جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
سیاست‌بازی اعراب و ابهام بزرگ در رای ایران

تصمیم مهم ایران در انتخابات فیفا

سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 465773
اکنون باید دید بعد از صف‌کشی بعضی کشورهای عربی علیه ایران و اظهارنظرهای غیر ورزشی مسوولان فدراسیون‌ کشورهای عربستان و امارات، فدراسیون فوتبال ایران در انتخابات فیفا از نامزد بحرینی حمایت می‌کند؟
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی کفاشیان مطابق با شعار فیفا اصرار دارد که "سیاست از ورزش" جداست و حمایت از مرد بحرینی در انتخابات فیفا دخلی به اتفاقات رخ داده در این کشور ندارد اما همتایان او در امارات و عربستان مطلقا با او موافق نیستند و با اظهارنظرهایشان در این چند روز اخیر دوباره ثابت‌ کرده‌اند که نظری متفاوت دارند.
 
کمتر از دو ماه دیگر انتخابات فدراسیون بین‌المللی فوتبال برگزار می‌شود. در این میان کنفدراسیون‌های مختلف تصمیم‌شان را برای حمایت از نامزدهای کسب عنوان ریاست گرفته‌اند. حدود سه هفته قبل سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از جلسه هیات رییسه اعلام کرد که اعضا برای حمایت از شیخ سلمان بحرینی به جمع‌بندی رسیده‌اند تا شانس رییس فعلی کنفدراسیون فوتبال آسیا در رقابت با دیگر نامزدها و به ویژه در رقابت با اینفانتینو سوییسی و شاهزاده "علی" اردنی افزایش یابد.
 
شانس شیخ سلمان در رقابت انتخاباتی فیفا وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم شیخ احمد کویتی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های ورزش دنیا هم پشت همزبان بحرینی‌اش در آمده تا ورزش آسیا مهمترین کرسی ورزش دنیا را به تسخیر خود در آورد. این موضوع را اگر کنار قرابت فرهنگی و زبانی کشورهای عربی در آسیا با کشورهای عربی آفریقا بگذاریم و اتحاد اعراب در موضوعی حیاتی را به عنوان یک اصل قبول داشته باشیم، شانس شیخ سلمان برای کسب یک پیروزی بزرگ بیشتر و بیشتر هم می‌شود.
 
آنچه در این میان شاید به بزرگترین مشکل شیخ سلمان تبدیل شود، اعتراض کمیته‌های بین‌المللی حقوق بشری است که به نقش شیخ سلمان در سرکوب و کشتار معترضان بحرینی و عضویت او در خاندان سلطنتی این کشور تاکید دارند. در این میان رای فدراسیون فوتبال ایران هم اهمیت فراوانی پیدا کرده است چرا که نقش ایران در همراه کردن چند کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد.
 
هر چه قدر فدراسیون فوتبال ایران با تاکید به شعار فیفا بر جدایی "سیاست از ورزش" اشاره دارد اما از آن طرف همتایان علی کفاشیان در کشورهای عربی در این چند روز با حرف‌ها و رفتارهایشان دوباره ثابت کرده‌اند که برای استقلال فوتبال اهمیتی قائل نیستند و تابع حکومت‌های خود در تصمیم‌گیری و اظهارنظرهایشان هستند چه اینکه مسوولان باشگاه‌های عربستانی جلوتر از خیلی از سیاستمداران سعودی به حضور تعدادی ایرانی در سفارت کشورشان در تهران واکنش نشان دادند و به بهانه "نبود امنیت" خواستار برگزاری بازی‌هایشان با تیم‌های ایرانی در خارج از تهران شدند و امروز هم یوسف السرکال اماراتی که در سال‌های گذشته از طرف ایران "یک دوست" معرفی می‌شد از تصمیم فدراسیون فوتبال عربستان حمایت کرد.
 
اکنون باید دید بعد از صف‌کشی بعضی کشورهای عربی علیه ایران و اظهارنظرهای غیر ورزشی مسوولان فدراسیون‌ کشورهای عربستان و امارات، فدراسیون فوتبال ایران در انتخابات فیفا از نامزد بحرینی حمایت می‌کند یا در اعتراض به تصمیم سیاسی بعضی از کشورهای عربی از جمله بحرین در تعطیلی سفارت‌خانه‌های خود در تهران، فدراسیون فوتبال ایران هم رایش را تغییر می‌دهد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *