جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ماهی‌گیری کانادا از آب‎‌گل‌آلود تخاصم عربستان

چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 465914
یک مقام کانادایی می‌گوید با وجود اعدام شیخ نمر و ۴۶ نفر دیگر در عربستان، اتاوا قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری صادرات سلاح به عربستان را اجرا می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وضعیت بد حقوق بشر در عربستان، از جمله اعدام دسته‌جمعی ۴۷ نفر در ابتدای سال ۲۰۱۶،‌ مانع اجرای قرارداد فروش تسلیحات از سوی کانادا به عربستان نخواهد شد.

به گفته یک مقام ارشد کانادایی، اتاوا «هیچ تصمیمی» برای فسخ قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به ریاض ندارد.

پایگاه کانادایی گلوبال ریسرچ نوشته است که این قرارداد بزرگترین صادرات تسلیحات در تاریخ کانادا خواهد بود.

«استفان دیون» وزیر خارجه جدید کانادا این هفته بعد از اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی، این اقدام را محکوم کرده و ریاض را به رعایت حقوق بشر و شأن انسانی فراخواند.

با این حال، مدیر ارتباطات وزیر امور خارجه کانادا به روزنامه «میل اند گلوب» گفته است که قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری، اجرا خواهد شد. وی گفته است: «یک شرکت خصوصی بر اساس قراردادی که با عربستان سعودی امضا شده، در حال تحویل اقلام است. دولت کانادا هیچ تصمیمی برای لغو قرارداد ندارد.»

این در حالی است که بر اساس قوانین فدرال، دولت کانادا باید پیش از انتقال محموله‌های تسلیحاتی به کشوری دیگر، بررسی کند که آیا تحویل سلاح به کشوری که سابقه بدی در زمینه حقوق بشر دارد، به مردم آن کشور آسیب می‌زند یا نه.

«سزار جارامیلو» مدیر اجرایی گروه ضد جنگ پروژه پلافشریز می‌گوید: «محکومیت صادر شده از سوی کانادا علیه تازه‌ترین مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم سعودی، با توجه به اینکه قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری ارسال سلاح به دقیقا همین رژیم از سوی دولت تائید خواهد شد، پوچ و توخالی به نظر می‌رسد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *