پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ورزش در سبد مطالبات مردم از نمایندگان

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 467122
حضور اهالی ورزش در عرصه سیاست موضوعی بوده که در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی را به وجود آورده است. حضور اهالی ورزش در سیاست به عنوان فرصت یا تهدید، سوالی است که مطرح می‌شود و پاسخ آن را باید در عملکرد این افراد جست‌وجو کرد.
  به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در قانون اساسی یک کشور که راهبردها و البته چارچوب وظایف دولت‌ها بر مردم را مشخص می‌کند، بر مسائل مختلف موردنیاز عموم جامعه تاکید شده که از جمله آنها می‌توان به ورزش و سلامتی اشاره کرد.
 
در اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:
 
"دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم همه امکانات خود را برای امور ذیل به کار برد. آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی ."
 
این امر نشان از آن دارد که در مهم‌ترین سند حقوقی جمهوری اسلامی ایران "تربیت بدنی" جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. حال با در نظر گرفتن جایگاه مجلس شواری اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذار در ایران، نقش نمایندگان مجلس پررنگ‌تر می‌شود.
 
نمایندگانی که می‌توانند با انجام درست و البته تمام و کمال وظایف خود که همان نظارت و قانون‌گذاری است، نقش مهمی در پیش‌برد اهداف جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
 
این روزها که تنور رقابت‌های انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی داغ است، یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده این است که نمایندگان در نهمین دوره مجلس تا چه میزان بر سلامتی و تندرستی مردم توجه داشته‌اند و چقدر در پیش‌برد اهداف عالی تربیت بدنی در ایران موثر بوده‌اند؟
 
مردان و زنانی که 1460 روز در کسوت نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و می‌توانستند نقش تاثیرگذار یا مخربی در ورزش ایران ایفا کنند.
 
سوال اینجاست که آیا نمایندگان مجلس توانسته‌اند در مدت زمان حضور خود وظایف خود یعنی نظارت و قانون‌گذاری را در عرصه ورزش به درستی انجام دهند؟
 
آیا نمایندگان مجلس با توجه به مشکلات بسیار در عرصه ورزش و قانون‌گریزی برخی در این عرصه توانسته‌اند به خوبی نقش نظارت خود را ایفا کنند؟ آیا نمایندگان مجلس توانسته‌اند با تصویب قوانین کارآمد در برابر فساد در ورزش سدی محکم بنا کنند تا گاه و بی‌گاه خبرهایی تاسف بار در این باره شنیده نشود؟
 
بخواهیم یا نخواهیم ورزش یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه است و این اهمیت در بخش‌های قهرمانی، همگانی و بانوان وجود دارد. اینکه نمایندگان مجلس در چهار سال گذشته تا چه میزان با تصویب قوانین مناسب در توسعه ورزش همگانی موثر بوده‌اند و تا چه حد در پیشرفت ورزش قهرمانی گام برداشته‌اند، قطعا مطالبه‌ای به حق است که رای‌دهندگان به آن توجه می‌کنند.
 
البته به دلیل مقوله تربیت بدنی در ایران فراکسیونی به نام ورزش نیز در مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد که تلاش آن پیش‌برد اهداف عالی ورزش در ایران است.
 
در حال حاضر مقداد نجف نژاد (رئیس)، محمدرضا تابش (نایب رئیس اول)، سیدمهدی هاشمی (نایب رئیس دوم)، محمدجواد نظری‌مهر (منشی اول)، یوناتان بت کلیا (منشی دوم)، سیدهادی حسینی (سخنگو)، غلامرضا اسداللهی (خزانه‌دار)، مهرداد بذرپاش(عضو هیات رییسه) و حسین گروسی (عضو هیات رئیسه) کمیسیون ورزش مجلس شواری اسلامی را تشکیل می‌دهند.
 
اینکه فراکسیون ورزش توانسته تا چه میزان در سالهای اخیر عمکرد موفقی داشته باشد، به اتفاقات ورزش ایران بازمی‌گردد. اینکه آیا توان این فراکسیون باید معطوف به مسائلی چون نتایج تیم ملی باشد؟ آیا فراکسیون ورزش نمی‌تواند با پیگیری مطالبات به حق مردم ایران سهم مهمی در پیشرفت ورزش در عرصه قهرمانی و همگانی داشته باشد؟
 
مصرف شدن انرژی و پتانسیل چنین فراکسیونی بر روی مسائلی که چندان اهمیتی در ورزش ایران ندارد، جای سوال های بسیاری را درمورد نحوه عملکرد این فراکسیون بوجود می‌آورد .
 
امید است در دوره آتی مجلس شاهد حضور نمایندگانی باشیم که به مطالبه‌های واقعی ورزش ایران در حوزه‌های مختلفی چون ورزش قهرمانی و همگانی و البته ورزش بانوان توجه داشته باشد. با توجه به حضور پرشمار اهالی ورزش در روزهای ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی می‌شود انتظار آن را داشت که اسفندماه امسال علاوه بر مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی شاهد حضور پررنگ ورزش در مطالبات مردم باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *