جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حضور مهاجرین در جشنواره «عمار»

چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 465990
شواهد گزاره « یکی شدن ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها» به افسانه‌ها می‌ماند.آن هم برای رسانه‌های رسمی ایرانی که از مهاجرین افغانستانی در ایران، چیزی جز تصویری منحرف شده دریافت و منعکس نکردند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اما واقعیت، معمولا چیزی فراتر از آن چیزی است که رسانه‌ها می‌گویند. به موازات برخاستن شعله‌های آتش خشم و عدالت‌خواهی مردم ایران در سال ۵۷، تاریخ پردامنه این یکی شدن آغاز شد. حضور در راهپیمایی‌ها و مبارزات علیه رژیم پهلوی،‌ منتهی به حضوری همه‌جانبه در ۸ سال دفاع مقدس و دفاع از مرزهای آرمانی اسلام شد و سرانجام با به یادگار گذاشتن بیش از ۲۰۰۰ شهید افغانستانی در خاک ایران، حماسه‌ای بزرگ آفریدند.

اما شواهد این «یکی شدن»، فقط محدود به این رویدادهای بزرگ و تاریخ نیست و از شرکت مهاجرین افغانستانی در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حوادث و بلایای طبیعی در ایران مثل زلزله بم تا به خیابان ریختن و خوشحالی و سرور بابت صعود ایران به جام جهانی فوتبال را در برمی‌گیرد.

این روزها دو اتفاق جالب‌توجه دیگر، دوباره دو شاهد بر این گزاره تاریخی است.

اول:

با اعلام بی‌مقدمه خبر اعدام «شیخ نمر»، به یکباره فضایی اعتراضی در جهان اسلام اوج گرفت.کانون این اعتراضات مثل همیشه در ایران بود و دو شهر مشهد و تهران. اما تجمع‌های اعتراضی ایرانی‌ها در مشهد به عمل ضدانسانی عربستان با حاشیه جالبی همراه بود. مهاجرین افغانستانی با پرچم افغانستان در کنار ایرانی‌ها علیه ظلم برخاسته بودنند. این‌ها تصاویری از این اتفاق است.

دوم:

جشنواره فیلم عمار، جشنواره سینمای انقلابی ایران است. ۶ سال قبل در سالگرد ۹ دی در اعتراض به دیده نشدن اکثریت مردم در سینما، جشنواره‌ای شکل گرفت و با اکران‌های مردمی و سیستم مردمی تولید و پخش فیلم، انقلابی در عرصه حضور نیروهای مردمی به سینمای کسل‌کننده ایرانی به وجود آورد.

حالا بعد از گذشت چند سال برای اولین بار، دایره اکران‌های مردمی فیلم عمار به مهاجرین افغانستانی ساکن ایران هم رسیده است. عماری‌ها پیش از این با تولید چندین فیلم درباره مهاجرین افغانستانی، مسیر متفاوت نگاه به مهاجرین را انتخاب کرده بود و حالا با این اتفاق نشان می‌دهد که تنها راه اصلاح نگاه رسانه‌ای به مهاجرین، مردمی شدن است .

این اطلاعات نمایش فیلم‌های عمار برای مهاجرین است.

مرکز تخصصی رسانه ای سراج افغانستان با همکاری دبیرخانه اکران های مردمی جشنواره عمار در مشهد، اولین اکران های جشنواره عمار ویژه مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد را برگزار می کند.
سلطانی هروی مدیر مرکز تخصصی رسانه ای سراج افغانستان گفت: این مرکز با هدف تعامل فرهنگی بیشتر بین دو ملت مسلمان ایران و افغانستان و همچنین بستر سازی حضور هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای مهاجر در جشنواره ها، آثار منتخب جشنواره عمار بویژه آثار مرتبط با حوزه افغانستان و جهان اسلام را، برای اقشار مختلف مهاجرین محترم افغانستانی اکران می نماید.

شروع این برنامه همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه اولین سوگواره اربعین و عاشورای افغانستانی ها و در حاشیه نمایشگاه آثار منتخب سوگواره در مشهد مقدس، در ماه جاری انجام می شود و برای مدتی ادامه دارد. همچنین در کنار نمایش آثار منتخب، جلسات نقد و تحلیل رسانه ای نیز برگزار می شود.

یادآور می شود که مرکز تخصصی رسانه ای سراج افغانستان، برگزار کننده اولین سوگواره و مسابقه فرهنگی،هنری و رسانه ای با موضوع راهپیمایی عظیم اربعین و فرهنگ عاشورا ویژه هموطنان مقیم و مهاجر افغانستانی، می باشد که هم اکنون در حال اجراست.
قابل ذکر است که بزودی دوره های آموزشی رسانه ای ویژه هموطنان افغانستانی توسط مرکز سراج برگزار می شود که در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.
مراکز فرهنگی، اجتماعی، دینی و آموزشی مهاجرین محترم افغانستانی می توانند جهت برنامه ریزی و اجرای اکران فیلم ها و جلسات نقد و تحلیل رسانه ای در مرکز مربوطه شان، درخواست خود را به مرکز سراج اعلان نمایند. این برنامه کاملا رایگان انجام می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.
۰۵۱۳۲۵۷۸۹۷۲ - ۰۰۹۸۹۳۳۸۹۶۶۰۵۲ - ۰۰۹۸۹۱۵۶۲۵۰۶۸۸ - ۰۰۹۸۹۳۰۳۸۵۶۱۷۳
www.serajmedia.org.af
info@serajmedia.org.af
www.telegram.me/serajmediaaf
www.serajmedia.org.af
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *