چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰
۱

دلیل ۸۰ درصد آلودگی هوا از نظر قالیباف

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 467190
شهردار تهران با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید آلایندگی از وسیله‌های متحرک در شهر است،گفت: برخلاف برخی تصور‌ها سوخت خانگی فقط ۲.۲ درصد آلایندگی را تولید می‌کند و باید عوامل دیگر در این جهت را مورد توجه قرار داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز سه‌شنبه در چهارمین همایش ملی مقابله با آلودگی هوا اظهار داشت: در طی ماه گذشته ۲۲ روز بسیار سخت در زمینه آلودگی هوا را داشتیم و ما با توجه به منابع و امکانات در اختیار توانستیم اطلاع‌رسانی شفاف و خوبی را از سوی شهرداری به مردم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه راهکار آلودگی هوا باید به طور کارشناسی حل شود، گفت: رفع معضل آلودگی هوا یک کار کارشناسی است نه آنکه در گفتگوهای سیاسی و بین مدیران حل و فصل شود، بلکه باید کارشناسان تصمیم بگیرند و مدیران نیز بدون ملاحظه آن را مورد اهتمام قرار دهند.

شهردار تهران تصریح کرد: در زمینه آلودگی هوا نیز دو نگاه وجود دارد یکی اینکه آلایندگی تولید شود و بعد از آن را حل کنیم و دیگر آنکه اصلا نگذاریم آلاینده‌ها تولید شوند و ما نیز نگاه دوم را مورد لحاظ داریم.

قالیباف ادامه داد: متاسفانه ۸۰ درصد آلایندگی از وسایل متحرک در شهر است و ۲۰ درصد مابقی سایر آلایندگی‌ها می‌باشد.

وی تصریح کرد: از ۸۰۰ هزار تن آلاینده‌ای که در سال تولید می‌شود را وسایل متحرک ۸۰ درصد به خود اختصاص می‌دهند و ۲۰ درصد دیگر را سایر عوامل شامل می‌شود که در این میان سوخت خانگی تنها ۲.۲درصد سهم تولید آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد.

شهردار تهران در تشریح آلودگی وسایل متحرک گفت: ۴۲ درصد از این ۸۰ درصد را تنها ۴۰۰ هزار خودرو به خود اختصاص می‌دهند و این تعداد وسیله نقلیه میزان قابل توجهی از آلودگی را تولید می‌کنند.یعنی کمتر از ۱۰ درصد ۴ میلیون وسیله نقلیه بخش قابل توجهی از آلاینده‌ها را در هوای شهر تولید می‌کنند.

قالیباف به انتقاد از ورود اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده در کلانشهرها و به‌ویژه تهران اشاره کرد و گفت: ضعف مدیریت در عدم اجرا به جایی رسیده که آن ماشین تولید آلایندگی می‌کرد به تهران آمده و سرویس ادارات مختلف می‌شود که این هم یکی از علت‌های آلودگی هوا است.

وی به صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه تولید موتور کاربراتوری در تهران متوقف می‌شود، اشاره کرد و گفت: وزارت صنایع و مسئولان محیط زیست تاکید می‌کنند که موتور کاربراتوری تولید نشود اما آیا در حال حاضر نمی‌توانیم تصمیم بگیریم کسی که موتور کاربراتوری دارد با موتور انژکتوری عبور و مرور کند؟

شهردار تهران افزود: چطور ما می‌توانیم ۱۰۰ هزار خودرو را ارائه دهیم اما نمی‌توانیم ۸ هزار پیکان فرسوده را مورد لحاظ قرار دهیم؟

قالیباف تصریح کرد: ما صورت مسئله را می‌دانیم و بهتر است مسئولان ذیربط و دستگاه‌ها در رابطه با رفع مشکل آلودگی هوا اهتمام ویژه‌ای داشته باشند چرا که آلودگی هوا تاثیر منفی بر سلامت شهروندان خواهد داشت.

وی به طرح شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: طرح مدون و روشنی را تهیه کرده‌ایم و این مهم آماده است. اما نمی‌توانیم ارائه دهیم که یک طرف آن مورد بهره قرار گیرد و طرف دیگر انجام نگیرد و یا به صورت کاریکاتوری اجرا شود؛ باید این طرح با دقت و با پیوند اجتماعی و فرهنگی مورد لحاظ قرار گیرد چرا که آلودگی هوا معضلی ملی است و سلامت همه مردم در این باره در خطر است.

شهردار تهران بر توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی همچون مترو و ناوگان اتوبوسرانی باید مدنظر قرار گیرد و به سرعت انجام گیرد.

قالیباف تصریح کرد: شهرداری تهران در گذشته در طول سال ۲.۵ کیلومتر مترو می‌ساخت که تبدیل به ۳۰ کیلومتر شد و این مهم برای امسال و سال آینده به بالای ۶۰ کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: به زودی از مترو تهران و حومه از مرز ۱۰۰ ایستگاه عبور خواهد کرد و جزو شهرهای مهم در این عرصه خواهد شد؛ تا پایان سال ۹۶ نیز مترو به ۱۶۰ ایستگاه ارتقا پیدا می‌کند و تمامی این تلاش‌ها در شرایطی است که همراهی در زمینه مترو انجام نمی‌گیرد و ما تنها ۵ درصد اعتبارات را ازسوی مسئولان دریافت کرده‌ایم و ۹۵ درصد را هزینه کرده‌ایم.

شهردار تهران افزود: در حوزه حمل ونقل عمومی تلاشهای لازم را داریم و باید اتوبوس‌هایی وارد شود که استاندارهای یورو را در اختیار داشته باشد و باعث توسعه حمل و نقل شهری و بهبود وضعیت آلودگی هوا شد.

قالیباف نیز موتورسیکلت‌های کاربراتوری را یکی از علت‌های آلایندگی اعلام کرد و گفت: هر موتورسیکلت در هر کیلومتر ۱۵ گرم آلاینده وارد شهر می‌کند و این در شرایطی است که یک دستگاه خودرو یورو ۴ در هر کیلوم ۱.۱۸ گرم آلاینده تولید می‌کند که باید در زمینه موتورسیکلت اهتمام ویژه‌ای از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی گفت: در حال حاضر ۶۵۰۰ پیکان تاکسی کاربراتوری وجود دارد که در طول سال آلایندگی بسیاری را تولید می‌کنند و باید مسئولان ذیربط به این موضوع توجه کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: وقتی که ۴۰۰ هزار تن از میزان ۸۰۰ هزار تن آلایندگی را ۴۰۰ هزار خودرو و موتورسیکلت تولید می‌کند می‌توانیم تصمیم مناسبی بگیریم پس چرا در این جهت تصمیمی گرفته نمی‌شود.

قالیباف با یادآوری اینکه دولت در سال ۹۲ مصوبه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا داشته است گفت: دولت مصوبه‌ای داشت که چه ماشین‌هایی نباید وارد شود و به این مهم درباره با مقابله با آلودگی هوا تاکید داشت اما چرا اجرا نمی‌شود.

وی به تقدیر از وزارت نفت پرداخت و گفت: وزارت نفت در حوزه سوخت تلاش مناسبی را انجام داد و توانست در حوزه بنزین و گازوئیل ارتقا را ایجاد کند، اما این ارتقا بدون افزایش کیفیت تولیدات خودروهای داخلی فایده‌ای ندارد و باید استانداردهای لازم در زمینه خودروسازی انجام بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


راستي
معاينه فني خودروهاي شهرداري رو كي صادر مي كنه ؟؟؟؟