پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
وحید جلیلی:

خاطرات قیام گوهرشاد تدوین می‌شود

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۲
کد مطلب: 467117
معاون فرهنگی شهردار مشهد مقدس گفت: در حال حاضر، ۷۵۰ خاطره پیرامون گوهرشاد در دست تدوین است.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی اظهار داشت: ظرفیت‌های هنری و هنرمندان بسیاری در مشهد وجود دارد که هر کدام باید سهم خودشان را در زیباسازی بهار ۹۵ در مشهد ادا کنند. برای این منظور نباید صرفا به برخی رشته‌های خاص هنری توجه شود.
 
وی با اشاره به اینکه استفاده از تمامی ظرفیت‌های هنری موجود در شهر سبب ارتقای زیباشناسی عمومی شهروندان می‌شود، بیان کرد: به همین دلیل از همه هنرمندان مشهدی و خلاق که دغدغه شهر وهویت آن را دارند، دعوت می‌شود چنانچه آورده‌ای برای این عرصه دارند، ارائه کنند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: رویکرد امسال در استقبال از بهار ۹۵ استفاده از تمامی ظرفیت‌های هنری اعم از سفال‌گری، سنگ‌تراشی، هنرهای انیمشین، کوزه‌گری و ... است.

جلیلی گریزی به ویژه‌نامه‌های دهه فجر این معاونت زد و گفت: برگزاری مردمی این جشن‌ها بیش از هر چیز مورد توجه و تاکید قرار دارد. به همین دلیل شورای اجتماعی محلات با استفاده از پتانسیل موجود در محلات فعالیت می‌کند.
 
وی ادامه داد: همچنین با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش امسال شاهد اتفاقات خوبی در مدارس به مناسبت دهه مبارک فجر خواهیم بود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع برگزاری همایش «سروهای فیروزه‌ای» اشاره کرد و توضیح داد: اگر در هر جای دنیا طی یک شب صدها و هزاران تن کشته و شهید شوند، ۸۰ سال بعد موزه‌، تندیس، مراسم بزرگداشت و ... از آن رویداد و واقعه شکل می‌گیرد.
 
جلیلی با بیان اینکه از واقعه خونین قیام گوهرشاد ۸۰ سال می‌گذرد، افزود: با این حال حتی یک کارت پستال هم از این واقعه دیده نمی‌شود، چه رسد به سریال یا فیلم و تندیس.
 
وی مظلومیت شهدای گوهرشاد را مظلومیتی تاریخی و عمیق خواند و اضافه کرد: آن مقطع نقطه عطفی بود که سبب شد شهروندان مشهدی خیلی زودتر از اعلام رسمی فرمان کشف حجاب در هفدهم دی‌ماه سال ۱۳۱۴ اعتراضات خود را مطرح کنند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: در واقع قیام گوهرشاد در مشهد، تیرماه همان سال رخ داد و رضاخان برای گرفتن زهرچشم، هزاران نفر را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.
 
جلیلی پیرامون اقدامات صورت گرفته برای زنده کردن قیام مسجد گوهرشاد، اظهار کرد: تاکنون ۷۵۰ مصاحبه تفصیلی و تصویری با کسانی‌که از آن دوران خاطره دارند یا خاطراتی را شنیده‌اند، تهیه شده و به زودی منتشر خواهد شد.
 
وی از رونمایی تصاویر فاخر نقاشان پیرامون همین موضوع خبر داد و گفت: این تصاویر در دهه فجر رونمایی خواهد شد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد یادآور شد: گرچه از فریمان تا طرقبه را برای جمع‌آوری خاطرات قیام گوهرشاد جستجو کردیم اما هنوز افراد دیگری هستند که پای صحبت‌های آنان ننشسته‌ایم و دعوت می‌شود از همه کسانی‌که خاطراتی از قیام دارند، در تکمیل این آرشیو یاریمان کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *