سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

تحلیل روزنامه‌آلمانی از بازی‌خطرناک عربستان

سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 465681
یک روزنامه آلمانی اعدام شیخ نمر و توقف آتش بس در یمن را بازی خطرناکی از طرف آل سعود دانست و خواستار واکنش غرب به این گونه سیاست‌های تنش زای عربستان شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه "تاگس سایتونگ" در مطلبی با اشاره به اعدام شیخ نمر و پایان آتش بس در یمن از طرف عربستان سعودی نوشت: عربستان سعودی بازی خطرناکی را در پیش گرفته است. غرب باید به این مسئله واکنش نشان دهد.

لزوم تغییر سیاست غرب در برابر دیکتاتوری وهابی آل سعود

در ادامه این مطلب آمده است: اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعی تنش های بین دو قدرت منطقه ای عربستان سعودی و ایران را وارد مرحله جدیدی می کند. این مسئله باید در برلین و دیگر پایتخت های کشورهای غربی بالاخره به یک سیاست تغییر در برابر دیکتاتوری خانواده سلطنتی وهابی در عربستان سعودی منجر شود که متحد اصلی آن ها درمنطقه خلیج فارس و مهم ترین حامی همه حملات تروریستی اسلام گرای افراطی از پایان جنگ سرد است.

نویسنده در ادامه نوشت: خاتمه آتش بس در یمن از طرف عربستان سعودی در روز شنبه احتمالا واکنشی به انتقاد شدید ایران از اعدام شیخ نمر در عربستان سعودی بود. علاوه بر این در چنین شرایطی در حال حاضر اجماع به سختی به دست آمده برای مذاکرات برنامه ریزی شده بین دولت سوریه و مخالفان در معرض تهدید شکست قرار گرفته است. به این ترتیب این فرصت از دست می رود که جنگ سوریه در زمان قابل پیش بینی خاتمه یافته و همچنین مهم ترین زمین مستعد برای پروش داعش خشکانده شود.

در میان مدت اختلافات بین ریاض و تهران البته می تواند به یک جنگ چهارم خلیج فارس منجر شود. این خطر بخصوص به خاطر تنش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در عربستان بیشتر از قبل است.

لزوم توقف هر گونه ارسال تسلیحات به عربستان

در ادامه این مطلب آمده است: در چنین شرایطی باید کشورهای آلمان، آمریکا و دیگر متحدان ریاض هر گونه ارسال تسلیحات برای این کشور را متوقف کنند و همچنین از همه اشکال دیگر حمایت های سیاسی، اقتصادی و نظامی که در ریاض می تواند به عنوان تشویق، کمک و یا تضمینی برای جنگ با ایران فهمیده شود خودداری کنند.

این کشورها باید از طریق فشارهای هدفمند و در صورت لزوم تحریم شرایطی را فراهم آورند که دیکتاتوری آل سعود بالاخره به هرگونه حمایت از منابع خصوصی وهابیت برای داعش، النصره و دیگر گروه های تروریستی در سوریه، عراق و جاهای دیگر پایان دهد.

اعدام شیخ نمر اقدام تنش زای آگاهانه یا یک حماقت سیاسی از طرف آل سعود

این روزنامه آلمانی در مقاله دیگری به بررسی عواقب اعدام شیخ نمر پرداخته و آن را عامل ایجاد نفرت بیشتر ارزیابی کرده و نوشت: این مسئله که اعدام این روحانی برجسته شیعی یک زمین لرزه سیاسی ایجاد می کند قابل پیش بینی بود.

بنابراین این اقدام آل سعود یا یک اقدام آگاهانه برای ریختن نفت در آتش مناسبات شیعه و سنی بود یا یک حماقت سیاسی برای نابودی مخالفان بدون توجه به عواقب آن بود. شاید سعودی ها به سادگی همچنین به این مسئله امیدوار بودند که بتوانند اعدام شیخ نمر را در یک بسته جمعی با ۴۶ اعدام دیگر صبح روز شنبه مخفی کنند.

سالی سخت در پیش روی حاکمان سعودی

نویسنده در ادامه با اشاره به اعتراضات زیادی که در کشورهای منطقه از جمله ایران و بحرین و یمن علیه اعدام شیخ نمر رخ داد نوشت: در کنار جنگ یمن که سعودی ها ماه هاست خود را درگیر آن کرده اند حالا در کشور خودشان جبهه دومی شکل می گیرد. این چالش همراه با شرایط اقتصادی متشنج عربستان با توجه به کاهش قیمت نفت به این مفهوم است که حاکمان سعودی سالی سخت را در پیش رو دارند.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: شیخ نمر به عنوان شخصیت رهبری و سمبلی برای مبارزه اقلیت شیعه عربستان سعودی در دولت وهابی عربستان مطرح بود نه به عنوان یک شهروند درجه دو که مورد تبعیض آل سعود قرار می گیرد.

به نوشته این روزنامه آلمانی شیخ نمر زمانی که در دوران بهار عربی در راس یک جنبش شهروندی شیعی در شرق عربستان قرار گرفت شهرت یافت.

اعتبار شیخ نمر خنجری در چشم آل سعود بود

اعتبار شیخ نمر مدتها خنجری در چشم حاکمان آل سعود بود. در جولای ۲۰۱۲ شیخ نمر دستگیر شد و به نافرمانی در برابر سلطنت آل سعود و تحریک تظاهرات و شورش علیه سلطنت محکوم شد. وی در زندان تحت شکنجه قرار می گرفت. مدتی نیز دست به اعتصاب غذا زد و در اکتبر ۲۰۱۴ محکوم به اعدام شد.

بسیاری سازمان های حقوق بشر بین المللی از جمله سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر به این حکم اعتراض و انتقاد شدیدی وارد کردند و آن را غیر منصفانه دانستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *