جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ابوالفضل سپهر خادم‌الشهدا شد

يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 466766
قرار است روز پنجشنبه مراسمی با عنوان «ترنم پرواز» ویژه پاسداشت مقام شهدای هنرمند(شعر و ادبیات) در حوزه هنری برگزار شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست رسانه‌ای «ترنم پرواز» ویژه بزرگداشت دو هزار شهید هنرمند با حضور علی‌رضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، محسن مؤمنی شریف رییس حوزه هنری و هادی مولوی‌دوست مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صبح امروز، ۲۰ دی‌ماه، در حوزه هنری برگزار شد.

مؤمنی شریف در این نشست با اشاره به چرایی برگزاری این همایش گفت: بنا شده است که قبل از برگزاری کنگره اصلی، هر بخش توسط یک نهاد برگزار شود که بخش شعر و ادبیات آن به همراه چند بخش هنری دیگر برعهده حوزه هنری گذاشته شده است.

وی ادامه داد: وجود دو هزار شهید هنرمند سرمایه بزرگی برای ادبیات و هنر کشور ماست. همانطور که با آغاز جنگ همه اقشار مردم برای حفاظت از کشور شتافتند و از کشور محافظت کردند، هنرمندان نیز از این قافله جا نماندند. برخی شهید شدند و آنهایی که ماندند، هنر خود را در راه انقلاب و شهدا صرف و از آرمان‌ها دفاع کردند.

رییس حوزه هنری با بیان اینکه ما در همه حوزه‌های هنری شهید داریم، افزود: شاعران ما جزء نخستین کسانی بودند که با هجوم دشمن به کشور، با اشعار خود رزمندگان را به سمت جبهه‌ها هدایت کردند و باعث دلگرمی آنها شدند. شاعرانی مانند حمید سبزواری در این راه مجاهدت‌های فراوان کردند. امروز بخشی از ادبیات ما، ادبیات شهادت تعریف می‌شود که در دل ادبیات دفاع مقدس جای می‌گیرد و از جمله ادبیات تأثیرگذار در کشور است.

مؤمنی شریف یادآور شد: بعد از اتمام جنگ نیز از شور و شوق شاعران و هنرمندان برای کار در این عرصه کاسته نشد و حتی جوانان ما نیز به سمت فعالیت در این حوزه کشیده شدند. در این برنامه قرار است در کنار تجلیل از شهدا، از خانواده‌های آنها نیز تجلیل شود؛ چرا که خانواده‌های شهدا جریان نیرومندی را در ادبیات کشور ایجاد کردند که باید قدر آن را دانست.

وی با بیان اینکه وجود دو هزار شهید هنرمند برای ادبیات کشور سرمایه بزرگی به شمار می‌آید، افزود: ما شهدایی داریم که در حوزه شعر و داستان فعالیت کردند و در زمان خود داستان و شعرهایی را نیز منتشر کرده بودند. شاید اگر الآن در میان ما بودند، کتاب‌هایی از آنها تاکنون منتشر شده بود.

قزوه، مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به تجلیل از خانواده شهدا و شهدای هنرمند در مراسم «ترنم پرواز» گفت: قرار است در این همایش از چند هنرمند شهید تجلیل شود که شهید حبیب غنی‌پور، از داستان‌نویسان کشور، در مراسم اختتامیه اصلی جزو هنرمندان شاخص تجلیل خواهد شد. همچنین قرار است در مراسمی که به منظور پاسداشت مقام شهدای شاعر و داستان‌نویس برگزار می‌شود، از شهید مجید حداد عادل، احمد زارعی، علیرضا شاهی، حسن جعفربیگ‌لو، یوسف ملک شامران و احمدرضا احدی تجلیل شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر تجلیل‌ها به خادم‌الشهدا، یعنی کسانی که سال‌ها عمر خود را صرف پژوهش در ادبیات شهادت کردند، اختصاص دارد. در این بخش از نصرالله مردانی، قاسم سروی‌ها، حبیب‌الله معلمی و ابوالفضل سپهر تجلیل خواهد شد. در این کنگره نام حمید سبزواری شاخص است، چرا که او بیشترین سروده‌هایش را به شهدا و انقلاب اختصاص داده و پدر شعر انقلاب است.

به گفته قزوه؛ همچنین قرار است از چند هنرمند که از خانواده‌های شهدا هستند نیز تجلیل شود که در این برنامه از مرتضی امیری اسفندقه، هادی خورشاهیان و حمیدرضا حامدی تجلیل خواهد شد.

پاسداشت شاعران و داستان‌نویس شهید روز پنجشنبه، ۲۴ دی‌ماه، ساعت ۱۷:۳۰ با حضور صادق آهنگران، سعید حدادیان و تعدادی از هنرمندان و خانواده‌های شهدا در حوزه هنری برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *