پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گاف عابدینی، بیمار؛ مشخص شد!

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب: 466578
امیر عابدینی در حالی می‌گوید فیفا با حضور وزیر ورزش به عنوان رئیس مجمع فدراسیون فوتبال مخالفت کرده که اصلاً چنین موضوعی در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال وجود ندارد!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، هر روز که می‌گذرد ایرادهای اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال خودش را بیشتر نشان می‌دهد آن هم در شرایطی که مجمع فدراسیون فوتبال چهارشنبه هفته جاری (23 دی 94) برگزار خواهد شد. پیش‌تر نوشتیم از اساسنامه اصلاح شده فدراسیون فوتبال که البته هنوز توسط مجمع تأیید نشده است؛نوشتیم از ایرادات و ابهامات زیاد این اساسنامه؛ نوشتیم از اینکه «هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بدون اطلاع مجمع دست به تغییرات زد»، نوشتیم از اینکه «اساسنامه بدون تاییدیه، اصلاح شد»، نوشتیم «از رعایت نشدن زمان تا مستنداتی که در حال تغییر است»، نوشتیم از اینکه «ارائه ویرایش هشتم اساسنامه به اعضای مجمع در این شرایط غیرقانونی است». در این بین اما برخی افراد، منتقدان را به ندانستن متهم کرده و برخی دیگر ادبیات دیگری را انتخاب کردند، از جمله امیر عابدینی که منتقدان این موضوع را «بیمار» خواند و گفت: «مگر می‌شود اصلاحات را مخفیانه و یواشکی انجام داد؟ آنها که همینطوری بدون دلیل متهم می‌کنند، بیمارند!»
 
در لابه‌لای صحبت‌های امیر عابدینی، منتقد دیروز و حامی امروز فدراسیون فوتبال اما نکته‌ای قابل توجه‌ وجود داشت. عضو مجمع فدراسیون فوتبال گفته است: «مهرماه سال گذشته بود که نمایندگان فدراسیون فوتبال با نمایندگان فیفا جلسه‌ای داشتند تا ایرادات اساسنامه اصلاح شود. ایرادهایی که فیفا گرفته بود، منطقی بود و ما با آنها چالش‌هایی را داشتیم. فیفا تاکید داشت که وزیر نباید در مجمع رئیس باشد و حق رای ندارد ولی ما توضیح دادیم که چنین چیزی ممکن نیست.»
 
با این حال یک بررسی کوچک نشان می‌دهد که حرفی که عابدینی زده از اساس اشتباه است. در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال که تأیید شده مجمع دی‌ماه 90 است، در خصوص مجمع فدراسیون توضیحاتی داده شده است. در بند 21 و 22 این اساسنامه توضیحات لازم در خصوص مجمع و رئیس آن آورده شده است. در بند 4 ماده 21 اساسنامه فعلی آمده است: «رئیس مجمع مسئولیت اداره جلسات را بر اساس موارد دستور جلسه بر عهده دارد.» در ادامه و در بند 5 همین ماده توضیح داده شده: «رئیس و اعضای افتخاری مجمع بدون داشتن حق رأی می‌توانند در مذاکرات مشارکت داشته باشند».
 
در ادامه همین اساسنامه و در ماده 22 اساسنامه (اعضای مجمع و آرا) و بند 7 آمده است: «رئیس مجمع بدون حق رأی در جلسات شرکت و مجمع را اداره می‌نماید».
 
پس به این ترتیب اساسنامه فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه ریاست مجمع به عهده چه کسی است، توضیحی نداده و مشخص نیست طبق گفته عابدینی، فیفا روی چه چیزی تأکید داشته است. فیفا چگونه به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایرادهایی گرفته و تأکید داشته که وزیر ورزش نباید در مجمع رئیس باشد، در حالی که اصلاً و اساساً چنین بندی در اساسنامه وجود ندارد. آیا این موضوع مصداق این نیست که می‌خواهند حرف خودشان را از جانب فیفا مطرح می‌کنند تا به آن وجاهت بدهند؟
 
در ادامه بازهم نکته جالب توجهی در اصلاح اساسنامه وجود دارد. ویرایش هفتم توسط هوشنگ نصیرزاده تنظیم شده؛ همان ویرایشی که زیر جملات و کلمات اصلاحیه آن خط کشیده شده اما زیر بسیاری از نکته‌های مهم خط کشیده نشده تا مبادا کسی از آنها بویی ببرد. البته رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در توضیح این مسئله و در خصوص اینکه چرا در حذف واژه حقوقی از «کمیته حقوقی و تدوین مقررات» زیر توضیحات این کمیته خط کشیده نشده، اعلام کرد که چون «کمیته تدوین مقررات» داخل کادر گذاشته شده، خط زیر آن به صورت خودکار حذف شده است، اما نکته جالب اینجاست که در اصلاحیه‌های بسیار مهمی که البته داخل کادر هم نیست، خطی کشیده نشده است. نمونه آن در حذف هوشمندانه وزیر ورزش و جوانان از ریاست مجمع است.
 
در ماده 20 اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال با وجود خط کشیده شدن زیر برخی اصلاحیه‌ها و اضافات، اما زیر بند 4 این ماده (همان بند 4 ماده 21 اساسنامه فعلی) که به تازگی اصلاح شده، خطی کشیده نشده و این بند هم بسیار پراهمیت است:«رئیس فدراسیون به عنوان رئیس مجمع و بدون حق رأی، مسئولیت اداره جلسات را بر اساس موارد مندرج در دستور جلسه بر عهده دارد».
 
به این شکل به سادگی ریاست مجمع به رئیس فدراسیون داده شده است. حامیان می‌گویند این ایرادی بوده که فیفا از اساسنامه گرفته و خواسته وزیر ورزش رئیس مجمع نباشد و رئیس فدراسیون ریاست مجمع را به عهده بگیرد، در حالی که اصلاً در اساسنامه فعلی نامی از وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس مجمع وجود ندارد.
 
در ادامه این اصلاحیه‌ها در اساسنامه و سپردن ریاست مجمع به رئیس فدراسیون فوتبال، یک بار دیگر این اتفاق رخ داده است. در ماده 22 اساسنامه پیشنهادی و در بند 10 یک بار دیگر اعلام شده که ریاست مجمع بر عهده رئیس فدراسیون فوتبال است. در حالی که این مسئله در اساسنامه فعلی وجود ندارد و حالا با اضافه شدن یا اصلاح شدن این بند، بازهم زیر این جمله خطی کشیده نشده است. بند 10 ماده 22 اساسنامه پیشنهادی: «رئیس فدراسیون به عنوان رئیس مجمع بدون حق رأی در جلسات شرکت و مجمع را اداره می‌نماید».
 
 
 
حال اینکه چرا ویرایش کنندگان اساسنامه زیر نکات به این مهمی خط نکشیده‌اند، ابهامی بزرگ است که نیاز به پاسخ روشن آنها دارد. شاید این بار نتوانند بهانه بیاورند که چون توضیحات داخل کادر بوده به صورت خودکار خط زیر آن حذف شده است، چون این اصلاحیه‌ها داخل کادر نبوده و کادر قرمز دور آن توسط خبرگزاری تسنیم کشیده شده تا به صورت دقیق‌تر مورد توجه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *