلودگی هوا تنها مختص کشور ما نیست و یک چالش برای سایر کشورهای دنیا و شهرها محسوب می شود، گفت: در ایران هم چندسال قبل می گفتیم، تنها تهران درگیر مشکل آلودگی هواست. این درحالی است که امروز ۵ تا ۶ شهر دیگر نیز به طور جدی با این مشکل درگیر شده اند.

شهردار تهران با بیان اینکه مساله آلودگی هوا در تهران به دلیل اینکه این شهر پایتخت سیاسی کشور است مورد توجه قرار می گیرد، گفت: این موضوع در سایر شهرها گاه مورد بی توجهی و فراموشی قرار می گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز منابع و عوامل خطرساز آلودگی هوا بر ما مسلط شده اند، گفت: متاسفانه بخشی از این موضوع تبدیل به فرهنگ مردم و مسئولان ما شده است. در واقع به نوعی با این موضوع کنار آمده ایم و از امروز به فردا موکول می کنیم که این خطر بزرگی است. ضمن اینکه گاهی اوقات با اطلاعات درست آدرس غلط می دهیم و افکار عمومی را گمراه می کنیم غافل از این که افکارعمومی دیر یا زود متوجه واقعیت می شوند.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گاهی در بحث آلودگی هوا صحبت از ساخت اتوبان، پل، خودرو، بلندمرتبه سازی و باد می شود، گفت: بعضی اطلاعات درست می دهند اما نتیجه غلط از آن می گیرند که این امر کاملا اشتباه است. در واقع آیا می توانیم بگوییم اتوبان باعث آلودگی هوا می شود؟ این مثل آن است که بگویم ساخت چاقو باعث کشتن انسان ها می شود. در این بحث، مهم استفاده درست از ظرفیت هاست.

کمتر از دو دهه می توانیم بر آلودگی هوا مسلط شویم

وی افزود: مشکل آلودگی هوا ماحصل دو دهه است و به جرات می گویم در کمتر از دو دهه می توانیم بر آن مسلط شویم و در ۵ تا۶ سال می توانیم به شرایط قابل قبول برسیم. بر این اساس کاهش آلودگی هوا هم امکان پذیر است و هم طولانی نیست.

قالیباف به تجربه "مسکو سیتی" در برنامه کاهش آلودگی هوا از اواخر دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۶ اشاره کرد و گفت: این شهر با جمعیتی بیشتر از تهران با وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوب و شرایط اقلیمی شبیه تهران توانست در یک بازه زمانی، وضعیت آلودگی هوا را به نقطه قابل قبولی برساند.

شهردار تهران در ادامه درخصوص کاهش CO در تهران نیز گفت: زمانی که من رییس پلیس بودم و سرکار خانم ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع CO یکی از بحث های اصلی شهر بود، البته با همکاری و توافق توانستیم در کمتر از چندسال این موضوع را حل کنیم. به طوری که دیگر شاهد چنین موضوعی در تهران نیستیم. درست در همان زمان که رییس پلیس بودم در خصوص بحث فرهنگسازی هم برخی می گفتند، مردم ما به فرهنگ ترافیک بها نمی دهند. من در آن دوره طرح مدونی را به دولت برای موضوع ترافیک ارائه دادم.

قالیباف افزود: دولت در آن زمان گفت اگر بتوانیم یک بند از این طرح که شامل بستن کمربند برای راننده هاست را اجرا کنید، پای کار می ایستیم. دراین خصوص دولت به من مهلت شش ماه داد و من در جلسه دولت با این شرط که هیچ یک از اعضا در این خصوص مصاحبه نکنند، شرط را پذیرفتم و در کمتر از دو ماه شاهد فرهنگسازی در خصوص بستن کمربند ایمنی در کشور بودیم، به طوری که امروز حتی بدون حضور پلیس هم بالغ بر ۷۵ درصد از مردم از کمربند ایمنی استفاده می کنند.

موضوع کاهش آلودگی هوا نباید به گفت‌وگوی سیاسی بین مدیران تبدیل شود

شهردار تهران با بیان اینکه ما تجربه های موفقی در کشور داریم، اما نمی دانم چرا به آنها بی توجهی می شود، گفت: واقعیت این است که ما نیازمند بحث کارشناسی و اطلاع رسانی دقیق هستیم. شهرداری امکانات علمی خوبی دارد و به طور مرتب به مردم اطلاع رسانی می کند. حتی در دوره ۲۲ روزه آلودگی هوا هم ما هیچ وقت از اطلاع رسانی به مردم دریغ نکردیم . چرا که مردم باید واقعیت را بدانند که هم در حفظ جان خود کوشا باشند و هم در مورد خطر بزرگی که وجود دارد، آگاه باشند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه موضوع کاهش آلودگی هوا نباید به گفت‌وگوی سیاسی بین مدیران تبدیل شود، گفت: ما و دولت باید با هم موضوع را حل کنیم. در این خصوص هم باید کارشناسان تصمیم بگیرند و ما مدیران به دور از گفت وگوهای سیاسی تصمیمات را پیگیری و اجرایی کنیم تا موضوع حل شود. امروز شناخت لازم نسبت به موضوع آلودگی هوا در کشور وجود دارد و تنها نیاز به اقدامات اجرایی داریم.

نباید بگذاریم که آلاینده ها تولید شوند

شهردار پایتخت با اشاره به دو رویکرد برای آلودگی هوا گفت: یک نگاه می گوید که بگذاریم آلاینده ها تولید شوند و بعد به دنبال حل آن باشیم و نگاه دوم که نگاه شهرداری تهران و البته کارشناسان بوده بر این است که نباید بگذاریم که آلاینده ها تولید شوند. ما برای این کار در شهرداری تهران مطالعات دقیقی را با دانشگاه ها انجام دادیم و به جمع بندی دقیقی رسیدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۸۰۰ هزار تن آلاینده تولید می شود که این به معنای تولید تقریبا دوهزار تن آلاینده است. مطالعات ما نشان می دهد ۸۰ درصد آلایندگی ناشی از وسایل نقلیه متحرک در شهر است و ۲۰ درصد از سایر عوامل است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه سهم مصرف خانگی از آلودگی هوا تنها ۲.۲ درصد است، گفت: سوال اینجاست که چطور می گوییم ۴۰ درصد از آلایندگی مربوط به وسایل خانگی است؟ البته ما قبول داریم که صرفه جویی در مصرف گاز شرط عقل است، اما باید بپذیریم که مصرف گاز خانگی تاثیر چندانی در آلودگی هوا ندارد. حدود ۵۰ درصد از ۸۰ درصد آلایندگی هایی که مربوط به وسایل نقلیه متحرک است ناشی از ۴۰۰ هزار خودرو است قبول داریم بسیاری با این خودروها امرار معاش می کنند، اما ما می توانیم با رعایت تمامی ملاحظات مردم مشکل آلودگی های ناشی از خودروها را حل کنیم.

اتوبوسهای فرسوده سرویس نهادها می شوند

وی در ادامه با انتقاد از انتقال اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده به پایتخت گفت: استفاده از اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده در شهر را ممنوع می کنیم، اما به دلیل ضعف مدیریت در اجرا از همین وسایل در تهران به عنوان سرویس نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده می کنیم.

قالیباف با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تولید موتور انژکتوری از شهریور سال ۹۵ گفت: این اقدام خوب است اما می توانیم از مردمی که از موتور استفاده می کنند، بخواهیم از موتور انژکتور استفاده کنند. چطور ما می توانیم ۱۰۰ هزار خودرو به مردم بدهیم اما نمی توانیم برای ۸ هزار پیکانی که در تهران به عنوان تاکسی فعالیت می کنند، کاری کنیم.

وی با تاکید بر همکاری شهرداری تهران با دانشگاه های داخلی و خارجی برای شناسایی منابع آلاینده در تهران تصریح کرد: واقعیت این است که ما تجهیزات لازم برای شناسایی منابع ۲.۵ میکرون آلاینده داخل شهر را نداشتیم بر این اساس با همکاری دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه های خارجی توانستیم اطلاعات موجود را به درستی تحلیل کنیم، به طوری که در حال حاضر به راحتی می توانیم بگویم از ژانویه و فوریه ۲۰۱۵ منابع آلاینده دقیقا چه چیزهایی هستند.

اجازه نمی دهیم طرح های مدون به شکل کاریکاتوری اجرا شود

شهردار تهران بنزین و گازوئیل را یکی ازمهمترین عوامل شکل گیری آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: ما برای حل مشکل طرح مدون و روشن داریم اما اجازه نمی دهیم به شکل کاریکارتوری اجرا شود. در واقع این طرح باید دقیق و با یک پیوست اجتماعی و فرهنگی محکم انجام شود.

قالیباف در ادامه سخنان خود با تاکید بر سهم توسعه حمل ونقل عمومی در کاهش آلودگی هوا در تهران گفت: زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم سالانه ۲.۵ کیلومتر خط مترو در تهران کشیده می شد، اما امروز این آمار به ۳۰ کیلومتر در سال رسیده است، ضمن اینکه برای امسال و سال آینده این میزان به بالای ۶۰ کیلومتر افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: من ۳۳ ایستگاه مترو در ابتدای کار تحویل گرفته ام که امروز تعداد ایستگاه ها به بیش از ۱۰۰ ایستگاه رسیده است و تا پایان سال ۹۶ هم به بیش از ۱۶۰ ایستگاه افزایش می دهیم. این در شرایطی است که دولت در این زمینه با ما همراهی نمی کند و از سهم ۵۰ درصدی اش هم کمتر از ۵۰ درصد پرداخت می کند.

شهردار تهران با اشاره به مسئولیت دولت مبنی بر تولید و توزیع اتوبوس های دارای استاندارد یورو ۴ گفت: مطالعات ما نشان می دهد هر موتورسیلکت در هر کیلومتر ۱۵ گرم آلاینده تولید می کند. این در حالی است که یک خودروی یورو ۴ در هر کیلومتر تنها ۱.۱۸ گرم آلاینده تولید می کند.

وی ادامه داد: تحت این شرایط باید کاری انجام دهیم و تصمیم بگیریم، نه آنکه ۶ هزار و ۵۰۰ خودروی پیکان کاربراتوری به عنوان تاکسی را در تهران داشته باشیم. این خودروها که وزن آنها هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است در سال بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم آلاینده ۲.۵ میکرونی وارد شهر می کنند. آیا نمی توانیم برای این خودروها و یا نیسان های آبی فکری کنیم؟

قالیباف با اشاره به مصوبه دولت در سال ۱۳۹۰ مبنی بر دستورالعمل های ورود خودرو به کلانشهرها تصریح کرد: متاسفانه این مصوبه هیچگاه اجرا نشد. دولت یازدهم هم در اردیبهشت سال ۹۳ یک سری مصوبه برای خودروها تعیین کرد. ما به عنوان مدیریت شهری تابع مصوبه دولت بودیم و در برج ۶ در شورای عالی ترافیک تصمیم گرفتیم تا طرح ال ای زد را در مرکز شهر اجرا کنیم.

در بحث موارد آلاینده هوا، مشکل کیفیت صنعت، ساخت و ساز و کیفیت سوخت هم وجود دارد

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه خودروها عمدتا در مرکز شهر تردد می کنند، خاطرنشان کرد: براساس همین نگاه طرح ال ای زد آماده شد و قرار بود تنها در مرکز شهر اجرا شود که آقایان گفتند که شما اختیار ندارید که تصمیم گیری کنید و طرح که قرار بود آبانماه اجرا شود، در نهایت اجرا نشد. درست است که اجرای این تصمیمات نیاز به بودجه دارد اما قبل از آن نیاز به مدیریت و استفاده درست از ظرفیت ها دارد. ما علاوه بر این مشکلات، مشکل کیفیت صنعت، ساخت و ساز و کیفیت سوخت را هم داریم.

وی با تاکید بر تلاش مجدانه وزارت نفت در خصوص توزیع سوخت استاندارد گفت: روزانه ۱۸۰هزارلیتر سوخت در تهران مصرف می شود که ۵۰ هزار لیتر آن در پمپ بنزین تبخیر می شود. وزارت نفت همچنین در حوزه گازوئیل نیز اقدامات مطلوبی را انجام داد به طوری که امروز در حوزه گازوئیل از ۷ هزار پی پی ام به زیر ۵۰ پی پی ام رسیده ایم، اما با وجود تمامی این اقدامات زمانی که این سوخت وارد موتور پیکان کاربراتوری یا اتوبوس های فرسوده می شود باز هم نتیجه ای جز الودگی هوا ندارد.

اتوبوس ها، بدون فیلتر دوده از کارخانه خارج می شوند

قالیباف با انتقاد از اینکه اتوبوس ها، بدون فیلتر دوده از کارخانه خارج می شوند، گفت: به جرات می گویم که ما حداقل ۵۰ درصد از شرایط امروز را می توانیم با توجه به راهکارهای علمی بهبود دهیم. واقعیت این است که هم مشکل را می دانیم و هم می توانیم اما نمی دانم چرا نمی خواهیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *