جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

هویت جانشین «جان جهادی» کشف شد

سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 465747
سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا هویت مرد نقابداری را کشف کرده‌اند که در جدید‌ترین ویدیوی تبلیغاتی داعش به زبان انگلیسی و لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند. این ویدئو، که صحت محتویات آن را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد، ظاهرا صحنه اعدام پنج نفر را به اتهام جاسوسی نشان می‌دهد.
به گزارش جهان، ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی خبر داد، شواهد نشان می‌دهد این فرد به احتمال زیاد «سیدارتا دهر» شهروند بریتانیایی است که به «ابورمیصا» نیز شهرت دارد.

این منبع افزوده است که «بسیاری از افرادی که این ویدئو را دیده و بررسی کرده‌اند این نظر را دارند» اما این اطلاعات هنوز رسما تایید و منتشر نشده است.

پیش‌تر، خواهر سیدارتا دهر به بی‌بی‌سی گفته بود که صدایی که در نوار ویدیوئی به گوش می‌رسد به صدای برادرش شباهت دارد هر چند نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد و درباره آن اطمینان داشته باشد. یکی از اعضای سابق گروه افراط‌گرای المهاجرون نیز گفته است که در مورد تعلق این صدا به سیدارتا دهر «تردید ندارد.»

سیدارتا دهر که سی و چند سال سن دارد، به شغل تجارت اشتغال داشت، ازدواج کرده و دارای چهار فرزند است و تا قبل از ترک بریتانیا، ساکن محله «والتمستو» در شرق لندن بود.

خلاف محمد اموازی که به «جان جهادی» شهرت یافت، سیدارتا دهر برای سازمان‌های امنیتی بریتانیا فردی ناشناخته نبود. وی در سال ٢٠١۴ به ظن تبلیغ برای گروه‌های تروریستی بازداشت اما در برابر سپردن وثیقه، به طور موقت آزاد شد.

به عنوان شروط موافقت با آزادی در برابر وثیقه، پلیس خروج وی از بریتانیا را ممنوع کرده و دستور داده بود گذرنامه‌اش را تحویل دهد اما این فرد توانست همراه همسر و فرزندانش در ایستگاه ویکتوریا در لندن سوار اتوبوس عازم پاریس شده و از کشور خارج شود.

چند هفته بعد، ابورمیصا متنی را همراه با تصویر خود همراه با اسلحه‌ای در یک دست و چهارمین فرزندش که به تازگی متولد شده در دست دیگر، در توئیتر منتشر کرد و گفت که وارد سوریه شده و به گروه داعش پیوسته است. وی در این متن نوشت: «نظام امنیتی بریتانیا چه وضعیتی دارد که به من اجازه می‌دهد تا مثل نسیم آزاد از سراسر اروپا عبور کنم.»

در ویدیوی تبلیغاتی اخیر داعش، پنج نفر به اتهام جاسوسی برای بریتانیا با شلیک گلوله به ناحیه سر به قتل می‌رسند. در ویدیوهای قبلی داعش که محمد اموازی در آن‌ها حضور داشت، معمولا افراد از طریق بریدن سر و‌گاه توسط خود اموازی به قتل می‌رسیدند. در ماه نوامبر، اعلام شد که محمد اموازی در حمله هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به مواضعداعش در سوریه کشته شده است.

در ویدیو اخیر، فردی که نقاب به صورت زده و اسلحه‌ای در دست دارد، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس را به قتل تهدید می‌کند و هشدار می‌دهد که به زودی این کشور به تصرف مسلمانان درخواهد آمد. وی تصمیم دولت بریتانیا به مشارکت در عملیات هوایی علیه داعش در سوریه را به استهزا گرفته و می‌گوید: «عجیب است که رهبر یک جزیره کوچک ما را با یک مشت هواپیما تهدید می‌کند. فکر می‌کردیم که تو از ارباب بدبختت در واشنگتن و جنگ شکست خورده‌اش علیه دولت اسلامی درس عبرت گرفته باشی.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *