جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

ثبت‌نام اکران‌ مردمی عمار ادامه دارد

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 465569
«عمار» از معدود جشنواره های سینمایی است که معمولا با خانواده های شهدا چه به عنوان مخاطبان فیلم ها و چه به عنوان حامی همراه می شود و روز گذشته نیز خانواده شهید نوروزی به این جشنواره آمدند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پنجمین روز از ششمین دوره جشنواره فیلم «عمار» روز گذشته یکشنبه ۱۳ دی ماه طبق روال هر روز کار خود را از ساعت ۱۳ با فیلم‌هایی از جمله «غریبه ها»، «آبی به رنگ کربلا» و مستندهایی چون «روزهای تکراری»، «حاج مرزوق» و «وحید آقا» منتخب ادوار عمار آغاز کرد.

در بخش «فیلم ما» از ساعت ۱۴:۴۰ تا ۱۶ فیلم های «به سادگی یک عبور»، «اجرای میدانی گزینه های روی میز»، «سبک زندگی»، «دگر عضوها را نماند قرار»، «رومیزی»، «انتخاب»، «کاربردهای انرژی هسته ای»، «فراموش شده» و «نظام» به نمایش درآمد.

از جمله آثار انیمیشن که روز گذشته به نمایش درآمد می توان به اثر «آخرین فرستاده» ساخته کیانوش دالوند اشاره کرد، این انیمیشن بر اساس تکنیک سه بعدی کامپیوتری ساخته شده که در اصل به صورت یک مجموعه تلویزیونی است.

انیمیشن «آخرین فرستاده»

به گفته دالوند، «آخرین فرستاده» روایت متفاوتی از داستان زندگی پیامبر اسلام است که مهم‌ترین جنبه‌های آن استفاده از تکنیک سه بعدی و منحصر به فرد است. در این پروژه از تکنیک سه بعدی و جلوه‌های ویژه استفاده شده و داستان زندگی پیامبر اسلام (ص) است که از زبان کاراکتر محوری مجموعه یعنی سلمان فارسی برای پسربچه‌ای از اهالی شهر مداین، روایت می‌شود.

مستند «برادران» اثر مهدی نقویان از دیگر آثاری بود که روز گذشته به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان هم روبرو شد. این اثر به زندگی مهدی نوروزی شهید مدافع حرم پرداخته بود و خانواده خود وی هم برای تماشای مستند به سینما فلسطین آمده بودند. «برادران» همچنین در خط داستانی خود نگاهی به وقایع سال ۸۸ دارد و نشان می دهد که رسانه های بیگانه چگونه با استفاده از یک عکس که بعدا مشخص می شود شهید نوروزی بوده است ادعایی را را مبنی بر حضور نیروهای حزب الله لبنان در ایران طرح کرده اند.

همزمان با نمایش این مستند خانواده شهید نوروزی نیز به سینما فلسطین آمده بودند.

نمایش یک بحران در «مادرکشی»

«مادرکشی» به کارگردانی کمیل سوهانی در مدت زمانی ۷۶ دقیقه از دیگر آثار مستند روز گذشته بود. این مستند که نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت حکمرانی آب در ایران دارد با رویکردی پژوهشی می کوشد ضمن به تصویر کشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی کند.

بعد از نمایش مستند «مادرکشی» نشست نقد و بررسی آن نیز با حضور حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، سید حسین شهرستانی پژوهشگر و فعال فرهنگی و کمیل سوهانی کارگردان مستند برگزار شد.

شهرستانی در بخشی از سخنان خود در این نشست درباره اهمیت توجه به بحران آب در کشور عنوان کرد: همانقدر که ما نگران سانتریفیوژها هستیم باید نگران رودخانه ها هم باشیم. ما اکنون در کشور به نوعی مصرف گرایی رسیده ایم و رودخانه ها و آب ها در مصرف بیش از حد قرار دارند.

وی درباره مشکلی که در حوزه حل بحران آب و دیگر منابع کشور وجودد دارد، توضیح داد: یکی از معضلات ما این است که سیاست ۲۰ ساله در کشور خود نداریم، سیاست گذاری های ما معمولا چهارساله هستند چراکه یک نماینده برای اینکه رای بیاورد باید بتواند در چهار سال کار کند و به طور مثال سد بزند.

«چشم در برابر چشم»


انیمیشن «چشم در برابر چشم» به کارگردانی محمد نیکدل نگاهی به مساله حجاب دارد و از راویه اجتماعی این موضوع را بررسی می کند. «چشم در برابر چشم» در سه دقیقه روایت می شود و بر اساس تکنیک کات اوت و بدون کلام ساخته شده است.

ثبت نام اکران های مردمی

در گوشه ای از سالن سینما فلسطین طبق روال هر دوره ثبت نام اکران های مردمی انجام می شود. در این دوره بسته فیلم ها براساس مخاطبان به سه دسته عمومی، نخبگان و کودکان دسته بندی شده اند.

هر شب حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر برای اکران مردمی این آثار ثبت نام می کنند و بسته هایی را حاوی ۵ دی وی دی از فیلم های ششمین جشنواره فیلم «عمار» دریافت می کنند.

ارسال اولین دور از دستکش ها و کلاه های بافت برای مدافعان حرم


در گوشه دیگری از سالن سینما فلسطین میزی قرار دارد که روی آن بافت هایی از دستکش، کلاه و حتی چند عروسک قرار دارد. این طرح با توجه به حضور ننه عصمت در جشنواره سال گذشته انجام شد. وی سال گذشته دستکشی را برای کارگردان تقدیر شده جشنواره بافت و بعد از آن از مردم خواست تا برای مدافعان حرم دستکش و کلاه ببافند. جشنواره فیلم «عمار» نیز در قالب تیزری این فراخوان را اعلام کرد و حالا هر شب تعداد زیادی دستکش و کلاه در این جشنواره جمع آوری می شود که به گفته یکی از دست اندرکاران جشنواره تعدادشان شبانه حدود یک وانت می شود.

در بیشتر این دستکش ها نامه هایی نیز برای مدافعان به نگارش درآمده است که در همه آنها به این مدافعان روحیه داده شده و از آنها تشکر شده است.

صبح روز گذشته هم اولین بسته از این بافت ها شامل ۱۰۰۰ دستکش و ۱۰۰۰ کلاه به سوریه ارسال شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *