پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
ایزدی در نشست کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته ای:

ضرورت توجه جدی تر دولت به نامه رهبری

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب: 465607
عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای گفت: وقتی دوستان مذاکره کننده ، برجام را اجرا کنند ناخودآگاه توجیه خواهند کرد. ضعف در اجرای برجام حس می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فواد ایزدی عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای عصر امروز در نشست آغاز فعالیت های این کمیته که عصر امروز در خبرگزاری مهر برگزار شد با اشاره به اینکه به نظر می رسد نگاه دولت آمریکا به بحث هسته ای به عنوان یک ابزار برای فشار بر ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است، اظهار داشت: از این اقدامات می توان به مباحثی که به عنوان نفوذ مطرح می شود اشاره کرد.
 
وی افزود: به نظر می رسد در کوتاه مدت، دولت آمریکا علاقه مند به اجرای برجام بر اساس قرائتی که خودش ارائه می کند، دارد. همچنین در میان مدت، دولت آمریکا لیستی از اهرم های قدرت جمهوری اسلامی ایران طراحی کرده و می خواهد به آن برسد که یکی از آنها بحث هسته ای است.
 
عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با بیان اینکه دولت آمریکا تصور می کند با برجام توانسته است اهرم هسته ای را از ایران بگیرد گفت: آنها علاقه مند هستند در حوزه منطقه ای و نظامی نیز همین اتفاق بیفتد و برجامی در خصوص سوریه بوجود بیاید. در حوزه توانمندی دفاعی و موشک های بالستیک نیز در همین راستا حرکت و برنامه ریزی می کند.
 
ایزدی افزود: همچنین وضعیت داخلی و سیاسی کشور نیز مورد نظر آمریکایی ها است که این مسئله باید قابل توجه باشد.
 
وی ادامه داد: دولت آمریکا در دراز مدت بدنبال استحاله و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با اشاره به نامه مقام معظم رهبری پس از برجام به رئیس جمهور تصریح کرد:  نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور، شروط جمهوری اسلامی برای پذیرش برجام است و در مواردی این نامه نقض شده که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
ایزدی خاطرنشان کرد: بر اساس بند ۱ نامه مقام معظم رهبری قرار بود اوباما نامه ای نوشته و امضا کند که اگر ایران، برجام را اجرا کرد تحریم ها لغو شود؛ اما نامه ای که اوباما نوشت خنثی و معمولی بود.
 
وی با بیان اینکه در بند ۲ نامه رهبری تصریح می کند که هرگونه تحریم در هر سطحی پس از برجام باید متوقف شود، ادامه داد: تغییر قانون ویزا نقض بند ۲۹ برجام است. حال باید سئوال کرد که آیا اجرای برجام متوقف شد؟ خیر؛ نه تنها متوقف نشد بلکه اجرای برجام سرعت پیدا کرد و ما اورانیوم خود را منتقل کردیم.
 
عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با اشاره به بند ۳ نامه مقام معظم رهبری گفت: در بند ۳ نامه ایشان بحث بسته شدن پرونده پی ام دی مطرح است. در بند ۴ قطعنامه شورای حکام نه تنها پروند پی ام دی بسته نشده بلکه نگاه داشته شده است ودبیرکل آژانس حق دارد هر گاه دغدغه داشته باشد پرونده را باز گرداند.
 
ایزدی افزود: در بند ۴ نامه مقام معظم رهبری به کارخانه اراک اشاره شده و به صراحت آماده است که هویت آب سنگین اراک باید حفظ شود اما در قرارداد جدیدی که صالحی امضا کرد اصلا کلمه آب سنگین وجود ندارد.
 
وی گفت: در بند ۵ نامه مقام معظم رهبری قرار بود مبادله اورانیوم به تدریج باشد و سئوال اینجاست که آیا ۱۰ هزار کیلو اورانیوم به تدریج منتقل شد؟ نخیر. یک دفعه منتقل شد.
 
عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای خاطرنشان کرد: نیاز به ایجاد یک کمیته به صورت تخصصی برای رصد مسائل برجام حس می شد و هم اکنون که نهادهای رسمی در این حوزه کارهایی را انجام می دهند ضرورت دارد نیرهای مردمی و چهره های دانشگاهی نظرات خود را بیان کنند.
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در ادامه برجام این است که همان کسانی که برجام را به سرانجام رسانده اند هم اکنون آن را اجرا می کنند، اظهار داشت: رودن یک پروژه به سه صورت خط دهی، اجرا و نظارت است اما در برجام همان افراد کار اجرا و نظارت را نیز انجام می دهند.
 
 ایزدی افزود: آمریکای به این مسئله توجه کرده اند و ما نکرده ایم زیرا کسانی که در این کشور برجام را اجرا می کنند کسانی نیستند که به سرانجام رسانده اند. وقتی دوستانی که خودشان مسئول مذاکرات بودند آن را اجرا کنند ناخودآگاه توجیه خواهند آورد.
 
عضو کارگروه سیاسی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته ای با بیان اینکه بر اساس اظهارات غربی ها ما می توانستیم پیش بینی کنیم که آنها پس از برجام چه چیزی می خواهند، تصریح کرد: دوستان ما در دولت می گفتند که حرفهای آنها مصرف داخلی دارد در صورتی که این طور نبود.
 
وی گفت: در دوران پسابرجام شاهد این هستیم که این حرفها نه تنها مصرف داخلی ندارد بلکه اجرا می شود. ضعف در اجرای برجام حس می شود و این بحث نباید با مباحث انتخاباتی مطرح شود بلکه باید تخصصی بحث شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *