پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

ارشاد راه بازگشت بازیگران ماهواره‌ای را بست

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 465555
حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد نسبت به پیگرد قانونی هرگونه همکاری هنرمندان ایرانی با شبکه‎های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، هشدار داد و عنوان کرد این اقدام جرم است و پیگرد قانونی دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۴ دی ماه در بیست‌ودومین نشست خبری خود با نماینده های رسانه های گروهی در توضیحی درباره جشنواره فیلم فجر امسال گفت: کاخ مردمی جشنواره در پردیس سینمایی ملت خواهد بود و به همین ترتیب برای اولین بار مردم می توانند در کنار عوامل دست اندرکار و سازنده فیلم ها، به تماشای آثارشان بنشینند. کاخ جشنواره هم در سالن همایش های برج میلاد خواهد بود و تعداد سالن های بخش مردمی ۲۷ سالن است که در ۱۴ سینما با ۸ هزار و ۴۳۴ صندلی دایر خواهد بود.

به گفته وی، در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر ۳۴ اثر ثبت نام کرده اند که در نهایت ۱۱ اثر انتخاب شدند و اسامی آنها هم روز شنبه اعلام شد. در بخش سودای سیمرغ، ۶۶ فیلم دیده شدند که در نهایت ۲۲ اثر توسط هیات انتخاب معرفی شدند. در بخش انیمیشن ۷ اثر در برنامه جشنواره گنجانده شدند. در بخش فیلم های مستند، ۸۵ اثر فرم تقاضا را پر کردند که از این تعداد ۷۶ اثر بازبینی شد و ۹ اثر هم به دبیرخانه نرسید. تصمیم درباره آثار این بخش در همین هفته اتخاذ خواهد شد. در بخش «هنر و تجربه» ۸۷ اثر فرم پر کردند که در پایان این هفته نتایج این بخش هم اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد ادامه داد: مجموعا ۲۸۹ فیلم اعم از بخش نگاه نو، سودای سیمرغ، مستند، هنر و تجربه و انیمیشن در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارند که مراسم افتتاحیه آن ۱۲ بهمن در تالار وحدت و اختتامیه آن ۲۲ بهمن در برج میلاد برگزار خواهد شد. بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر هم در اردیبهشت ۹۵ برگزار می شود.

نوش آبادی در خصوص علت تخصیص نیافتن بودجه در حوزه تئاتر برای بازسازی سالن های تئاتر شهر هم گفت: ما سال ۹۴ را سال تئاتر نامگذاری کردیم به این جهت که به این هنر اهمیت داده شود، اما متاسفانه به دلیل تنگناهای مالی و محدودیت های اعتباری، بودجه کافی برای تکمیل و بازسازی اماکن مهم فرهنگی و هنری از جمله سالن های تئاتر اختصاص داده نشده است. البته در بازدیدی که وزیر ارشاد از سالن های تئاتر شهر انجام داد، دستورات لازم برای تسریع در تکمیل این سالن را در آینده نزدیک داد. با این وجود اعتبارات ما به دلیل محدودیت های کلی که در کل کشور در حوزه بودجه وجود دارد، پاسخگوی نیازهای جامعه هنری به خصوص در بخش تئاتر نیست.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزارت ارشاد در عین حال از پیگیری های زیاد این وزارتخانه برای بازسازی به موقع سالن ها جهت برگزاری جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: وزارت ارشاد در حوزه بازسازی و تکمیل پروژه های عمرانی با مشکلات و تنگناهای اعتباری روبرو است که امیدواریم با رشد حدودا ۲۰ درصدی دستگاه فرهنگی در سال ۹۵ این مشکلات کاهش یابد و تئاتر که جزو هنرهای مظلوم این کشور است، از این مظلومیت خارج شود.

وی در مورد مشکلات مالی ارکستر سمفونیک هم گفت: بخش اول کمک هایی که قرار بود انجام شود، انجام شده و ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک ملی کارشان را شروع کردند و با حمایت رئیس جمهور و پیگیری های وزارت ارشاد و شخص آقای جنتی و مدیریت جدید و برنامه ریزی و ساماندهی مطلوب، مشکلات این حوزه کاهش یافته است. البته دغدغه برای تامین نیازهای مالی همواره از سوی رهبر این ارکستر عنوان شده است، اما باید پذیرفت که تامین مجموعه ای که بتواند کار مطلوبی ارائه دهد امر دشوار و سختی است اما انشاءالله اتفاقی نخواهد افتاد که شاهد تعطیلی ارکستر سمفونیک باشیم.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد اقدام وزارت ارشاد پیرامون حضور برخی از بازیگران سینما و تلویزیون در شبکه های ماهواره ای خارج از کشور نیز گفت: ما همواره متذکر شده ایم که هرگونه همکاری با شبکه های ماهواره ای خارج از کشور که غالبا هم شبکه‌های ضد انقلاب، معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند، تخلف و جرم است؛ چه در قالب مصاحبه با این شبکه ها، چه ارائه آگهی و سفارش تبلیغاتی و چه ایفای نقش در آنها.

وی ادامه داد: اما گاهی آثار برخی از هنرمندان ما توسط برخی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی و بدون اطلاع و رضایت آنها در این شبکه ها پخش می شود که در این صورت، پیگردی متوجه هنرمندان ما نخواهد بود و این موضوع در حوزه کپی رایت و بحث‌های حقوقی قابل پیگیری است که البته در این مورد هم آنها باید ضمن شکایت از موضوع، متقاضی احقاق حق خود باشند چراکه اگر این کار را انجام ندهند ممکن است این شائبه به وجود آید که پخش این آثار با رضایت خود این هنرمندان صورت گرفته است.

نوش آبادی در مورد علت حمایت نکردن وزارت ارشاد از جشنواره فیلم «عمار» که یکی از خبرنگاران مدعی این موضوع شد، ضمن تکذیب اظهارات بیژن نوباوه وطن نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مبنی بر تخصیص حدود یک و نیم میلیارد تومان در مجلس برای حمایت وزارت ارشاد از این جشنواره گفت: چنین ردیف بودجه ای در سال ۹۴ در مجلس و با عنوان جشنواره «عمار» مصوب نشده است و تنها یک اعتبار برای حمایت از فیلم های فاخر وجود دارد که آن هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دستگاه فرهنگی ابلاغ نشد.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت ارشاد با اینکه بودجه ای برای حمایت های مالی از جشنواره ها ندارد اما همواره و از طرق مختلف برای همکاری و حمایت از آنها اعلام آمادگی کرده است، اما در این مورد به خصوص هیچ درخواست کتبی و رسمی از سوی مسئولان جشنواره «عمار» برای حمایت مالی وزارت ارشاد از این جشنواره به این وزارتخانه نرسیده است. با این وجود این جشنواره با توجه به اینکه از ظرفیت ها و توانمندی های بخش مردمی برای ارائه الگویی مناسب در حوزه سینما بهره می گیرد و آثار مثبتی هم در سطح جامعه داشته است، مورد پشتیبانی وزارت ارشاد است اگرچه ما معتقدیم برخی از این جشنواره ها با وجود اینکه ممکن است از بودجه دولتی هم استفاده نکنند، اما بودجه های دیگری هم دارند که از طرق مختلف به آنها می رسد و از آن استفاده می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *