کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه ترین فهرست معتبر بین‌المللی نشان داد

چند گونه ماهی در خلیج فارس وجود دارد؟

22 دی 1394 ساعت 12:20

فهرست نهایی گونه های ماهیان خلیج فارس و تنگه هرمز بازنگری و ثبت شد.


به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بر اساس مطالعات و پژوهش های انجام شده از سوی دکتر فریدون عوفی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و محقق بخش اکولوژی منابع آب با همکاری کارشناسان ایرانی و محققان و صاحب نظران بین المللی، فهرست تایید شده گونه های ماهیان خلیج فارس و تنگه هرمز ثبت شد.

این مطالعه طی سال‌های ۹۴-۱۳۹۰ با هدف بازنگری و اصلاح رده بندی ماهیان خلیج فارس ( و تنگه هرمز) و رفع ابهامات و حصول اطلاعات جدید در زمینه فهرست نهایی گونه های ماهیان خلیج فارس و همچنین بررسی روابط جغرافیای زیستی ماهیان دریایی جنوب ایران با سایر مناطق دریایی همجوار منطقه اقیانوسی هند – آرام (Indo-Pacific)به انجام رسید. بدین منظور علاوه بر بررسی مستندات آرشیوی و منابع فارسی (۹۴-۱۳۶۰) و غیر فارسی (۲۰۱۵- ۱۹۰۰ م.) موجود در زمینه ماهی شناسی خلیج فارس و خلیج عمان و بررسی نمونه های ثبت و نگهداری شده در موزه های داخل و خارج از کشور، همچنین نمونه برداری های میدانی و عملیات غواصی در زیستگاههای ساحلی و دریایی و بررسی نمونه های موجود در مراکز و بنادر ماهیگیری و تخلیه صید چهار استان جنوبی کشور و کشور های حوضه خلیج فارس و خلیج عمان انجام گرفت. فهرست نهایی ماهیان غضروفی و استخوانی بر اساس استاندارد جهانی رده بندی جانوری و موزه ای (MCZ - ICZN) مورد بازنگری و اصلاح و با همکاری دپارتمان ماهی شناسی موزه تاریخ طبیعی کانادا(CMN) مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس نتایج بدست آمده، فهرست نهایی ماهیان خلیج فارس (با احتساب تنگه هرمز و منطقه مرزی خلیج عمان) ۹۰۷ گونه در قالب ۱۵۷ خانواده می باشد که از این تعداد ۲۸ خانواده با ۹۳ گونه (۱۰ % کل گونه ها) مربوط به ماهیان غضروفی (۱۸ خانواده با ۵۹ گونه کوسه ماهیان و ۱۰ خانواده با ۳۴ گونه سفره ماهیان) و ۱۲۹ خانواده با ۸۱۴ گونه (۹۰ درصد کل گونه ها) مربوط به ماهیان استخوانی می باشد.

تعداد ۶۲ خانواده با تک جنس و تک گونه و ۲۵ خانواده با تعداد بیش از ۱۰ گونه در خلیج فارس و تنگه هرمز حضور دارند.

خانواده های گاو ماهیان Gobiidae (پنجاه و سه گونه)، ماهیان استخوانی، کوسه ماهیان درنده Carcharhinidae ( بیست و پنج گونه)، کوسه ماهیان و سفره ماهیان خار دار Dasyatidae ( دوازده گونه) از سفره ماهیان بیشترین خانواده ها را به لحاظ تعداد گونه به خود اختصاص داده ه اند.

همچنین ۱۳ خانواده

Chlorophthalmidae, Creediidae, Clinidae, Dalatiidae, Etmoptridae, Lophiidae, Kuhliidae, Pempheridae, Sebastidae, Stomiidae,Veliferidae,Zanclidae, Zeidae با حضور تنها یک گونه نماینده برای خلیج فارس و تنگه هرمزجدید معرفی شده است.

به گفته محققان تاکنون فهرست گونه های ماهیان خلیج فارس (و تنگه هرمز) با ارقام متفاوت و مغایرت های تاکسونومی مشابه و مترادف (synonym, homonym)، تایید نشده (invalid, reject) و یا اشتباه (mis…)از سوی محققان ایرانی و خارجی ارائه شده است که به نظر می رسد دلیل این موضوع عدم دسترسی به منابع و مستندات و عدم یکپارچگی در انجام مطالعات و تحقیقات گونه شناسی ماهیان و همچنین عدم به کار گیری روش شناسی منطبق با اساس استاندارد های بین المللی رده بندی جانوری بوده است ولی با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش ، می توان فهرست نهایی ماهیان خلیج فارس (و تنگه هرمز) را در حال حاضر۹۰۷ گونه در قالب ۱۵۷ خانواده اعلام کرد.

بدیهی است که به واسطه انجام مطالعات تکمیلی و تحقیقات مستمر آینده در این خصوص احتمال تغییرات رده بندی گونه ای ماهیان منطقه وجود خواهد داشت.

گفتنی است، نتایج این پژوهش در سه حوزه بازنگری، اصلاح رده بندی و فهرست نهایی گونه های ماهیان خلیج فارس (و تنگه هرمز)، طبقه بندی زیستگاهی بر اساس ویژگی های رفتار تغدیه ای ماهیان خلیج فارس (و تنگه هرمز) و هم پوشانی زیستگاهی و مشابهت جغرافیای جانوری ماهیان خلیج فارس (و تنگه هرمز) در حال تنظیم نهایی برای چاپ در نشریات داخلی و بین المللی می باشد.


کد مطلب: 467184

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/467184/چند-گونه-ماهی-خلیج-فارس-وجود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com